Långfinger

- Men vad pratar vi för siffror för dessa tandkronor och inplantat?

- Det är svårt att säga...

- Ja men nånstans mellan tumme och pekfinger - 25?

- Jadå...

- Trettio tusen?

- Javisst...

- Vadå, kanske till och femtio?

- Jag ska räkna på det till nästa gång vi ses.

Det är verkligen inte synd om mig. Det finns folk som knappt har råd att betala sin hyra. Hur ska de nånsin kunna fixa hela garnityr, men jag blir iaf förbannad. Det kom en ny tandvårdsförsäkring i juli. Någon som sakkunniga på uppdrag åt regeringen länge och väl har grunnat på. Och nu är det september och redan helt nya villkor.

Återigen känner jag mig bitter över mina tuggtänders misserabla barndom. Inga andra tänder i truten är lagade, men de är å andra sidan till bredden fyllda med det då utomordentligt potenta lagningsmaterialet amalgam.

Åt helvete med amalgam och fiffiga tandvårdsförsäkringar.
Jag vet minsann vilket finger jag menar.

Kommentarer
Postat av: Jellon

Ja man blir verkligen både galen och frustrerad av att det ska handla om sådana fantasisummor. Men så har tandhälsan i Sverige sjunkit dramatiskt också. Kostnaderna för bara en undersökning, röntgen och väck med lite tandsten, känns som ett smärre rån.



Jag minns i sammanhanget skolåren då fluortanten kom och hälsade på en gång i veckan. Det var länge sedan man såg en fluortant ...

2008-09-17 @ 22:02:28
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com
Postat av: Airam

Jellon - jag tyckte nog inte att själva floursköljningen var så otäck, men flourtanten! Jag får rysningar än idag. Var du tvungen att påminna mig ;-)

2008-09-17 @ 23:02:14
URL: http://airamsmat.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0