Nu-träning

Det är och har varit äländes älände. Igår, inatt, idag. Tankarna går på högvarv. Det var tillomed snudd på nåt slags anfall av att tappa kontrollen idag på lunchen. Fick slå mig ner i en butik, och låtsasintressera mig för specialutbudet. Minns inte alls längre vad.

Däremot kom jag precis under kontrollerad andning och låtsasintresserande på; att jag ju hade extraläxa två gånger den här veckan. Något som antagligen kommer att utvidgas understundom. Jag ska sätta av överenskommen tid att "bara" registrera och uppleva det jag bestämmer mig för att se, höra och känna. Och under tiden mota undan alla andra tankar.

Det gick bra. Jag tog en promenad. För att se saker och nämna dem vid namn för mig själv. Utan att värdera. Utan att "tycka" nånting. Det var ursvårt först, men funkade ändå hyggligt till slut. Och framförallt försvann den speedade tankeverksamheten.

Det låter så löjligt att registrera tex "ett björkträd" och bara stanna i den tanken. Att bara tänka på det man upplever exakt nu, men det är verkligen svårt. Tankarna lever ju sitt eget liv, de tycks rulla på, flera/många, sida vid sida. Björnkoll på nuet och självsuggestion är inget man bara försätter sig i. Det måste tränas.

~ Övning ger träning  ~





Kommentarer
Postat av: susanne

Jag vet precis vad du menar. Jag brukar börja hyperventilera när tankarna går på högvarv. Men jag ska kanske prova din metod istället. Blir inte brist på syre i hjärnan då.

2010-05-25 @ 08:52:15
URL: http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Postat av: Airam

Susanne - Gör det! Det är förutom väldigt effektivt och lugnande även ganska skojigt att identifiera hur knäpp man är ;-)

2010-05-25 @ 21:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0