Räknekonst

- Kommer du ihåg att du fyller år snart mamma?

- Jadå, snart så...

- Hur mycket fyller du?

- Det vet jag inte.

- När är du född?

- Men herregud, nog vet jag att jag är född 1929 alltid!

- Vad är det för årtal nu tror du?

- Tja, det är väl nittonhundra nånting. 1800 är det INTE - det VET jag.

- Okej, hur gammal tror du jag är?

Tankepaus....

- Du är född 62!

- Yes, hur gammal är jag i så fall nu?

- Folk har lika svårt för att räkna som jag. När de frågar hur gammal du är svarar jag: "hon är född 62" och så vänder jag bort huvet ett aning. Då MÄRKER jag att de oxå vänder bort huvet för att räkna. Och efter en stund säger en del hur mycket det skiljer och då får ju jag veta det och kan bejaka. De andra har bara konstaterat att inte heller de vet vad det är för årtal nu.


Kommentarer
Postat av: Kent Filppu

Smart mor du har. Hon visar att intelligens och minne inte är samma sak. Låt andra räkna bara så bekräfta sen, är bättre än att medge att man inte vet vad det är för år :-)

2007-09-19 @ 00:51:00
URL: http://filppu.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0