Midnattsmässa

Ett nytt inslag i boysens liv. Som de världsvant bar upp. Och sjöng med i varenda psalm och bönesång. Jag är otroligt stolt över dem. Dels att de valde att hänga med mig och kanske framförallt att de så direkt snappade upp normen och traditionen i kyrkan. Och att de tycktes trivas. Kanske är barn mer nära andlighet ?



Kören sjöng förunderligt vackert. Och i församlingen fanns varm gemenskap. Midnattsmässa i OP Kyrkan ska kanske få bli tradition. Har gjort det förr men då med lite mer inslag av rökelse. Kanske är det så, att mässan är en slags överraskning varje år. Minns inte att jag blivit tagen av körsången och val av musik förut. De kanske inte ens hade kyrkokören med sig sist ?

Alldeles strax utgår mitt medlemsskap i Svenska Kyrkan.
Den enda gång jag använder kyrkans rum betalar jag gärna för mig.
Och för boysen.
Precis som vi gjorde idag.
Vi gav kollekt. Ordentligt.
Till en herdeskola i Betlehem.
Och just det inslaget, var mycket spännande för dem...

Kommentarer
Postat av: astrantia, nörd

God Jul till dig, Airam, om än lite sent. Låter härligt med midnattsmässa, och i en riktigt katedral dessutom! (Nästan.)



Du, vet du vad konstnären till bilden heter? Är det Giotto eller nån från Siena?

2008-12-25 @ 08:26:30
Postat av: Airam

astrantia, nörd (?) - GOD Fortsättning !

Ja, OP kyrkan, som finns i mitt kvarter är en mäktig och mycket vacker kyrka, lite katedrallik. Du kan tänka dig vilken akustik den bjuder på med sin höga torn och valv. Vi satt vid en väldigt tjusig och väldigt stor ikon och hade full utsikt över allt behövde. Bilden i inlägget har jag snott rakt av, för att den var fin. Har ingen aning om vem konstnären är, men det kan du kanske räkna ut i bloggen där den "hörde hemma" : 25.html" rel="nofollow">http://carl-jacobson.blogspot.com/2007/12/puer-natus-est-nobis25.html

2008-12-25 @ 10:40:39
Postat av: Airam

Tillägg: kolla i inlägg från dec 2007

2008-12-25 @ 10:42:01
Postat av: astrantia

Tack! Ja, det verkar vara Giotto. Och nu har du fått in en Botticelli också! Florens för hele pengen, mina favoriter! :-)

2008-12-25 @ 11:12:04
Postat av: Maja

Va härligt med Midnattsmässa. Har aldrig varit till nån, men vår familj gick alltid i Julotta och det var verkligen nåt speciellt som jag kan sakna. Vackra minnen och mycket känslor.

2008-12-25 @ 11:15:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0