Erkännande

Jag erkänner direkt.
Att jag ondgjort mig över morsans handhavande av spis.

Resume: Plattlock efter plattlock bränns vid. Arbetsterapeut inkallas och kopplar in överhettningsskydd på spisen. En slags timer av senaste snitt. Morsan blir en pain in the ass för sin hyresvärd och inte minst undertecknad då hon minst varannan dag hörs av pga att spisen inte fungerar. Jag antar att hyresvärden gör samma konklusion som mig - dvs att den gamla kört fullt race med alla plattor inkl ugn och värmeskåp och att timern då slår till. Hyresvärden gör hembesök sju gånger utan åtgärd. Vid mina småkok hos henne ibland funkar alltid spisen.

Häromkvällen upptäcker jag att all mat jag handlade senast står orörd i kylen. Hon förklarar det med att hon inte längre tror sig kunna laga mat. Jag kör igång ett storkok och använder två plattor. Det går finfint. Grytsteken kokar och leverskivorna börjar få färg. Under någon minut i alla fall...

När spisen varit påslagen i femton minuter slås plattorna av och det hörs ett klickande någonstans ifrån. Lampor blinkar sålänge plattorna står i värmeläge.

Snopet!
Ringer sos och ber att per omedelbums få hem någon från jouren. Ordbyte sker. Telefonisten gör anspråk, utifrån egen erfarenhet inom hemtjänsten på att veta hur "gamla människors spisar fungerar". Hon får då uppdraget att skicka hem Securitas Ö G O N A B Ö J...

När spisen hade kallnat gick den femton minuter igen. Och slog av. Om och om igen.

Ovanstående telefonist får ett nytt samtal 1½ tim senare och den här gången räcker inte "ögonaböj".
Jourhavande står i hallen inom ett par minuter.
Och åtgärdar felet inom 30sekunder.
Han drar helt sonika ut lådan som placerats under/bakom mammas spis. Och som istallerats att både sänka värmen så snart plattorna blir heta för att till slut helt stänga av spisen efter femton minuter. Han ursäktar sig för något han inte alls har del i. Och håller med om att det borde stå varningstext på arbetsterapeuters kompetensbeskrivning. Nämligen: VARNING - KAN innehålla nötter !

För det är väl precis vad nästa arbetsterapeut skrev under på när hon kontaktades nästa dag. När hon sa att hon skulle gå över till mor och dra upp timern till 30minuter istället. Hon fick erbjudande att hålla matlagningskurs för både mamma och mig - så att vi kunde lära oss laga fullvärdiga måltider på en halvtimma.

Stackars mamma.
Jag skäms som inte tog Dig på allvar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0