Kofferdam

Saneringsarbetet i min trut är nu uppstartad. Alla (nåja) provisoriska nödåtgärder ska till slut avrundas till något riktigt, robust och på sina håll konstgjort. Eller, just det beslutet läggs nog på framtiden. Det känns inte vettigt att dra ut två tänder för att kunna ersätta en enda med en brygga. De två närmsta har nämligen inte rötter som duger eller håller. Titan funkar inte heller eftersom tandbenet är för fjuttigt.

Det blir således två tuggtänder som skall åtgärdas. En rotfyllning och en operation - där.... jag orkar knappt tänka på det....en rot skall opereras bort. Hon påstod att det var något de "faktiskt" sysslade med ibland. Att skära upp tandköttet och lägga åt sidan som en gardin för att sedan via tandbenet blotta en av tre rötter. Den skall hon borra sig igenom tills den blir lös och kan plockas bort. Så fylls håligheten igen och gardinen sys tillbaka. Jag förvarnades att det kan innebära penicillin och nässpray en tid, eftersom det hela ligger i anslutning till bihålorna. Det skulle vara bra om jag såg till att ha en lugn period omkring mig då. Jo, jag tackar.

Avsultningsvis ska det irodningsställas en ny bettskena. Inte för att jag gnisslar utan denna gång för att jag övergått till att bli en bitare och nu pressar & biter så duktigt att kindmuskeln är synnerligen vältränad och tjock - och för att jag bitit mig till ett saxbett. Tänderna har alltså flyttat på sig. Det kommer väl annars, utan bettskena, till slut se ut som om någon kastat in gaddarna i truten på mig. Bäst att göra och betala för vad hon anser är bäst för mig.



Just idag tyckte hon det var bäst med en Kofferdam. I en timma hade jag den spänd över hela munhålan och halvägs upp över näsan. Det är ju tur att man slipper se eländet. En tand blottad, resten av patienten dold under blå latex.

Fast det gick bra.
Antar att det känns ännu bättre bara bedövningen släpper. Tycker att det räcker nu. Fem timmar är väl lite väl ihållande. Undrar om man kan önska sig en mindre skvätt nästa gång. Förresten är det ju konstigt att ingen försökt ta fram ett antidot på bedövningsmedel. Tror att det finns pengar att hämta där. Säg den som vill vara bedövad!? Om man får sin nota saltad med någon hundring hos tandläkaren för en antidot, skulle det försvinna i det stora hela. Ju.


Kommentarer
Postat av: Margit

Apropå tandbrygga : jag lät tandläkaren slipa ner tre friska tänder runt en utdragen tand och sedan sätta in en brygga. Jag ångrar mig varje dag!!! Varför jag gjorde det? Kan det ha varit ngt slags perfektionism, vill ha perfekta tandrader?? Aldrig mer säger jag!

2010-03-28 @ 11:54:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0