Litteraturfond



I alla år har jag förespråkat den fantastiska förmånen vi svenskar har i våra bibliotek. Ingen behöver gå okunnig. Ingen kan skylla på ekonomi när det gäller inhämtande av både dagsfärsk och historisk kunskap. Man kan uppdatera sig i det mesta på bibblan. Man behöver inte ens gnälla på vad det kostar med dagstidningar, musik och talböcker. Allt finns där. Inklusive duktiga organisatörer med spetskompetens. Och allt är gratis. Det har hänt att jag själv varit försenad med återlämnaden av lån och varje gång har jag betalt boten (3kr/bok/dag) med ett brett leende. Det är rent ut sagt förfärligt att man brister i ett sådant förtroende.

Nu säger stjärnorna att jag under veckan kunde vänta mig ett "glädjande ekonomiskt besked". Det är sant!

Sveriges Författarfond har skrivit brev till mig. Om att jag har slantar att hämta. Det visar sig att alla lån på bibblorna registreras och sedan ersätts till författare, illustratörer och översättare enligt fritt saxad förordning:

"Enligt upphovsrättslagen får ett exemplar av ett litterärt verk fritt spridas vidare sedan det med upphovsmannens samtycke har överlåtits. Detta betyder att bibliotek som har köpt in en bok har alltså rätt att låna ut den; författaren kan inte motsätta sig det och har ingen laglig rätt till ersättning. Detta är en kulturpolitiskt motiverad inskränkning i upphovsrättslagen för att värna allmänhetens tillgång till litteratur genom den fria biblioteksutlåningen. Sedan 1954 får dock de svenska litterära upphovsmännen istället en statlig och offentligrättslig ersättning för biblioteksutnyttjandet. Två motiv angavs för ersättningen: den skulle dels ge skälig ersättning för det samhälleliga utnyttjandet av författarnas verk som den fria utlåningen innebar, dels medföra en viss förbättring av författarnas ekonomiska villkor"'

Det är så att jag smäller av.
Jag får inga bamseslantar. "År 2010 är grundbeloppet 1 kr och 32 öre för varje utlån av svenskt verk i original". Utan det är ordningen som sådan som imponerar på mig. Inte nog med allt bra vi har att hämta i våra bibliotek, det finns ett enormt skydd för alla litterära konstnärer. "2010 ger en sammanlagd biblioteksersättning på 126,5 milj. kr". Fantastiskt, inte sant.

Om inte bibblan vore stängd precis nu, skulle jag åka dit och hänga lite. Bara för att det är ett så bra ställe.


Kommentarer
Postat av: MonicaS

Kul! Hade jag ingen aning om. Har just lagat till och ätit din fantastiska räkpaj från boken som jag då äger och inte har lånat. Ser att du kommer till Oslo nästa helg. Då sitter jag i publiken. Välkommen

2010-11-06 @ 15:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0