Restskatt

Man hinner lagom få för sig att ekonomin kanske kan tillåta en resa åt varmare breddgrader framåt höstvintern, så har byrådirektören Herr Skatteverk lämnat av ett fönsterkuvert i låddan här. Tackar, tackar 11'700 spänn ska vara inne senast den 26:e Nov-05. Det kallas restskatt. Jag är skyldig sån resterande skatt som jag som arbetsnarkoman i förtid borde sett till att få dragen.
Vem ska då se till att samhällsinsatser inte borde beläggas med skatt? I alla fall inte enligt tariff. Särskilt inte när den insatsen varken ligger till grund för semester eller semestertillägg.
Hur kan det komma sig att jag i åratal ska behöva berätta för skattmasen (i betonggrått?) att; "omkostnadsersättning" INTE är en inkomst och därför INTE ska läggas på toppen av min lön för att sedan generera än mer restskatt. Jag och fler med mig kan väl inte dela med oss av husrum, mat, nöjen och allt annat som kostar när människor är levande utan någon som helst ersättning. Det är inte rimligt. Precis som det för mig heller inte är rimligt att skatta loss såpass att den ev avkastning för själva uppdraget försvinner bort i skatt och till och med dalar till minus.

Usch, dessa ständiga kamper....
Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Jobba som tusan för att få in lite extrakosing. Sen hämta kulorna på banken för att gå raka spåret och lämna in dem på posten. Typ.

Ett plus i den grå kråksången: Uppdraget med eller utan skatt har åtminstone gett mig oförglömliga minnen, underbara skratt och ett fantastiskt förtroendekapital.

Inget ont som inte har nåt gott med sig alltså. Okej, jag SKA betala min restskatt :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0