Bokutmaning

Jag nappar på en utmaning. Tar fram glajjerna och sträcker ut armen...

"Leken tittut liknar en konversation i och med att parterna tar sina turer, följer vissa  regler som att vara tyst när den andra pratar"

Jellons UTMANING:
* Ta den bok som du har närmast dig
* Öppna den på sidan 123
* Hitta den femte meningen
* Skriv ner de efterföljande tre meningarna
* Skicka utmaningen vidare till fem bloggare (Jag låter det vara helt öppet och frivilligt).

Följande meningar ur Utvecklingspsykologi av Philip Hwang & Björn NIlsson, sidan 123:

"Denna samtalsaspekt av kommunikationen mellan vuxna och spädbarn blir tydligare mellan 5 och 7 månader. Föräldrarna börjar då uppfatta leenden, rapningar och gäspningar som delar av en dialog och utgår från detta i sina reaktioner på barnet. Före 9 månaders ålder får barnens ljud och beteenden en kommunikativ effekt genom att de vuxna reagerar som om barnen haft en avsikt - därmed får barnen mycket tidigt i livet en språklig träning".

Jag gillar den här boken. Både att läsa, hålla i och titta på. Ganska ofta tar jag fram och kikar efter en förklaring. Just sidan 123 och däromkring handlar om kognitiv utveckling under spädbarnsåren. Spännande till tusen. Alla kan känna igen sig, men få har nog satt ord på hur fantastiskt fort utvecklingen går.

Vilken bok finns framför Dig?

Kommentarer
Postat av: Jellon

Vilken intressant läsning du hade nära dig. Det finns mycket intressant inom ämnet kognitivt. Ha det!

2008-06-14 @ 16:56:19
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0