B12

Pga kronisk magkatarr har jag i många år käkat : vi kan kalla dem Losec.
Av denna vana, eller ovana har det uppstått verifierad B-vitaminbrist i min kropp.
Nej, det är inte bra.
Symtomen och konsekvenserna kan vara förfärliga.

Men det som är bra, är att man lätt som en plätt petar i sig sina vitaminpiller - så är faran ganska långt borta.

Om somrarna brukar jag ha naglar som klor. Långa och hårda.
Och de målar jag på semestern med stor förkärlek knallröda.
Och blanka.

Av B-vitamintillskottet blir jag sugen och hungrig.
B-vitamin fungerar så.

Mina symtom på B-vitaminbrist är framförallt tungsveda och minnessvårigheter.
Och trasiga tunna naglar.
Förutom att håret blir åt helvete tunnt och urlakat.

Nu har det uppstått ett annat symtom. Jag kan tydligen inte längre lägga ihop ett plus ett.

Det var säkert två månader sedan jag tog vitaminpiller senast.
För att slippa sug och hunger när jag skulle skärpa till mina kost och matvanor.

Inte underligt att det svider som eld i munnen, att naglarna är en papperstunn katastrof och att peruken snart är ett verkligt faktum.

Jag måste nog köra dubbel dos ett tag.

Kommentarer
Postat av: Maja

Oj, oj, det här var inte bra. Utav 16 symtom så har jag 12, mer eller mindre. Det får nog bli lite B här också, sen kan vi jämföra våra glänsande lockar :o)

2008-07-16 @ 23:10:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0