Äggrulle

Sitter på ett konditori i Arboga. Anlände i god tid före min studiekamrat, så det passade bra med någon typ av lunch. Jag trivs här. Det är inte bara inredningsmässigt geniuin dåtid, det är anrikt även i bröd och kondishyllorna. Här finns enorma räkmackor, personalen kan både stava till & utöva service och kaffet är äkta.

 Lånad bild från Krogguiden

Just för tillfället kör jag stenhård LCHF. Varken min fysik eller mitt sinne mäktar med annat. Stundom kan man tillomed kalla det hela för NCHF. Mimimalt med kolhydrater alltså. Och jag känner mig lätt i båda. Man har dock inte så mycket att välja på hos ett anrikt kondis. Allt utbud innehåller överdrivet mycket kolhydrater. Allt.

Räkor och ägg var och är det enda alternativet. Och det är verkligen inte det sämsta. I alla fall inte räkmackorna här. Just detta pålägg är sådant som hela jag mår bra av. Brödet underst skrämde mig inte. Jag blir ju inte "sjuk" av att se eller nudda en thékaka eller andra "förbjudna" produkter. Eller så var det i alla fall som jag trodde, tills för en stund sedan.

Berget med räkor på mackan hade kunnat räcka till två personer. Jag hann till och med tröttna på dem och suktade efter närkontakt med ägget och majonäsen. Eftersom jag satt ensam vid bordet och de närmsta borden omkring var tomma, så var det ingen fara. Jag kunde dissikera mackan. Flytta på räkorna och gräva mig neråt.

Fy vilken besvikelse. Det känns som om det är lag på att det vi stoppar i munnen ska vara manipulerat. Underst på min räkmacka fanns margarin, bara en sån sak. Inget är äckligare än margarin. Ovanpå det hade man tapetserat med slak bladsallad och sen kom yttepyttelite majonäs (säkert light) och äggen.... eller som sanningen är: tre äggskivor. Tre!?

Vem är det som har kommit på att ägg skall delas i vitor & gulor och bilda en korv istället för den utmärkta "förpackning" som redan är. Och vad tillsätter man sedan dessa äckliga äggkorvar? För det är väl någon manipulation där för att få dem att hålla ännu längre. Ägg har ju otroligt lång hållbarhet om man förvarar dem rätt.

Nu mår jag plötsligt illa åt min lunch.
Inte åt räkorna och inte åt det kastade brödet.
Nej, av etiska skäl och säkert även åt att det var nåt skit i äggskivorna.
De manipulerade tre äggskivorna.

Kommentarer
Postat av: Maja

Så härligt att höra din determination :o) Det ger verkligen inspiration till mig och säkert många fler. Kan bara hålla med om manipulerade ägg. När jag först såg små perfekta fyrkantiga skivor på en macka så gapade jag stort ganska länge. Vad är detta? Och margarin finns nog på det mesta vi äter ute, hua. Vi får ta med matsäck vart än vi går framöver!

2010-05-01 @ 22:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0