Lingon ?

Lagom hemkomna från en turné hos matvaruaffären upptäcker den gamla modern att hon återigen glömt att köpa lingonsylt. Jag blir förvånad med tanke på att jag köpte henne fyra kilo lingon på torget i höstas och frågar om hon inte har några bär kvar i frysen. Hon tittar efter och utbrister:

- Men HUR kunde jag glömma det!?

- Tänk inte så. Det är väl härligt mamma, nu får du koka dig en egen kruka riktig sylt. Vart har Du fått så fina lingon ifrån?

- Tja, säg det.... Jag har väl plockat dem i skogen förstår du väl!

- Var du ute i skogen i höstas?

- Nej, det kan jag inte ha varit. Det är väl nån annan som plockat dem åt mig.

- Mamma, det är jag som har köpt dem på torget åt Dig.

- Javisst ja! Nu minns jag det. Men vart plockade du dem då?

- Va?

- Jo, jag säger att det finns så fina lingon i min frys. Hur har de kommit dit?

- Tänk efter mamma. Är de köpta kanske?

- Ja just det! Nu minns jag den där kärringen som satt utanför Ica och sålde dem. Hon var inte ett dugg trevlig. Och bären är på tok för små egentligen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0