Associationer

Den pågående utbildningen är min tredje.
Under den förra, för nu sisådär 15-16år sedan fick vi förmånen
att erhålla föreläsning om studieteknik.

Bland mycket annat fick vi tips om hur man enkelt kunde
lära sin skalle minnas genom att hänga upp fakta via ett
siffer och bildsystem.

Nu tänker jag på Daniel Tammet igen. Hur han förklarar
ord för sig själv genom att tänka i bilder.

För mig var och är den där sifferkodningen för att minnas
hur enkel som helst. Det handlar om siffror och bilder i
kombination. Och det handlar om att memorera inför tex
en tenta.

Vi säger att jag ska minnas tex :
1. namnet på en cykel (Pilen),
2. den kemiska beteckningen på vatten (H2o) 
3. en webadress (www. internetbokhandeln.se)

Då börjar jag med att rimma på siffrorna, tex:
Ett -> spett
Två -> strå
Tre -> sne

Så sätts alla fakta ihop. Och för mig skulle det kunna bli:
1: ett spett är nerkört i ramen på en cykel där jag ser märkesskylten mycket tydligt -> Pilen !
2: ett grässtrå i ett glas vatten - > H2o !
3: webadressen är skriven på en irriterat sned rad -> Internetbokhandeln !

Prova att rimma till tio. Be någon skriva ner tio ord på ett papper och memorera dem en gång till siffra och bild.
Jag lovar att orden kommer till Dig en efter en på direkten !


Kommentarer
Postat av: Fläskdansen

När jag gick min utbildning till läkarsekreterare hade vi ämnet Anatomi och sjukdomslära. Jag tror jag tillämpade den ovan beskrivna metoden vid inlärningen (och har nog alltid gjort) för t ex armhåla-axilla-ack så illa (lukten), knäskål-patella-mitella(lite långsökt där kanske), hjärnfåra-sulcus-sulky (som gör fåror i marken när man kör). Det funkade!

2008-11-01 @ 09:54:12
URL: http://flaeskdansen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0