Cykelnärvaro

Det ingår ju i min KBT, att träna på olika saker. Inte minst medveten närvaro, eller Mindfulness som man så gärna (och trendigt) även säger på svenska nu. Alla mina "seanser" hos terapeuten både startar och avslutas med strukturerad sådan. Jag kopplar av, hittar mittpunkt och balans, blundar, djupandas och lyssnar på hur hon leder mig. Det är gott och jag skakar av mig det som förkortat nackmuskulaturen under dagen och sedan sist bara för att fokusera på det aktuella mötet. Precis som avslutningen "skickar med mig" tankar, förhållningssätt och balans till nästa gång vi ska ses. Och däremellan har jag mina läxor.

Bland annat att medvetet uppleva under förutbestämd tid under promenad. Utan att värdera. Bara se och uppleva. Som tex "där är en rönn" eller "där står ett sekelskiftshus". Vi rusar förbi tusentals upplevelser utan att registrera dem. Inte minst vad naturen erbjuder. Och upplever vi, är det ofta "fult, dumt, hemskt, dyrt, idiotiskt osv. Inte konstigt man blir stressad. Och rusar vidare medan man missar ännu fler energigivare.

När min dubbelseans var färdig idag var jag fylld till bredden och kunde fortsätta surfa på känslan. Tog mig helt enkelt en ordentlig cykeltur. Rakt ut på bystan. Kan man uppleva till fots borde man ju kunna det även från en tvåhjuling.



Konstigt, men jag blev så himla lyft av all grönska. Hade liksom glömt att vildvuxen pepparrot gör mig långt in i själen glad. Så har det alltid varit. Krispiga, stora knallgröna blad med ett rotsystem som kickar och erbjuder klimax. Helt gratis och nästan helt utan anspråk på livsvillkor. Liksom att jag på flera ställen for förbi, och stannade till vid nyponsnår. Vem blir inte överlycklig av nyponsoppa. Och grunden till den kan man "få" gratis. Naturen har allt. Inklusive Highland Cattle - hur lyft blir man inte av dem då.



Ska försöka göra det varje dag kommande vecka. Cykla ut till grönskan och all vettig medveten närvaro. De lovar varmt godisväder i veckan. Ska lämna det kalla jag har i bagaget och försöka omformatera till något jag är värd. Värme. Ut och inifrån kommande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0