Bloggtips

 Från bloggen Sött & Surt

Har precis upptäckt något alldeles enastående. En sextonårig bröd och dessertmästare´s blogg. Frej heter han. Och han verkar baka och irodningställa desserter inklusive godis som om han aldrig hade gjort annat. Vilken entusiast och inspiratör. Jag blir stolt fast jag inte vet vem han är. Hängivna människor är så härligt. Som väljer sin egen väg och sen delar med sig. På ren glädje och stimulans.

Jag är inte tillnärmelsevis så duktig på att baka som Frej. Fast jag skulle nog kunna bli. Jag älskar nämligen att baka. Både mat- och småbröd. Hade jag anledning att göra det dessa dagar skulle jag definitivt införskaffa mig både brödkorgar och baksten och prova alla mjölsorter och recept på surdeg. Jag skulle älska att ha degar på jäsning i timmar och sen forma dem likt konstverk innan de skjutsades in i värmen där jag samtidigt skulle slänga in kallvatten för att skapa den där ultimata skorpan.

LCHF innebär ju för de flesta nolltolerans för bröd. Och särskilt för mig själv eftersom jag dels "triggas" mest negativt på stärkelse och bröd innehåller ju mest av den sortens kolhydrater, men min LCHF-resa har ju även gjort mig glutenöverkänslig. Jag kan inte, hur än gärna jag vill käka luftiga, sega, saftiga baguetter och liknande med seg skorpa.

Fast jag kan ju läsa och njuta av hur andra gör!


Kommentarer
Postat av: MonicaS

Det är så härligt med dessa unga som har funnit en passion i livet. Här är en annan kille som vill bli konditor och verkar ha kommit en bra bit på vägen http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/13074/20479/Andreas-13-ar-Varmdos-Willy-Wonka/



Jag älskar också att baka bröd, men det är så tråkigt när jag inte kan äta det själv. Jag saknar det meditativa att stå och knåda en bröddeg. Det kan man aldrig få med LCHF. Bara "massage" av köttfärsdegar eller coleslaw - inte riktigt detsamma....

2011-05-23 @ 13:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0