Praktik

Nersövda kvinnor undersöks vaginalt av läkarstuderande på sin gynplacering. Ibland av flera vid samma tillfälle. Jaha. Och?

Visst kan man tänka sig en förfrågan först. Jag har själv fått den, men alla skulle inte "ställa upp" och framförallt skulle inte alla somna i lugn och ro. Kanske inte heller vakna utan panik och illamående.

~ Det man inte vet, mår man inte illa av ~

För mig är det de autentiska fallen som får mig att minnas och veta vad jag har framför mig. Och då pratar jag ju ändå inte om gynbekymmer. Har man sett, känt och doftat något "farligt" en gång, så känner man igen nästa. Så är det. Och det är alldeles omöjligt att lära sig teoretiskt.

Det finns inget snaskigt i att en studerande undersöker en sjuk och nedsövd kvinna. De gör det för att om möjligt kunna hjälpa och rädda nästa i tid. Det irriterar mig att journalistiken blåser upp en sån här sak som om det vore övergrepp. Alla patienter har någon gång varit "utsatt" för elever. Så måste det vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0