Uppdrag

Tossiga morsan har ju fått fullt utbud av hemtjänst.
De har uppdrag att göra det mesta för att hennes
tillvaro ska bli hanterbar. Och därmed att jag slipper.

Det enda jag s.a.s har kvar är handlingen. Dels har
hon katastrofsvårt att veta vad hon behöver och
eftersom jag står henne närmst och vet vad hon både
gillar och klarar av, var det ett lätt val att hålla kvar.
Dels blir handling en gång i veckan en naturlig anledning
för mig att finnas kvar för henne och därmed ha lite
kontakt. Sist men icke minst är det ju ändå någon som
måste ta ut pengar för inköp och ska jag ändå göra det,
kan jag ändå handla.

Förra veckan när jag kom dit var jag tvungen att både
städa och tvätta. Hemtjänsten hade missat sitt uppdrag.
Vid påringning skylldes det på både ditt o datt. Hur
vuxna människor i vården öht kan följa morsan in i
badrummet och förbise proppfull tvättkorg, fuktig
tvätt i maskinen och klaffsiga underkläder i en balja är
för mig alldeles obegripligt. Liksom hur man kan gå till
henne tre ggr per dag utan att se hur sopberget bara
växer och växer. Eller hur det knastrar under fötterna
av smulor.

Nu var jag där igår. Jag brukar handla på fredagar.
Då hade hemtjänsten handlat!
850gram ost
1 liter mjölk
Ett familjepack med rökt skinka

Okej, de hittar på andra uppdrag. Är det kanske därför de
missar vilket uppdrag biståndshandläggaren har beställt.

Kan säga att brevet som skall sändas kommer att bli tydligt.
Övertydligt.
Och framförallt kanske jag måste berätta för dem hur man
bäst hjälper en gammal människa med störning i
minnesfunktionen.

* De kan ju alltid berätta vilken dag det är.
* De kan ju hjälpa henne att ringa mig.
* De kan ev hjälpa henne att skriva inköpslista.

Om det är så att hon är i jättebehov av tex ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0