Brutturn

Förtiofem minuter med den tossiga morsan på tråden.
Det allra mesta handlar om katterna.
Och vad de precis nu säger på teven.

Jag har emellan försökt lista ut om det är
nåt i matväg hon behöver. Men icke.
- Skåpena är fulla.

Precis när vi ska sluta hojtar hon till:
- Du kan väl köpa lite tunnbröd, jag är så sugen på Brutturn.



Det tror jag det.
Att även en glutenallergiker kan bli sugen på sin antagonist.
Precis som LCHF:are kan längta efter sin bardoms matkultur.

Brutturn - hårt tunnbröd i bitar i djup tallrik med kall fetmjölk och strösocker
Eller med varm mjölk och smörklick, som då kallas för Blajta.
Som med fördel serveras ihop med lite röjt fläskje

Det är västerbottniska så som min mamma lärt mig känna den.

Kommentarer
Postat av: astrantia

Vet hur det kan vara. Idag vill jag ha glass och kanelbullar. Och CHOKLAD!

2008-09-07 @ 23:03:42
URL: http://lappkast.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0