Utgifter

Imorse var jag hos tandläkaren. Skulle - som jag inte riktigt visste om - operera en planerad grej i överkäken. Med utgångspunkt från den eländiga hostan och snoret jag dras med dessa dagar, ville hon inte genomföra operationen. Den riskerar nämligen att sinustaket (bihålleväggen) blir perforerat och därför får man inte snyta sig på fjorton dagar efter op. En snytning kan innebära att luft dras in tvärs igenom och bildar korsdrag som sedan kan förvärra och därför leda till en ny operation, osv. Tack, men nejtack.

Så, istället färdigställde hon rotfyllningen i tredje och sista rotkanalen i en kindtand som jag fått behandling i x flera tidigare. En och en halv timma tog det. Med käften på vid gavel. När jag kom ut till kassan avkrävdes jag på horribla 2723kr. Ja, man baxnar.

Min tandläkare finns i ett ytterområde långt bort i tok. Därför tog jag bilen imorse. Nya fina bilen. Jag anlände parkeringen kl 07.00 och lämnade den kl 08:45. Det fanns inga bilar runtom min vare sig när jag kom dit eller när jag for därifrån. Därefter åkte jag på några hembesök och parkerade på en gata där jag var helt ensam. Först när jag  anlände ett parkeringshus på stan utsattes jag för trängsel och parkeringskonkurrens. Visserligen parkerade jag på en ruta utan bilar runtom, men när jag hämtade bilen kl 12:20 var parkeringsgaraget fyllt till bredden. Gjorde till sist ett par okomplicerade ärenden och avrundade med att tvätta bilen i en automattvätt.

När jag kom hem skulle jag bara slänga ett getöga för att checka av att bilen var så ren, blank och fin som jag inifrån kände det. Kunde väl aldrig tro att jag i samma stund skulle få ett etter värre hål i plånkan...

 Lånad bild

Någon gång under förmiddan, har någon "helt enkelt" kört in i vänster bakskärm. Och plattat till. Och repat friskt kan man säga. Förbannade amatör!

Den 28 augusti i år firade mitt körkort 30 år. Sen första dagen har jag varit bilägare och lika länge har jag betalat försäkringspremier. Fast vad hjälper det. Det skiter väl försäkringstjänstemännen i. Eller i det här fallet den unga kvinnan på TryggHansa. Hon utgick istället ifrån att det kanske kunde vara jag själv som hade bucklat och repat till min dyrbaraste ägodel. Det kunde inte tas i någon självklar beaktning, att det var i det supertrånga garaget man hade kört emot min bil inte. Hade jag vittnen på det!? Nä, just det. Jag skulle ringa polisen och anmäla smitningsolycka. Och sen skulle jag inte räkna med förmildrande omständighet pga uteblivande av vittnesbevis utan istället punga ut de tre tusen kronorna i självrisk som det kostar att laga bilen. Ja ja.

Ångrar bara att jag köpte mig en ny höstjacka häromdagen. Det skulle jag aldrig ha gjort om jag hade vetat att kommande fredag skulle kosta mig 5723kr på bara några timmar.





Kommentarer
Postat av: Margit

Den höga räkningen KAN bero på att tänder efter 5:an räknat från mitten fram inte omfattas av tandvårdsförsäkringen. Jag förlorade tand 6 o7 i underkäken o fick betala vartenda öre av implantatkostnaden själv. Fick svar från Försäkringskassan ung att vetenskapliga undersökningar har visat att man klarar sig utan dessa tänder. Om man är fattig förväntas man alltså tugga med framtänderna!

2010-09-25 @ 13:20:40
Postat av: Airam

Margit - Det här med tandvårdsförsäkringen är ju helgalet. Varför inte tänderna, som ju i vår kultur räknas som ytterst viktigt, inte räknas till kroppen går över mitt förstånd. Jag kanske gnäller, men det är långt ifrån just mig det är mest synd om. På nåt vis har jag trots allt råd att ha hela tänder medan det verkligen finns de som INTE har det. Och hur ska man, om man tidigare tex levt ett liv där gaddarna tagit stryk - och nu vill kunna etablera sig och bli en god skattebetalare: bli det om man INTE har fullvärdigt garnityr? Tandhälsan blir en klassfråga och det är inte rimligt i vår sociala välfärd. I tex "långtbortiztan" spelar det ingen roll om ens överklass med pondus har en glugg mitt fram, men här ser vi ner på varann om vi har gluggen längre in i truten. Förutom att det ju är jäkligt otrevligt att ha tänder som inte funkar eller ens finns. Tandvård gör mig gråhårig!

2010-09-26 @ 13:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0