Bokstavstrogen

Förbereder mig inför en slags information om autism med Asperger syndrom i fokus. Tänker på hur vilsna de många gånger känner sig av alla ordspråk vi slänger oss med. Är man bokstavstrogen så är man. Då kommer man definitivt inte med "rätt" budskap om man påstår att "tid är pengar". Tid är tid och pengar är pengar, konstigare än så bör det inte vara.

Har efterapat min morsa och skrämt ungar i åratal med "då tar fan bofinken" när det har gått alldeles för långt. Turligt nog gör det sällan det, men jag har praktiserat ordspråket då och då. Idag testade jag det på en bokstavstrogen och bad om en förklaring. Personen ifråga begrep att det betyder "ett hot", men förklarade samtidigt att jag har "lovat" att en bofink skulle komma flygande när jag sa det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0