Lagotto

Lagotto romagnolo - SKK

När jag blir stor, och har skaffat och förtjänat alla de där idealen en liten flicka kan tänka sig, såsom make, villa, bakmaskin, äkta mattor och surroundsystem  - volvon står jag för själv - så, ska jag också skaffa mig en vovve. En Lagotto.

På en av kabelkanalerna dokumenterar de olika pets. Igår visade de den italienska tryffelhunden. Jag känner en lite smått sen tidigare, Leo. Han är rysligt trevlig. Och nu efter det där programmet vill jag ha en egen. Han kanske också kan heta Leo. Eller en hon som heter Doris. Vet inte, namnet är inte så viktigt. Det känns mer viktigt att vi ska göra långa strövtåg i naturen. Och under säsong leta kantareller.

De hårar inte. Det är avgörande. Sen jag var liten har Boxer varit topprankad. Sen kom en älskad Basset Hound emellan. Efter honom har jag hett önskat Bulldog, både engelsk och fransk. Och både Bordecollie och Schäfer har tagit plats i mitt liv och hjärta utan att jag har vare sig önskat eller valt. Alla de här sorterna har ett gemensamt. Tillsammans med mina katter. De har skapat djup djurhårsaversion. En Lagotto måste klippas, men de släpper inte självmant ett strå. En ultimat vovve. Ett ideal till, helt enkelt.




Kommentarer
Postat av: Maja

Vilket bra val! En jättefin sådan träffade jag på en parkeringsplats i Kalmar för flera år sedan. Och det är enda gången. Frågade ägaren flera gånger om rasens namn. Tror han blev lite "trött" ;o) Mjuk och go och så sällskaplig, ja hunden alltså! Måste säga att jag blev lite kär, ja i hunden :o)

2011-06-26 @ 12:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0