Tomtebominne

Modern med begynnande demens har ett katastrofalt uselt minne. Hon minns fem födslar, men oftast inte alls när de skedde, vare sig årtal, månad eller datum. Och inte heller när hennes egen födelsedag är. Eller hur många år hon är. Men hon minns mycket annat.

-Mamma, jag har bloggat om en flugsvamp och undrar lite hur texten går sen. Fortsätt där jag slutar om Du kan.
"Djupt under tallens rötter en tomte har sitt bo, där bor han med sin gumma i skogens tysta ro"

- Vadå bloggat?

- Jag skriver i en dagbok på internet kan man säga. Kan du fortsättningen?

- Jahadå, det är Tomtebobarnen av Elsa Beskow. Såhär går den sen:

Och fyra barn de har som är lustiga och små

I stora röda mössor med vita prickar på..... fast Annika hon sa alltid pickar!


De lever där så nöjda och glada i sin skog

Av bär och svamp och nötter de finner mer än nog


Och far är stark och modig och mor är snäll och rar...... förresten vänta lite...


- Jag säger bara en sak. Du skriver inte det här i den där tidningen. Jag får skämmas så stor jag är som sitter här och rimmar....


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0