Återbesök

På eget initiativ fick jag idag komma åter till Ftv då den provisoriska tandfyllningen (som så motbjudande smakar kryddnejlikor i min mun precis hela tiden) luckrat upp sig lite och släppt allteftersom. Problemet med det är att emaljen av kvarvarande tand är sylvass och skär min tunga på diagonalen.
De hade förvarnat att jag skulle få träffa ännu en ny tandläkare då min egen är så rasande populär och därmed busy för jämnan.
Blev inropad av en överkäck tandsköterska som gränslöst frågade om både min hälsa och min inställning till sol och värme. Why? Tja, för att vara trevlig antar jag. Tyvärr hyser jag ett mycket starkt motstånd till slikt hyckleri. Hon skiter väl i det - vi har aldrig sett varann förr....
Vidare berättade hon för mig att nu skulle jag befrias från tandvärk och svårigheter. Hon hade skummat i journalen alltså men inte alls lagt sig vinn om att memorera vad det var jag sökte för idag. Den tandvärken gav med sig till slut. Efter två månaders dagligt intag av penicillin, Alvedon och Ipren.

Jag sökte alltså för att få påfyllning av provisoriet i en temporärt lagad kindtand. Alternativt om det var möjligt att slipa ner den nästan försumbara, men ändock sylvassa emaljkanten.

Tandläkaren (en ung kvinna av utländsk härkomst - säkert från samma kultur som sköterskan) gjorde entré. Hon sträckte sig efter min hand, tittade bort och sa nåt ohörbart.
Så fick jag gapa. Hon plockade in flera tamponger, den där snirkliga suggrejen, en spegel och rafsade och knackade i kanske tio sekunder för att strax därpå myndigt informera sin sköterska:
- Jag ska bedöva!

Trots mycket tapppert försök att prata med alla grejerna i munnen väckte jag inget intresse varför jag helt sonika reste mig och spottade ut alltiohp för att fråga:
- VARFÖR ska du bedöva?

- För att se om lagningen är intakt....

Que !! ??
Det är ju därför jag och många sextio och sjuttiotalister med mig har så risiga tänder. De borrade ju upp till botten på våra gaddar därför att det fanns en övertro på amalgam. Mina tuggtänder längst bak i alla käkar är fullständigt odugliga att både leva med eller försöka åtgärda. Min ordinarie tandläkare beklagar att kindtänderna är så uppborrade att det inte går att bygga sarg runtom dem längre.

Dagens tandläkare fick sig en omgång. Det kändes så himla oetiskt att hon tog beslut över mitt huvud och därtill pratade över mitt huvud ang åtgärd. Naturligtvis fick hon oxå klä skott för min besvikelse att jag egentligen inte haft hål på all herrans massa år, men nu håller på att ruinera mig pga gamla idiotiska lagningar.

Hon blåste och spolade iskallt vatten på den temporära fyllningen för att sen konstatera:
- Den är intakt.

Jag fick 1mikromililiter äcklig, men ny fyllning och blev därmed befriad från sylvass emalj. Besöket var färdigt på mindre än 15min.

När jag stod i receptionen för att betala stack hon ut huvet till syrran i kassan och meddelade att det var gratis. Skam hade det varit annars!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0