A

På väg till BodaBorg åker man igenom Karlskoga. Boysen kommenterade idag vad de såg efter vägen och plötsligt utbrast den store:

- Nu är vi i Karlskoga. Här är ju han ifrån! Han som har en stor fest varje år!

- Vem?

- Nobel menar jag!

- Ja, just det!  Bra. Kommer Du ihåg vad han heter i förnamn?

- Åhh, jag har glömt det nu, men jag vet det !

- Det börjar på bokstaven A.

- Just det! Ajnstajn !!

Träskulptur

Den sades vara en av världens äldsta och kanske framförallt mest välbevarade träskulptur.

image303

Magisk är bara förnamnet.
Särskilt ögonen.
Som som hade för avsikt att lura betraktaren med sin livliga glimt...


Tutankhamons kistor

image300

image301

image302

Man fick som sagt inte fotografera på egyptiska muséet i Kairo, men.........
man har väl skaffat scanner *stöddig*

Svante

Njuter av hans nya album....

Fel.

Jag  N J U T E R !

Årets första glid

image299


Tutankhamon

Papyrus

En annan typisk sak med Egypten är naturligtvis papyrus. Dokument av växtpapper med historiska symboler och text av hieroglyfer. De flesta riktigt vackra. Andra obegripliga. En undervisning hos Papyrusinstitut gav grepp om hur det går till och vad de betyder. För övrigt tycks det där landet ha miljontals gatupapyrusförsäljare vilka alla har det bästa priset för den rätta bilden.

image294

Tutankhamon finns såklart avbildad i stort och smått. Den synnerligen unga faraohärskaren som dog bara 19år gammal. Länge trodde man det handlade om mord, men med dagens teknik har hans mumie genomgått skiktröntgen och teorin är 3500år senare troligen en allvarlig ben/knäfraktur med infektion som dödsorsak. Det var så sent som 1922 som den engelska arkeologen Howard Carter med stöd av amerikanska slantar till slut hittade hans gravkammare. I stort sett orörd. 
På Egyptiska muséet i Kairo får man bekanta sig med historien i närkontakt. Där finns alla 120kg detaljer i rent guld som Tutankhamon hade på sig och i sin gravkammare. Allt gyllene matrial som skulle göra hans nästa liv så mycket bättre. Som tex guldmasken (som payrusbilden föreställer här ovan) av 10,2kilo rent guld! Förutom guldtutorna för varje finger och varje tå. Liksom hans tre gravkistor (likt Babuscka - inuti finns en mindre som inuti den finns en mindre osv) där den innersta var gjord i massivt guld med ädelstensinfattningar. Muséebesöket var minst sagt mäktigt. Förutom Tutankhamon finns där 120'000 historiska monument.

image295

På Egyptiska muséet (där man inte fick fotografera) fanns skulpturer som "bara" ville visa dåtidens storlek på människorna. Nu har ju inte precis jag själv normalreferensen på nutidens storlek, men dåtidens skulle ändå idag kallas "småväxta". Av den anledningen vågade jag mig själv aldrig ner i visningsgravkammaren under Cheopspyramiden.

image296
Otaliga meter rakt ner i underjorden rekommenderades inte för klaustrofobiska eller för rygg och knäproblematiker. Har jag inte haft det förut hade jag bergis åkt på rubbet efter. Därför avstod jag.

image297
Och missade därmed en grav.....                                                   

Om jag en enda lektion i skolan hade varit tyst, lyssnat, respekterat och försökt förstå.....
Hade jag aldrig njutit av de historiska upptäkter jag gör idag.

Semesterlitteratur

  image289    image288  image290
                    image291  image292

Fem pocketböcker hann jag med i Egyptiska solen. Det är det bästa jag vet, att sitta och ligga i solen och sluka berättelse efter berättelse. Dessa ovanstående fem var i stort lika bra allesammans.

1. Jenny av Jonas Gardell
En förskräcklig mobbinghistoria. Man blir minst sagt tagen. Och frustrerad. För att det hände och händer. Hela tiden. Gardell = favvo.

2. En god människa av Nick Hornby
Berättelsen om en sann modern relationskamp. Å ena sidan spännande, å andra sidan gaggig och djupt deprimerande.

3. Inte enklare än så av Kajsa Ingemarsson
Banal men icke desto mindre realistisk vardagsspegling om vilken familj som helst. Jag älskar hennes okomplicerade sätt att berätta.

4. Kom närmare av Sara Gran
Hypnotisk skräckroman som sträcklästes och förträngdes lika fort. Att jag var rädd från början till slut är bara förnamnet.

5. Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory
Närstudie om MBP - Münchhausen by proxy - den vidrigaste formen av barnmisshandel uppkommen ur kanske lika tragisk livsstart för utövaren. Vårdnadshavaren/mamman uppfinner och förorsakar sjukdom hos sitt barn i sin iver att bli sedd som god omsorgsgivare av sjukvården. Författarinnan berättar utan omskrivningar om sin såväl fysiskt som psykiskt sjuka uppväxt. En bok som förhoppningvis blir topplistad som studielitteratur för psykologi och psykiatristuderande. Har själv saknat den, länge.


Egyptendokumentation

image280

Som sagt; en veckas semester går fort. Och idag har det redan varit arbetsdag.

Själva hemtransporten kändes dock längre än hela semesterveckan. I landet Egypten har man ministerie för i princip allt. Jag såg tex en flott höghusbyggnad i Kairo med skylten "kvinnoministeriet". Det säger ju liksom det mesta om hur det funkar därborta. Men ministerie för logistik har de inte, det kan alla vi som lämnade Hurghada igår intyga. Särskilt svenskarna. Vi varnades att inte riktigt lita på teveskärmarna i vänthallen utan istället spetsa öronen och lyssna när de ropade ut vår flight. Det hände aldrig. Lika lite som det informerades att flyget var över två timmar försenat. Och mitt i det att man blinkade "boarding" för Arlandaflyget byttes informationen till att blinka "Stuttgardt" till följd att en massa tyskar hävde sig på transitbussen och närapå hamnade på fel flyg.... om inte en svensk turist hade varit uppmärksam.... puh !

En ung arabgrabb fick lite frågor. Och han informerade som om det var den naturligaste sak i världen att: torsd, fredag och lördag varje vecka transporteras det mellan 60 och 70 flyg från Hurghada. På onsdagar cirka 28. Söndagar och måndagar noll och tisdagar nån enstaka.
För att fatta dimensionen av det hela behöver man veta att det bara finns två passkontroller. En A och en B. Gissa sen köerna när alla tusentals passagerare som skulle lämna platsen med fem minuters mellanrum skulle passera samma nålsöga. Inte så konstigt att vi transporterades dit fyra timmar innan avgångstid. Inte heller så konstigt att det i vänthallen bara fanns ett fik. Med sex småbord. Ingen hann fika. Det var passkontrollkö och incheckningskö som gällde. I fyra timmar!

Nåja. En kort resumé i ord o bild.
image279

Vad gör inte en underbetald hotellstädare för lite extraklirr i kassan? Jo, mer o mer för varje dag.
image281

Åka buss till miljonstaden Kairo tar i runda slängar 7timmar från Hurghada. Med skarpladdade soldater ombord för vår säkerhet, men som lika gärna kunde antas höra ihop med maffian av utseendet att döma. Det var det dock värt, men det kommer aldrig mer att upprepas för min räkning.
Varför? Jo, Kairo´s trafiknät är dimensionerat för omkring 1miljon fordon. Man vet inte säkert, men man tror att där finns 3,5miljoner! Smog var bara förnamnet. Och efternamnet - det som satt i näsan om kvällen ska vi inte tala om. Inte heller vilken ljudnivå det är eftersom alla fordon kommunicerar om ditt o datt via signalhorn. Dessutom blandas ju dessa motordrivna fordon fritt med fyrbenta. Kameler, magra åsnor och tilltufsade hästkrakar. Och som om det inte var nog med allt ovanstående ljud står ju där också en moské med tillhörande Minaret i varje kvarter. Från Minareterna ropar man ut Koranbudskap....stup i ett...

Å andra sidan....
Pyramiderna var sagolika.
Helt enorma.

image282

image283

Cheops, den högsta - kvarvarande 137m (på 4500år har vind & vatten kapat pyramiderna med några meter) var och är förtrollande. Det sägs att det tog 30år (för slavarna) att bygga den (om det nu var så det gick till?). Som en gravplats åt faraoner. Och varje pyramid står i exakt diagonal med varandra. Och följer solens strålar på pricken. Och inuti finns gångar, underjordiska gravrum samt i mitten stora salar.

image284
Cheops är byggd av 2,5miljoner stenblock. Hur fick man upp dem? De väger ju ton...

image285
Då är det lättare att förstå hur man 2000år före kristus kunde hamra och mejsla ut Sphinxen ur sandsten.
Denna hon, den, det - som är en blandning mellan kvinna och lejon.

image286

Fast.... det är ändå obegripligt med tanke på att Sphinxen är 50m lång och 20m hög. För man ska ju inte heller glömma att det var ytterst små människor på den här tiden. Och slavarna var väl knappast nåt undantag....

Till sist:
Hur får man en annars helt kärnfrisk turist i däck lagom till hemresan?
image287
Jo, man låter henne följa med på arrangerad båt och snorkelfärd på Röda Havet. Med bussen full av aircondition och genomförkylda hostande danskar på både dit och hemfärd...

Atjoo!

Sista

Sista natten hos de Egyptiska araberna.
En vecka gar fort.
Men den har anda varit alldeles lagom.
Att hinna slappna av och tappa en smula kontroll.
Gott har det varit.
Inte minst pa matfronten.
All inclusive i detta fall innebar langt mer an man nansin kan onska.
och langt mer an man nansin kan hinna fa i sig.
Naja, en del (iaf nagra enstaka) pa hotellet har gjort ALLT for att hinna med att dricka sa mycket gratissprit som mojligt. Med vingligt resultat.
Hoppas de fortsatter med samma semesterfirande under hemresan - sa vi slipper bevittna dilirium tremens som alternativ till pruttfull.

Forresten sags Hurghada vara topp tre rankad som fulaste stad i varlden....
Och Kairo toppetta som skitigast....

Men INGEN kan ta ifran dem Nilen, Roda Havet, Suezkanalen och alla historiska monument.

Man behover bara saga en sak: Pyramiderna!

Dutti

Den gamla la ut texten och höjde sin dotter till skyarna. Jag blev ombedd att lyssna därför att hon faktiskt såg, förstod och hedrade det jag gör för henne. Att jag finns och att jag gör det oombedd. Hon var mig evigt tacksam....

Ovan som jag är att kunna ta emot ros, replikerade jag med det djupt rotade "asch:et"
Hon var påstridig varpå jag tog mitt (trots allt) snart 45-åriga förnuft till fånga och tackade.

Men naturligtvis genom att hänvisa till min roll som "duktig flicka". Det är ju mitt middlename.

Den gamla: Dutti ditta !

Jag: Va?

Den gamla: Ja, det sa du jämt om dig själv som liten. Man hann liksom knappt märka att du hade gjort nåt att få beröm för, förrän du påpekade det själv.



Konstigt !?

Väderexperter

Tvåtusen trehundra svanar kan inte ha fel.
Flyger svanarna långan väg till Tysslinge så är de övertygade.
Och det ska vi lita på.

image278


image277
Bilder tagna av Mumme    http://www.tysslingen.com/


Anslagstavla

Unga ungdomar har ingestans att ta vägen. Man måste vara 18år för att komma in, där de får komma in. Förutom på McD förstås.

Den gamla modern har noll minnesproblem när det gäller att informera om sin ungdom.
På 30 och 40-talet.

Och hon babblar på.
Om den och den.
Och hur de såg ut.
Vad de gjorde.
Tänkte på.
Längtade efter.
Fick.
Och inte fick.
Samt vart de sågs.

Jag: - På dansbanan menar du?

Den gamla: Nä, vi träffades vid anslagstavlan i byn.

Virus

16019-276
Å ena sidan får man väl vara tacksam att viruset tänker slå till nu sex dagar innan Egypten, men jag har ingen lust att känna tacksamhet över mikroorganismer över huvud taget. Varken de som finns eller inte finns. Att ha tokont i huvet, känna sig som 105bast i varje muskel förutom rinnsnuva och nysningar får mig att lacka ur på alla punkter. Jag varken vill, orkar eller har tid.
Jag vill vara frisk!
Alla dagar.
Alltid.

Fan ta de människor som snorar runt och hostar en rätt i plytet.
Det är så ruskigt egoistiskt att inte förhindra smittspridning.
Att gömma sig bakom att förkylningsvirus finns överallt när det faktiskt inte gör det om man isolerar sig under inkubationstiden. Varför kan folk inte förstå att förkylning är något som går över ganska snabbt om man bara kurerar sig, vilar och ser ett par sjukskrivningsdagar som en skänk från ovan att se de där filmerna som aldrig blivit sedda - alt tid för de där böckerna som aldrig blivit lästa.

Jag själv försöker med Relenza.
Och Ibumetin, Rinexin, thé och till kvällen en virre.

Så kanske jag får tillbaka hälsan och kan fortsätta ombesörja den gamla morsans hälsa.
Den damen ska iaf inte smittas av mig.

Polyandririsk

BTW.... ska det fortsätta såhär sorteras jag snart under polygamigruppen.
Jag hyser ju faktiskt kärlekskänslor för både Stig-Anders och Stevie Wonder.

Oxå.

Men jag är realist.
Risken att nån enda av dem skulle fria är obefintlig.
Liksom risken att jag då skulle tituleras Polyandrisk.

Mc-väder?

Imorse utlovade radiometerologen 10 plusgrader till helgen. 
Säkert är det sant för en gångs skull. I flera dagar har det minsann doftat vår ute.

10 plus äger, som boysen skulle säga.

Och nu blev det brådis.
Mina Vance & Hines vill på.

Provstartade Yamman i garaget ikväll.
Den hoppade igång på direkten.

Såklart.

Andaktsfull

Maken till innehållsrik film får jag/man leta efter. Att jag är fylld till bredden med känslor, är bara förnamnet. Känslor av högaktning, andakt, respekt, värme och kärlek. För och till Stig-Anders. Hästmannen. Och naturligtvis de som skapat en så fantastiskt vacker film.
Fotot överträffar allt.
Också.

Citat från hemsidan: "Tempot är inget misstag från vår sida eller bevisar att vi inte kan bättre. Vi har avsiktligt gjort filmen som en meditativ upplevelse och Hästmannen är en motvikt till dogma, exprimentell dokumentärfilm, rerklam- och MTV-klippning, dvs där ingen scen bör vara längre än 3 sekunder och bilden ska hoppa och fladdra för att skapa närvarokänsla."

image274
Foto: Peter Gerdehag

Svt kör repriser:
Torsdag 8 mars 2007, kl. 16.20, SVT2
Lördag 10 mars 2007, kl. 15.55, SVT2

1,5miljoner såg den i söndags.

image275
Foto: Peter Gerdehag

Om lika många ser reprisen, har Stig-Anders minst 3miljoner människor som hyser de starkaste känslor för honom. Hur många kan mäta sig med det!?

Egypten

Inte för att jag tror att mitt liv snart är slut, men pyramiderna är:  väl vad åtminstone jag måste uppleva innan den här resan tar en ny inriktning. Och snart är det dags. Om enochenhalv vecka, noga räknat. Det ska bli så spännande.
16019-271
                                                                                                 Bild: www.apollo.se

För att inte tala om hur spännande det ska bli, att i lugn och ro få läsa alla på rean nyinköpta böcker. Medan jag inte behöver göra en enda släng. Det ska vara riktig semester och riktig semester är minsann all inclusive enlig mina mått mätt. Mitt enda bekymmer blir således: hur tiden skall räcka för alla bad, dyk och snorklingsturer. I-landsproblem, typ.

16019-270
                                                                                             Bild:  www.apollo.se

RSS 2.0