Ho

Det finns en scen i nån av Emilfilmerna när nån gubbe säger:
- Si, hur gla´ ho blidde!

Det kan vara när Emil köper en ko.... eller i alla fall när han är på marknaden. Då när han köper sammetasken, brödspaden och sockerdricke för "alla" pengarna.

I Örebro säger vi också (eller är det bara jag?)  "ho" ibland.
När jag är bland vänner och så att säga; glömmer bort mig.

Nu blidde ho gla´.
Airam.

För att en människa med sagolik förmåga att sprida superlativer omkring sig "hördes" av.
Det är verkligen en stor begåvning - att ha förmågan att få andra människor glada.
Och det är så smart, även om jag alls inte tror att det är ett smart drag hos just den här kvinnan. Att sprida glädje. Då möts man ju av samma glädje på returen. Tänk om man tänkte så i precis alla möten.

Jag ska åtminstone försöka börja nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0