Dragon Gate

Jag träffade en god vän för några veckor sedan. En vän som snappat upp ett å annat.
Vi strålade samman och hon tog mig till en överraskningsplats. En utflykt öster om Dalälven.

Till Dragon Gate




En märklig kulturplats alldeles vid E4:an.
Ett kinesiskt centrum i miniatyr. Min vän hade snappat upp att jag inte är färdig med den här livsresan förrän jag har sett Terracottaarmén, och det är precis vad man får vid Dragon Gate. Bland mycket annat. En samling på 200st exakta kopior av de 7000 soldaterna i orginal. De var och är förunderligt fina. Alla med olika utseende. Och när man tänker på under vilken tid de är gjorda och att de stod där under jord och vaktade kejsarens gravplats ända till 1974, känns ens egna liv rätt simpelt. Och det förvånade mig mycket att de var så stora. Ungefär som 1½ normalstor människa i modern tid.

Vidare finns vid Dragon Gate även kinesiska muren, massor med konstverk och bilder från Kina, typisk kinesisk arkitektur, himmelska fridens torg och en kopia av det buddhistiska helgonet Guanyin förutom alla symboler från den kinesiska zodiaken huggna i sten.





Dragon Gate planeras bli ett hotell, konferens och handelscentrum och även innehålla Kung Fu skola . Mister Li som är mannen bakom det hela, fick en ingivelse att bygga en kinesiskt centrum någonstans där det är kallt och naturen erbjuder god feng shui. Han har sannerligen lyckats.




Liksom min goda vän lyckades överraska mig. Jag hade aldrig hört talas om den här platsen på jorden.
Tack allra godaste för Din förmåga att snappa upp, minnas och se till att skapa välmående hos mig !

Kommentarer
Postat av: astrantia

Spännande! Det där skulle jag också vilja se nån gång. Och vilken perceptiv vän, sånt där värmer hjärtat länge efteråt!

2008-10-18 @ 21:34:42
URL: http://lappkast.wordpress.com/
Postat av: Airam

astrantia - Hon är en pärla, var så säker :-)

2008-10-18 @ 23:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0