Sprutbyte

Foto: Vårdförbundet

Igår klubbade kommunfullmäktige i Sthlm för att till hösten starta ett fyraårigt sprutbytesprojekt för stadens uppskattningsvis nio tusen intravenösa narkomaner. Man vill mena att det är ett vettigt och värdigt sätt att hindra smittspridning. Andra vill mena att det är lika illa som att legalisera narkotikan. Moderaterna var egentligen det enda partiet som satte sig på tvären med motangreppet att det egentligen är innehållet i sprutorna som initialt gör dem sjuka.

Studier och forskning på typen av projekt är det skralt med. Man utgår ifrån, och det är säkert inte fel; att smittspridning av både Hiv och leverinfektionerna definitivt minskar med typen av ren tillgänglighet på "verktyg". Förutom att man ju "fångar in" sprutnarkomanerna och kan screena och hinna vaccinera mot Hepatit A och B medan tid är. Och kanske rädda en å annan graviditet, få stopp på bakterieinfektioner i alla ändar samt erbjuda samtal och socialt stöd på frivillig basis. Dessutom kan man hålla ett vackert och empatiskt vaktande öga på dem. Inte minst på de som far både dubbel och trippel-illa.

Det är som det är med statistik. Utan att veta ett smack om saken, utgår jag ifrån att ingen studerar eller ens frågar efter hur många som tidigarelägger sin intravenösa debut pga tillgänglighet. Man behöver ju inte vara en Einstein för att fatta nyfikenheten på effekt av något som "kan" gå direkt ut i omloppet istället för att "passera gå" innan tillslag och rus.

Jag är så långt ifrån politiskt intresserad som man kan bli. Jag röstar naturligtvis, men något nämnvärt engagemang finns inte. Tycker att politik är knastertorrt och übertråkigt.

Jo, jag tycker nog också innerst inne att vi istället ska satsa på värdig och kostnadseffektiv narkomanvård. Jag tycker att man ska satsa på åtminstone europeiska samverkansprojekt och att man ska ösa pengar på forskning och utbildning. Dessutom tycker jag att alla människor har lika värde och därmed rätt till tak över huvet, mat för dagen, skor på fötterna och kärlek i hjärtat.

Fram tills dess vi kan erbjuda det, har jag gett kommunpolitiker mitt mandat att låta majoriteten klubba det som står på agendan. Och klubbar man då för sputbytesprojekt i Stockholms stad, som ju ändå är allra värst drabbat både vad gäller sputnarkomaner och blodsmitta - så stöttar och välkomnar jag det! Har man sett hur de allra värst drabbade har det, så finns inget annat alternativ.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0