120

Nångång i 20-årsåldern besökte jag ett par gånger en gammal dam med försäkningar i spådom. Det var en alldeles vanlig gammal tant, med vanligt tantvitt hår och vi sågs hemma i hennes vanliga tantkök med tanvaxduk och en tummad Öbergs kortlek. Jag tror att hon kanske var i åttioårsåldern.

Där i hennes lilla tantkök la hon en stjärna för mig på det runda köksbordet. Men plötsligt raffsade hon snabbt ihop korten i enda röra medan hon ojade sig högljudt. Och så la hon en ny. Och ojade sig igen.
Jag såg framför mig hur en långtradare på hur många meter som helst, skull mosa mig strax utanför så snart jag lämnade henne och ville ha hennes bekräftelse att det var det alla "oj" handlade om. Hon svarade:

- Nej nej, men jag har aldrig träffat nån som ska bli så gammal som du.

Läste just i folkhälsoinstitutets kunskapssammanställning om hälsoutveckling och hälsofrämjande insatser på äldre dar att den maximalt uppmätta livsåldern i sverige trendmässigt ökat sedan mitten av 1800-talet. Utifrån beräkningarna som gjorts kan man kallt räkna med att det runt år 2050 kan finnas en svensk 120-åring.

Det kanske är jag!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0