Telefonhygien

När jag bokar en tid hos tex tandläkaren brukade jag känna mig förarglig om tiden de erbjöd inte passade, och då gärna förklara varför: "tyvärr, jag är i Skövde på tisdagar" eller "nej tyvärr, jag har själv telefontid på förmiddagar". Det är ett otyg och direkt ointressant för den som bokar! Ja eller nejtack är det enda som behövs.

Vi som arbetar med bokning, kanske speciellt inom vården, men även hos andra serviceyrken upplever en ständig strid på kniven för att både få serva och kunna serva. Man vill inte ha obokade tider, men heller inte för många dubbelbokningar. Gör jag i egenskap av proffessionell den bedömningen att "detta måste tittas till och ganska kvickt", så erbjuder jag kanske till och med en tid som så att säga inte finns. Att då mötas av högläsning ur agendan innebärande diverse förklaringsmodeller om födelsedagar, begravningar, bilbesiktningar, resa hit o dit, barnpassning och bokade tider hos andra omsorgsgivare blir bara tradigt.

Aldrig mer ska jag skämmas för att säga "nejtack, den tiden passar inte".
Och det ska ingen annan heller.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0