Änglastämning

16019-243


Så blev det då i alla fall en slags adventsstämning även i detta hus. Länge hade jag tänkt att sortera bort det hela. På allvar. Göra motstånd mot kommersen och strunta i att stundande juletid finns. Varför ska just jag fira jul? Varför måste det se precis lika ut i alla fönstren? Varför ska detta jippo få gräva djupa hål i min plånka ännu ett år?

Första adventskväll och plötsligt var ångesten borta för en stund. I rask takt riggades sex sjuarmade stakar, en fyrarmad samt guldstjärna i papp förutom konstgrangirlander med 16 ljus på balkongen. Och vips var allting färdigt. För första gången i mitt liv utan att en enda lampa strejkade och ingen av stakarna fick fnatt med överspänning och risk för explosion. Det bara gick som på räls.

Kanske var det den underbara ängelen som både lockade fram stämning och såg till att här finns harmoni. Ängelen som flyttade in i fredags kväll. När föredettakollegorna hade årligt tabberas på lutfisk i mina domäner.


16019-244

Det kanske är meningen att det ska bli jul här med, till slut.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0