Äkta

På Willys fanns det pallar fulla av Julmust och pepparkakor idag. Den 21:a oktober. Är inte det, att ta i lite?

Tossiga morsan ursäktade sig mitt i det att vi plockade upp hennes varor och lämnade mig för att hon "hade glömt flickan som satt därinne". Tilten var total. Det gick inte att reda ut. Hon visade prov på en fundamentalt bergsäker känsla, att det i hennes soffa satt någon som hon pratade med när jag ringde på dörren. Det gjorde det förstås inte, det borde jag ju ha märkt, men tanten höll fast.

Precis som hon gjorde att Peter Setman är med i "den där danskursen vi har". Hans bild fanns på omslaget till lokalblaskans tevebilaga och tantens övertygelse att hon både "kände och brukade dansa med honom" var milt uttryckt: envis.

Om jag hade petat i tossiga morsan Julmust eller industribakade pepparkakor till bredden fyllda av knasigheter, må det ha varit förlåtet med vanföreställningen, men det som händer henne, händer ändå. Det är förbaskat obehagligt.



Man visade reklam på teve ikväll att City Gross erbjuder Äkta Vara. Det låter helt fantastiskt:

Kriterier för märkning
För att en vara ska få märkas som "Äkta vara" krävs att den uppfyller vissa grundkrav.
Äkta vara godkänner:
• Inga E-nummer, undantaget bakpulver (E500, E501, E503) och fruktpektin (E440,
• Inga aromämnen förutom extrakt
• Inga industriella ingredienser som traditionellt inte ingår i livsmedlet
Exempel: modifierad stärkelse, jästextrakt, bambufibrer
• Inga tillsatta vitaminer eller andra tillsatta näringsämnen. Äkta vara garanterar alltså att livsmedlet är fritt från tillsatser.
• Ingen vilseledande marknadsföring

Typiskt är väl bara att det inte finns någon City Gross närmre än tio mil härifrån. Inte för att jag tror att tillsatsämnen gjort min morsa tossig, men man har ju lite gener att vara rädd för. Tillsatser är det som skrämmer mig allra mest i vardagslivet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0