Dialekter

Vi satt i bilen. Boysen och jag.
Samtalet började med att lillebror undrade vad det är för skillnad på amerika och usa och mynnade småningom ut i sveriges olika landskap. Storebror visste att närkes landskapsblomma är guldsippa. Och de fick veta att närkes blomma är gullviva medan landskapsdjuret är näbbmus.
Så pratade vi vidare om andra landskap och de exemplifierade både skåne, danmark och gotland samt kom fram till att det ju faktiskt pratas lite olika, i de olika delarna av landet. Lillebror visste att i Göteborg pratar de göteborgska och i skåne pratar de skånska.

Så fick de veta att min mamma inte kommer från närke och därför pratar lite annorlunda än oss. När hon tex ska säga sju, så låter sche-ljudet mer som när man säger en tjuga. Alltså tju och tjuttitju för 7,77 (västerbottniska) och att hon ibland säger Huvvaligen  när hon menar fy eller usch eller så. Och innan jag hann fråga vart hennes rötter härstammar ifrån hördes ett ivrigt rop i baksätet:

- Jag VET - hon kommer från BOSNIEN!                                                                                                  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0