Rensning

Förra veckan när jag skiftade från vinter till sommarkläder i garderoberna tog galgarna slut. Har man smockfulla garderober och kläder som blir över, men ändå inte ens med våld kan tryckas in, om det nu finns galgar så att det räcker är det big misstake nånstans. Nej, det är nåt fel hos garderobinnan. Antingen samlar hon, eller så köper hon helt enkelt för mycket.

Eller så har hon ingen aning om vad hon trivs och passar i. Antagligen är det en mix. Många av kläderna som åkte ut var bara använda nån enda gång. För många gånger är det väl så att det är nåt med paltorna som gör att man inte trivs. Nåt som man inte märker i provhytten. Nån söm, något mönster, en skärning, läng, rymd, kvalitet eller färg. I alla fall är det så för mig. Jag är dålig på att "känna in". Jag förälskar mig nog i butiken och tänker helt bort när plagget skall användas, till vad och hur det känns.



Idag har jag rensat lådan för underkläder. Och upptäckt samma sak där. Jag får skämmas över hur mycket jag stoppat ner. Och framförallt aldrig återanvänt. Nu är väl förvisso både trosor och behåar mer störande om något med dem känns fel  än tex en skjorta eller blus, men nog vore det bättre att inte vara för spontan med inköp.

Nu får det bli köpstopp även på trosfronten. Jag får inte köpa bara för att det är rea eller för att förhöja stunden en liten stund. Inte heller för att det är så snygga snitt och färger och absolut inte för att det är skojigt att handla. Nu måste det precis som med smink, hygien och städskåpsprylar vara kris och katastrof först.

Bara handla när det är slut.
Capiche Airam!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0