Tvättbekant



Igår när jag hade tvättstugan och kom ner i källaren för att "vända på" tvätten så möttes jag av en lätt morrande vovve med stirr i blicken. Dörren stängdes lika fort. Är det något jag har respekt för är det stora vovvar som glor och låter. Strax efter gläntades det på dörren av en äldre herre som ursäktade att han s.a.s "hade tagit" lite utrymme på min tid och i "mina" maskiner. Jycken kopplades ordentligt och vi började språka. Den fyrbente var mycket väluppfostrad och undvek mig all den stund jag inte björd in honom i min sfär.

Herrn blev nyfiken och frågade om jag var nyinflyttad här. Själv hade han bott i huset i minst 30 år. Det stod inte på så kom frågan:
- Är inte du från gnällbältet?

Så började han berätta om sin barndom. Att han själv var född i Kumla och hade vuxit upp på samma gator som mig och mina syskon. Han återgav kvarter, händelser och människor som om han nyss hade varit där trots att hans flyttlass hade gått för nästan femtio år sedan. Och han sa det till slut på värsta närkingskan.

Världen är ändå rätt liten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0