Telefonfolk

Vilket folk är mest utrustade med digital kontaktmöjlighet uti stora vida världen?
Skulle tro det är småfolket...

Minns åtta år tillbaka. Ynglingen självömkade. ALLA, precis A L L A hade mobiltelefon i klassen. Utom han.
Ingen hade en SÅ stygg och oförstående morsa som begränsade sitt barns materiella standard mer än han. Jag försöktes påverkas att tro att mobbing snart skulle leda mig att falla offer.
Jag lyssnade på den aldrig sinande övertalningen medan jag smidde planer. Och inför klasslärarna på kvartssamtal fick vi båda höra sanningen. Två elever av 25 hade, vad man visste egen mobiltelefon. Den ena antagligen pga av handikapp och den andra kanske för att föräldrarna gått på vad även jag förväntades göra. Endast den första fick använda sin i skolan.
Nåja, det dröjde inte mer än nåt år så fick även han en. Därför att det verkligen var smidigt för oss båda.

Idag vet jag att barn får egen mobiltelefon mycket tidigare. Och idag, trots att det inte passerat nån lång tid, uppmanas folk i allmänhet och småfolk i synnerhet att använda sin telefon i stora kommersiella syften. Vi får rätten att göra vår röst hörd. Till och med ut i stora vida världen.

Vis av ynglingens förpubertala intressen och nuvarande boysens dito vet jag också att det är mycket viktigt med allt som stör. Och då gärna stör vuxenfolket. Det som kan anses motbjudande blir till kärlek för de små. Och ju mer motbjudande vi vuxna känner oss, ju häftigare för de små som kollektiv.

Utan någon som helst koll på vetenskaplig undersökning tror jag i alla fall att konsensus har sin givna förklaring.

Lordi ska nog tacka det telefonimateriella småfolket för vinsten ! ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0