Hjoggböle

Jag blev plötsligt med morfar.
Fast han är död sedan 1976, visade det sig.

Frågade min tossiga morsa om hon visste vart P-O Enquist
kommer ifrån ?
Dumt, med tanke på att livets tidigaste minnen sällan sviker
en dement. Enquist´s självbiografi finns på min önskelista.
Det kan bero på att jag vet att hans rötter finns i Hjoggböle,
en plats på jorden som min mamma pratat om sålänge jag
själv kan minnas. Hennes far kom därifrån. Fadern som inte
ville kännas vid sitt faderskap...



Plötsligt kom den ena informationen efter den andra.
Ord som fick leda mig vidare på internet. Och medan
samtalet fortskred fann jag plötsligt ett släktträd som
ju också berör mig. Man har hittat rötter till min mammas
pappa och hans anfäder ända tillbaks till 1795 och lagt
ut hela alltet till fri beskådan.

Och tossiga morsan berättade om den ena å den andra.
Och årtalen stämde. För det mesta.

Förutom när vi skulle runda av:
- Det vore roligt att åka dit och handhälsa på dem allihopa.

- Vilka då, menar du mamma?

- Ja, var det inte släktingar till mig som du pratade om?

- Handhälsa - på folk från 1700-talet?

- Javisstja, det får jag ta i framtiden !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0