Duglig

Det fanns en tid när jag uppfattade att allt gott som sas till mig, var som en slags tröst till byfånen. Eller så. Även personliga analyser och sanna bekräftelser uppfattade min hjärna som "det ordnar sig nog ska du se lilla vän". Och allt la jag till handlingarna för hur dålig jag var. På alla vis. Ful inte minst. Urful. Och knäpp. Ovärdig och nån man bara skojade med.

Naturligtvis har psykoterapi med tuff och världsvan förhandlare i flera år gjort sitt.
Men även ålder. Och med den mognad.

Skomakaren har de sämsta skorna.
Detta tokiga beteende och den så urholkande dåliga självkänslan skulle jag lätt som en plätt identifierat hos andra. Men mig själv tog det många år att möta.

Nu är jag ganska bra.
På att vara jag.
Med självkänsla.
Och jag tränar alltjämt att hålla fast vid det goda.
Att faktiskt låta min omgivning tycka om mig så som jag är.
Vad ger mig rätten att inte tro på dem. Eller att tro att de menar nåt annat.

Särskilt enkelt blir det för att jag har och verkar vara värd riktigt genuin vänskap.
Det är en stor ynnest.


Kommentarer
Postat av: Maja

Som jag känner dig (här) så är jag säker på att du är värd varje gott ord och handling. Du ger så mycket av dig själv och då är det självklart att dina vänner vill ge dig uppskattning tillbaka.



Att det är lätt? Nä, jag håller med dig, det krävs träning att kunna ta emot något gott, me included! Skönt att höra att du har kommit så långt :o)



Kram till dig.

2008-11-20 @ 19:22:22
Postat av: Airam

Maja - alltså, jag har sagt (skrivit) det förr och det tål att upprepas: FÅ, mycket få människor har den förmågan som Du har. Att se, känna och sen pricka in alla de bekräftelser man så väldigt väl behöver. Vart får Du din påfyllning ifrån? Du måste hushålla. Jag är rädd om Dig - TACK för att Du finns. kram

2008-11-20 @ 21:49:02
URL: http://airam.webblogg.se/
Postat av: Jellon

Hmmmmmmm. Hur det är egentligen ... Den kvinna jag alltid läser om här på min favoritblogg Airam - är en varm, härlig människa, med huvudet alltid på skaft, med smarta och empatiska inlägg som verkligen berör och engagerar och ibland rör om. Härligt! Hon har humor, får mig att skratta där jag sitter framför datorn. Hon har livserfarenhet. Hon är en kvinna med insikt och som står stadigt och bekvämt med båda fötterna på jorden. Det du skriver om tycker jag passar perfekt in på mig istället ... Men man jobbar ju vidare på det hela - precis som du, så tränar jag dagligen jag med. Det blir bä'ttre och bättre för var dag. Som sagt tänk så lustigt det är egentligen. Sådant fullständigt slöseri med tiden!!!! //Stora kramen från Märit

2008-11-20 @ 22:22:53
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com
Postat av: Airam

JellonMärit - OJ! Jag rodnar...

Vet du, jag är jättebra på att vara klok åt andra, men inte så värst med mitt eget. Det rörs om i min gryta just nu. Jag kommer på saker. Mitt inre fladdrar och gamla beteenden försöker trampa upp stigarna. Det känns. Och jag dimper. Men! Jag ogillar ju att vara ledsen. Efter regn kommer sol och jag "brukar" se till att stämningsläget förändrar sig. Så rusar jag på lite till och under tiden mognar mina tankar. Nästa svacka är jag förhoppningsvis en liten bit närmre harmoni och får jag djupdyka många ggr så blir jag väl en personifierad Jing/Jang till slut ;-)

TACK allra godaste. Du och jag är ganska lika - Jellon är väl det ;-) kram

2008-11-20 @ 23:19:17
URL: http://airam.webblogg.se/
Postat av: Maja

Tack :o) ler

2008-11-21 @ 19:32:49
Postat av: BJ

Kan bara hålla med ovanstående och nicka igenkännande. Den Airam jag lärt känna är synnerligen klok, begåvad och vacker inifrån och ut. Och värd allt gott i världen. Så det så.

2008-11-23 @ 10:25:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0