Påkörd



När jag gled ut från parkeringen på jobbet igår fick jag syn på en polisbil i backspegeln. Nu kanske de tar mig, for det genom huvet. Det är ju så sällan man får visa sitt körkort och så, jag tycker att det är en aning spännande med poliser. Så svängde jag av på en liten påfart med väjningsplikt och inriktade mig på att svänga höger. Polisen tog mig aldrig utan gjorde detsamma, fast de riktade in sig på att svänga vänster. Den tvåfiliga huvudleden var tätt trafikerad. Polisbilen stod en halvmeter längre fram och skymde därför min sikt. Så jag släppte försiktigt upp kopplingen och smygrullade fram en halvmeter. small det! Någon bakom gav sin gaspedal vad den tålde. Jag blev påkörd bakifrån.  Med en riktig skjuts.

Kan inte minnas att jag varit i chock förut. Nu vet jag hur en riktig hållkäftensituation känns. Jag blev alldeles knäpptyst. Snubben som körde på mig tyckte "inte att det gjorde nånting". Han "skule bettala va".

Hur ser oddsen ut för att man skall ha en polisbil utrustad med två unga allerta konstaplar ut, två meter ifrån sig när man blir påkörd bakifrån? Antagligen är de mycket lägre för att vinna på lotto, triss eller annat spel & dobbel.

Jag fick såklart en whiplash. Och poliserna anmälde själva. För att få slut på snubbens jidder lät de honom på plats förstå att det dels är absolut förbjudet med typen av trafikförseelse och dessutom att han skulle belastas med böter.

Själv har jag nu fått rodda med läkardokumentation, försäkringsbolag, bilreparationsfirma och polisrapport. Förutom att jag har ont i nacke och rygg. Liksom lite nytt, i denna min grå jämmerdal...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0