SJ


Igår tog nog SJ priset, i ordets rätta bemärkelse. Tåget skulle gå kl 16.07. Jag köpte biljetten, efter att ha köat i 75 nummer, cirka 8 minuter före avgång. Med platsbiljett á 43kr. Min plats skulle finnas i vagn 6.

Tåget hade dock bara tre vagnar. Konduktörerna välkomnade mig ändå på tåget. På valfri ståplats. Inte "kunde de rå för" att de "bara hade fått tre vagnar". Vad sittplatsbiljetten anbelangade fick jag "skriva till SJ och klaga". Jag behöver nog inte tilägga att tåget såg ut att höra hemma i Japan. Folk till bredden av tågvagn kan man säga. Halvtomhalvt hängade ut genom dörrarna.

Sj betalar inte tillbaka utlägg understigande femtio spänn. Så är det bara. Oavsett hur mycket klagomål de får.

Jag tog naturligtvis en senare avgång. Av ren förbannelse. Behovet av att sätta "någon" på plats var större än att stå i 20mil för att komma hem en halvtimma tidigare. Väl på det senare tåget fick  jag syn på SJ´s förströelsetidning Kupé. De första sidorna bjuder på dubbeluppslag med avbön från styrelseordföranden Ulf Adelsohn och VD'n Jan Forsberg. De orerar om vad den stora bolagiseringen då SJ klövs i alla sina beståndsdelar inneburit. Att man inte "bara ska skjuta pianisten". Att det är många aktörers fel att "det blir som det blir". 

Citat: "Vi har självklart också brister och vi arbetar med all kraft för att förbättra vår information och ge vår personal mer utbildning och resurser för att bättre kunna bistå passagerare vid trafikstörningar"

Med utgångspunkt från ovanstående är det i min värld helt obegripligt att man säljer biljetter till ett tåg vars vagnar inte är i trafik. Och det måste det ju vara någon i beslutsfattande position som har valt. Är det den utbildade personalen med resurser som med all kraft försöker förbättra informationen; som tar såna beslut? Jag bara undrar.

En annan sak som förvånar mig är att det på Sthlms Central finns hela två kassor som handhar ärenden rörande trafikstörningar. Är det konstanseffektivt? Eller finansierar man de platserna genom att bluffsälja sittplatsbiljetter i otrafikerade vagnar?

Ulf Adelsohn - hur har han fått sin position i SJ? Är han särskilt kompetent på logistik, kommunikation, personal, delegeringar och vidareutbildning eller har han sin post enbart på gamla meriter? Blev han styrelseordförande i Sj AB för att han sökte en lugnare post att avrunda sitt yrkesverksamma liv på. Eller var det "bara" genom att andra avdankade politiker rekommenderade? Någon specifik anledning är det ju att denna vår gamle vän SJ, själva rustar ner till en skamfläck för miljövänligt åkande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0