Teknikmorsa

Det kom in lite nya teknikprylar i mitt hem häromsistens. Hade inte ynglingen hjälpt mig hade jag varken skaffat dem eller ens fått igång dem. Jag är ingen teknisk idiot, men jag behärskar inte språket längre. Det blir som ryska för mig med alla nya begrepp. Om jag undrar hur det ska bli i framtiden är det bara att lyssna på min lilla mor.

Tossiga morsan´s köksradio har efter åratal kapitulerat.
Så, jag stack iväg för inköp av en ny. Det blev en (vad jag ville och trodde) enkel med bara tre rattar.

Lånad bild

* Fm/Off
* Tuning
* Volume

Den var fin tyckte hon. Så fin att hon ville att jag skulle köpa mig en själv.
Och den spelar lokalradio med finska nyheter lika bra som den förra.

- Vad betyder knapparna tror du mamma?
- Tuning är väl den man ändrar ton med? Och OFF betyder AV det vet jag!

Så tränade vi att stänga av och sätta på.
Fem gånger direkt efter varann. Varje gång var som helt ny för henne. Korttidsminnet vad gäller teknik visade sig vara helt jämförtbart med noll.

När jag skulle återvända till mitt frågade jag ändå, mest för att checka av hur illa det egentligen är:

- Fixar du att stänga av radion nu då mamma?
- Ja, det är klart. Jag drar ur sladden bara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0