Målningsteknik

image471

Kort beskrivning hur mitt lilla skåp fick en touch av shabby chic.

 Första grunden var såklart ett fint sandpapper. Därefter blev det grundmålat i vit vattenlöslig och tunn (som lättfil) grundfärg. Inga dyrgripar. Torkning nån timma.

 Så målade jag brun allmogefärg lite slarvigt här och där.

 Sen stryktes skåpet med vitt två gånger till. En smekning med finaste sandpappret emellan ger sammetslen yta. Och extraslip på strategiska ställen ger den slitna lite använda finishen. För ytor som skall belastas hårt är det vettigt med mattlack, men mitt skåp avslutades endast med antikwax som efter 30min torkning polerades med en nylonstrumpa.

 

 I bara farten blev femkronorsfynden från loppis oxå vita...


Kommentarer
Postat av: Maja

Oj, vilket jobb, men oj så fint. Ljustakarna blev ju oxå så sina. Ångrar nu att jag inte behöll min (den låga) efter Mamma, men det finns ju Loppis även om hennes hade betytt så mycket mer. Suck!

2007-12-14 @ 20:02:14
Postat av: Ninni

Fiiint! Fast jag tycker (mormors)ljusstakarna var fina i orginalfärgen med...

2007-12-14 @ 20:34:07
URL: http://www.ninni-e.blogspot.com
Postat av: Airam

Maja & Ninni, det är inte säkert jag hade målat stakarna om de hade varit arvegods. Men jag tycker verkligen de blev fina.

2007-12-15 @ 12:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0