Sömnrubbad

Borde verkligen börja gäspa snart. Den här dagen, eller nu är det ju igår redan, har gått i ett rasande tempo från bittida till sent. Ändå kommer jag inte ner i varv, i mitt vanliga kvällslunk. Jag måste ju liksom vara i säng senast 23:50, annars väntar mig ett förfärligt bakrus.

Igår var det likadant. Ingen gäspning och inget kvällskoma. Jag snurrade som en guttaperka i sängen. Allt kändes fel. För varmt, för kallt, för hårt, för mjukt, ont i armen, ont i höften. Och sen började heffaklumpen uppepå att rusa med sina blytunga hälar i golvet. Undrar om han hade vinterkräksjukan kanske? Han sprang fram och åter till framåt två-tiden. Vet inte riktigt när min egen utmattning kom, men vet att det var farligt nära ögat för en försovning imorse.

Kom precis på vad felet består i. Sommartiden!
Det har man ju hört att folk har fått inställningsbesvär med, men aldrig jag. Förr alltså. Nu får jag sälla mig till den gruppen oxå. Kärringgruppen som inte kan sova för att man har flyttat fram visarna. Usch vad trist det låter.

Säng säng säng, sova sova sova...



Eller är det fullmåne? Det känns lite så... javisst! Så är det ju. Okej, då får jag ligga och glo mångubben i ögona en natt till. Hoppas heffaklumpen gör detsamma.

Klara

Här är hon, gullefjun...


Kommentarer känns överflödiga.
Förutom att airam tydligen per automatik håller sig med vattenstämpel. Från 2009!

Jan i Skrolycka: Kejsaren av Portugallien, visste ju inte till sig när han med sin Kattrina fick världens vackraste dotter. Minns nu inte på pricken hur det berättades, men tösen skulle absolut ha de allra finaste namnen:
Klara Fina Gulleborg.
 
Det kunde minsann den här tösen också heta.


Födelsedagsvalp

Idag fyller min absoluta favvis år. Och hon ska förstås uppvaktas. Dessvärre kommer nog inte själva födelsedagsbarnet i fokus på sin egen dag. Antar nämligen att ingen kommer att kunna släppa ögonen från hennes alldeles speciella present. Lilla Klara, Lhasa Apsovalpen lagomt fyllda två månader som
har flyttat hem till dem nu.



Stora Lhasa Apsoflickor är fina, men valpar är ju valpar. Längtar efter att bli Klara-pussad.




Pappersarbetare

Jesus vilka berg jag har tagit mig igenom idag. Pappersberg. Som jag rent ut sagt: avskyr. Jag avskyr verkligen pappersarbete. Och ändå är jag sjuksköterska - utifrån hur mycket vi fungerar som kontorister, är mitt arbete ett helt fel yrkesval.



För att inte tala om hur knasigt det är att vara egenföretagare i min sits. Då kan man ju snacka papper.

Nu är det gjort i alla fall. Privatekonomin, företagsredovisningen, morsans papper och dagens studieportion.
Så snart helgmålsringningen var gjord, blev det en faslig fart tack vare vinet. Och tack vare musiken såklart. Nu är jag nöjd.

Ber att få entlediga mig för resten av dagen.

Déjà vu II

Öppnade nyss gårdagens post.
Det känns bekant, som om jag har upplevt det förr...





Aldrig har jag väl jobbat så mycket som under 2009. Ändå deklarerar jag för ganska mycket mindre slantar. För det mesta min kraft har gått åt, har jag inte avlönats för. Likt förbaskat åker jag på restskatt. Så är mitt liv. Det blir till att yrka på avdrag för utlagda och redan skattade pengar igen. Jada jada...

Fast i år har jag ju en egen sifferkille. Som kan språket. Och som kan förklara så att även en sån som jag förstår.
Det är inga fel i att skatta, det jag själv kan dra nytta av tack vare vårt skattesystem är ovärdeligt. Men att människor som ställer upp för att andra människor skall få det drägligt, ska sota för kostnadsersättningen de "lyfter" är horribelt. Dags att överklaga!


Déjà vu

Varje vår samma vidriga upplevelse och frustration...



Och inte vill de bli dammsugna i år heller...

Kryss 12

En härlig mix helbefriad från partyorgel, finnlåtar och Cedermark.



Lagom klurigt.
Skoj!

Message

Klicka här



Klimax

Om man är sugen på nåt extra en fredagskväll... nåt som pirrar och nästan får stråna att resa sig... som passar ihop med lite vin... och leder till god kontemplation... allra helst om det är klimax man strävar efter...

Kvibille® Svecia Extra Vällagrad 24 månader



Kvibille
® Svecia Extra Vällagrad 24 mån har mycket karaktär efter en lagringstid på två år. Smaken är stark och fyllig och passar perfekt till ett fylligt, vitt vin. Kvibille® Svecia Extra Vällagrad passar också väldigt bra som smaksättare i mat. / arla.se


Då blir det fulländat ...



Scanner

Måhända har jag varit en aning gammeldags, men nu är jag nog med i gemet. Idag har skaffat mig möjlighet att självscanna när jag handlar mat. Hos Willys. Det där med att handla och leva genom plastkort är annars inte alls min grej. Jag blir nervös av att vara reggad överallt. Eller av att handla på krita. Vet att man kan ladda sina kort och bara handla för sina egna stålar, men om man släpper efter för alla dessa erbjudanden, så släpper man ju oxå efter för "marknadspartners", reklam och inte minst för väsk & plånboksfabrikörerna. Plånkorna blir ju fulla av plastkort och man får utöka både dem och väskorna.


Självscanning kändes jäkla fiffigt. När man är färdig, så är man ju det. Inga köer och ingen stress vid bandet. Det var bara att ta sitt kvitto, sina kassar och gå. Helt i min smak.

Vintergömma

~ Det som göms i snö, kommer fram i tö  ~

äckligt det är att promenera nu. Här i mitt kvarter är det helt omöjligt att ta ett enda steg utan att titta sig för. Och jag kan följa äckligheterna ända upp på stan när jag cyklar fram o åter. Det märkliga är att de hundägare man pratar med såhär års, alltid är mycket övertygande i att de alltid tar upp efter sin hund. Vem är det då i så fall, som låter sina jyckar bajsa fritt i snöhögarna om vintern?



Hörde en snubbe lägga fram ett förslag på radion igår. Han föreslog ett kollektivt hundägaransvar. Att alla med hund utan prut går ut och mockar upp tio påsar var. Det håller jag med om!


Drömjobb

Nu är det färdigt. Jag har hittat drömjobbet! Ett plejs med den mest exakt kompatibla omvårdnadsinställningen enligt mitt sätt att se det. De möter folk där de befinner sig. De ser, hör efter, bekräftar och använder förutom sina proffesionella kompetenser och sina arbetslivserfarenheter: sina kroppar som vårdverktyg. Jag älskar det! Och liksom fler av dem jag har träffat idag, är jag nu kär i doktor Magnus och doktor Lotta.



Det var premiär igår. Svt sju tisdagar kl 21:30
Om man inte gör som jag. Ser hela bunten på SvtPlay

Hys in mig nånstans, jag bor vart som helst. Tror att det där stället är drömmen att jobba vid. Bara parollen räcker ju för att locka dit emotionell arbetskraft:

~ Ibland bota, ofta lindra, alltid trösta ~

47

Ganska ofta, för att inte säga dagligen, hör jag i mitt arbete talas om servicefolk som både är motbjudande, elaka, och rasande moraliskt olämpliga som chaufförer. Det fick tossiga morsan och jag bevis för idag. Det var så himla skönt att sätta gubbjäkeln på plats. Jag fräste i för kung och fosterland - och framförallt för alla stackars underlägsna pensionärers skull (dessutom med pekfingret hyttande):


- Hallå där, jag är faktiskt 47år! Du skriker inte åt mig på det där viset. Och inte åt någon annan heller. Håll truten med dig och skäms människa!

Det gjorde han.


Kofferdam

Saneringsarbetet i min trut är nu uppstartad. Alla (nåja) provisoriska nödåtgärder ska till slut avrundas till något riktigt, robust och på sina håll konstgjort. Eller, just det beslutet läggs nog på framtiden. Det känns inte vettigt att dra ut två tänder för att kunna ersätta en enda med en brygga. De två närmsta har nämligen inte rötter som duger eller håller. Titan funkar inte heller eftersom tandbenet är för fjuttigt.

Det blir således två tuggtänder som skall åtgärdas. En rotfyllning och en operation - där.... jag orkar knappt tänka på det....en rot skall opereras bort. Hon påstod att det var något de "faktiskt" sysslade med ibland. Att skära upp tandköttet och lägga åt sidan som en gardin för att sedan via tandbenet blotta en av tre rötter. Den skall hon borra sig igenom tills den blir lös och kan plockas bort. Så fylls håligheten igen och gardinen sys tillbaka. Jag förvarnades att det kan innebära penicillin och nässpray en tid, eftersom det hela ligger i anslutning till bihålorna. Det skulle vara bra om jag såg till att ha en lugn period omkring mig då. Jo, jag tackar.

Avsultningsvis ska det irodningsställas en ny bettskena. Inte för att jag gnisslar utan denna gång för att jag övergått till att bli en bitare och nu pressar & biter så duktigt att kindmuskeln är synnerligen vältränad och tjock - och för att jag bitit mig till ett saxbett. Tänderna har alltså flyttat på sig. Det kommer väl annars, utan bettskena, till slut se ut som om någon kastat in gaddarna i truten på mig. Bäst att göra och betala för vad hon anser är bäst för mig.



Just idag tyckte hon det var bäst med en Kofferdam. I en timma hade jag den spänd över hela munhålan och halvägs upp över näsan. Det är ju tur att man slipper se eländet. En tand blottad, resten av patienten dold under blå latex.

Fast det gick bra.
Antar att det känns ännu bättre bara bedövningen släpper. Tycker att det räcker nu. Fem timmar är väl lite väl ihållande. Undrar om man kan önska sig en mindre skvätt nästa gång. Förresten är det ju konstigt att ingen försökt ta fram ett antidot på bedövningsmedel. Tror att det finns pengar att hämta där. Säg den som vill vara bedövad!? Om man får sin nota saltad med någon hundring hos tandläkaren för en antidot, skulle det försvinna i det stora hela. Ju.


Tossövertygad

Tossiga morsan skall till doktorn på sjukhuset imorgon. Hemtjänst, distriktssköterska, färdtjänst och jag har i veckor planerat hur detta ska gå till och vår plan är vattentät. Nåja, så gott som vattentät. Fram tills imorgon förmiddag får "vi" hålla tummarna att hon inte ställer in i sista sekund. Som en extra åtgärd har jag idag ringt och bett om att de ska skicka dit den mest tosserfarna som ska hjälpa till med morgontoaletten.

Fast det finns ju annat att gruva sig för. Inte minst morsans tidsperspektiv. Hon har liksom varit på väg i flera dagar nu. Och ideligen undrat när det är dags att klä sig eller att göra sig iordning. Ikväll på tfn undrade hon varför jag var så stressad:

- Vadå stressad mamma?

- Ja, varför ringer du hit innan solen har gått upp!

- Det är ju kväll mamma, klockan är 20:45.

- Va!? Är det inte morgon?

- Nej, det är kväll och du ska väl snart sova.

- Nä, jag ska gå upp nu, jag har sovit klart. Du förstår, jag ska ju till doktorn idag.

- Nej det är imorgon mamma. Allt ordnar sig. Det kommer folk o väcker dig och jag följer dig till sjukhuset.

- Men vart är Maria då?

- Du pratar med mig Maria nu.

- Jag menar den andra, vart är hon?

- Lillasyster?

- Ja... kanske.

- Hon är ju död.

- Ja det vet jag väl! Jag menar den andra.

- Storasyster?

- Ja... kanske det.

- Hon är ju också död.

- Maria lever inte hon heller?

- Jo du pratar ju med Maria nu.

- Fan vad du tjatar! Det vet jag väl, men jag undrar vart den lilla Maria är!?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För så är det ju. Hennes tankar och funderingar känns adekvata. Hon lever fortfarande i den tiden. När hon hade småfolk. Tiden har stannat. Och det är klart att hon i så fall anser sig klara av en tripp till sjukan själv. Samtidigt strejkar fysiken. Allt går så fort. Hon lever i samma stress som oss andra. Förresten har hjärnan satt i system att skapa oro för småbarnen så fort hon blir orolig för något annat. Det är som en gammal Lp med djupgående repa. Skivarmen står o guppar i samma spår. För att plötsligt hoppa lite rätt, med följd att hon skriker till. Gärna lite vulgärt dessutom eftersom repan sitter i framloben. Övertygad om sin egen förträfflighet ryter hon till emellan knasigheterna. Fult.

Alltså, jag är beredd att ärva morsans kalkonhals bara jag slipper de här tendenserna. Plastikkirurgi är förhållande billigt i jämförelse.

Skrattretande

Ibland fnissar min arbetskamrat så gott för sig själv. Har både frågat själv om varför ett par gånger och andra gånger har hon frågat mig om jag vill veta vad som lockar henne att skratta.

- Det är så roligt när jag tänker på att du syntes på storskärm och inte visste om det!

Det får jag bjuda på. Det var naturligtvis roligt, för dem som såg mig. Själv visste jag ju inget då, och i efterhand är det försent att vara missunsam.

Vad värre är, skrattar hon åt en helt annan blunder nu. Jag har gjort ytterligare en skrattretande katastrof. Som är så hemsk och ny att jag ännu inte kan prata om den. Det är bara hon och en till som vet. De enda som jag öppet vågar presentera min usla självkänsla inför. När katastrofen blev ett faktum var det läge för ide, hål i golvet eller att till syvende och sist välja sig ett eremitliv på grönland eller så. 

Den senaste blundern skapades definitivt av dålig karma. Jag fick vad jag förtjänade. Grunden hade ingen annan än jag själv lagt. Stakade ut vägen gjorde jag. Ett grandiost självförtroende ledde mig rakt på pumpen. Det blev dags att revidera sig själv.



Det är livsfarligt att vara nonchalant, jag borde verkligen i den här åldern vara medveten om det. Man får vad man förtjänar. Jag är själv boss över mitt öde. Karman måste vårdas. Tillsvidare får jag se dessa skrattanfall som en påminnelse att jag kan bättre. Att jag blir pekad på och blir påmind om. Närvaro och medvetenhet står på agendan.

 
 




KBT

Hon jag pratade med sa: "folk pratar så mycket om att de ska dö".

Jag undrar vad just de vill säga med det? Är de rädda för dödsögonblicket? Söker de verbal lindring? Är det hot om suicid? Konstaterar de bara? Eller känner de samma stress som jag. 

För min del handlar det vare sig om rädsla eller ångest för själva dödsögonblicket eller vad som sker sen, om det sker nånting sen. Nä, jag känner stress över att det ska roddas bland mina prylar. Att någon eller några krakar ska ta hand om det materiella som ju faktiskt betyder en hel del för mig nu, men som sen blir komplett obetydligt för eftervärlden. Och jag känner stress över allt skräp. Alla papper, alla mappar i datorn och alla "viktiga" smågrejor som jag just nu inte kan befria mig ifrån men som de facto går alldeles utmärkt att lämna.

Hon som lyssnar på allt detta dödsprat är psykiater. Utifrån det drar jag en slutsats att hennes stödsamtal till stor del handlar om både längtan och rädsla för döden som sådan. Kanske inte så mycket oro över att de enskildas hem inte hunnit bli dösstädade. För det är väl det min handlar om. Att jag måste döstäda.

Kan det gå så långt att man fastnar i dödstressen? Tänk om andarna omvandlar all min vardagsångest att bara innefatta tankar på döden. Det är ju inte precis någon drivkraft. Idag driver min oro kugghjulen. Hade jag ingen olust skulle ingenting ske. Jag skulle aldrig slänga mig från den ena uppgiften till den andra om ingen ångest funnes. Så för det mesta upplever jag olusten positiv. Samtidigt är den förstås energikrävande.

Har blivit intervjuad och bokat upp mig för KBT.
Framtiden är att sikta rätt.
Inte ditåt eller ditåt.
Och absolut inte bakåt.
Fram ska jag.
Och framförallt våga stanna där.

Då blir det nog både vettig befrielse och döstädat här.




Greenpeaceattack

Just det.
Vart kommer Palmolja ifrån?
Vart finns de plantagen?
Vilkas liv finns i regnskog?

Vem får sätta livet till?



Filmen som chockar Nestlé

Blingblingtös

När jag var i unga år kändes rött guld hett. Och mäktigt. Det var det enda jag ville pryda min kropp med. Guld visade en del av vem jag var. Turligt nog fanns det de som unnade mig det i present. Och somligt köpte jag själv. Flashbackar på känslan. Det  är gott att få guldsmycken i den åldern. Särskilt Bismarck. Och det är superdupergott att bli förärad.


Någonstans i trettiofemårsåldern omvandlades detta guldintresse att på smyckefronten uteslutande innebära  silver. Tunga parfymer, blått på ögonen och blingbling i form av rött guld funkade inte längre. Sentimentalfritt bytte jag skepnad. Sedan dess har ett helt set guldBismarck legat i lådan.

En tös har vi i familjen. Den bästa tösen förstås. Min brorsdotter. Som jag antog skulle ha samma känsla och fetish för rött guld i sina unga år, som hennes faster hade. Och därför fick proffsen putsa upp och placera dem i fin låda. Den doserade halslänken och armbandet i alla fall. Ringen och örhängena minns jag inte längre.

Det kommer inga fler töser till oss, så i händelse av att det finns mer blingbling i guld, så är bergis hennes framtid säkrad...

Hon förärades och upplevde det hett. Dessvärre har vi.... eller dessbättre.... inte samma mått på våra kroppar. Smyckena hade några länkar för många på henne. Hon uppmanades gå till smeden. Ett par gånger. När jag insåg att guldsmedsändringar nättupp har samma kostnad som att köpa nytt guld, sändes ett bidrag.

Idag har hon hörts av.
Om att hon bär guld på sin arm.
Och mår gott av det.

Jag vet hur det känns.

~ 20 = Guld
> 30 = Silver
> 40 = Vitt guld


Sol

Vårdagjämning. Bortsett från blåst, en riktigt underbar och vårlig utedag. Som dessvärre har avhandlats inomhus. Det finns inget att välja på nu i slutspurten. Vi skriver på vår uppsats notoriskt varje ledig stund. Och idag fick det bli på mitten. Halvvägs till varandra.

I Arboga.

Det började bra. På väg till angiven plats slank jag, direkt vid öppningsdags in på en loppis. Och gjorde fynd. Jag tillomed tjänade 100kronor. I prutmån. Man känner sig duktig.

 Lånad bild

De blev billiga. Och de är fina.
Ska skrubba dem lite. Och hälla vatten i för att få veta måtten (5 och 7 liter?) förutom att jag genom nätet hoppas på att få hitta ålder. Jag är förtjust. Gammalt är det bästa, det med själ gör mig glad.

Det blev en dag med innesol oxå.


Kryss 11

Hörde en radiosnutt på tåget imorse, men det blev löst först nu, på snabbgenomgången.



Lite småknivigt eftersom jag så gärna böjde och ville kalla folket från Kreta för något helfel.
Fast, det ena ger det andra. Tålamod är ordet.

Kaninliv

Vid min arbetsplats mitt i stan, finns en oerhört tråkig bakgård. Den är till störtsa del tak på en underjord som mest kan liknas vid en annan typ av stadsdel fast våning downunder. Postbilar och postcyklar står parkerade där. Och det finns soprum dimensionerade för flera kvarter. På detta tak står också flera kylsystem och aggregat för stadskärnans butikmyller förutom diverse småbyggnader som antagligen huserar diverse elektriska stationer. Dessutom tornar sig hemska skorstenar upp från asiatrestaurangen som även har sina gasbehållare i ett litet hus. Innergården är kort sagt urtråkig. Och så långt ifrån liv man kan komma.


Ändå skuttade det en svart kanin där i slutet på november. En barnfamilj hade "tappat" honom. Han hade sele på sig och koppel i eftersläp. Lagom när vintern med hot om metervis av snö och krigisk kyla slog till i december kom han skuttande igen. Nu med sele och avbitet koppel.

Inget får mig så komplett tankeupptagen som djur vilka far illa. Jag hämtade förstärkning i form av folk och mat i form av det mottagningen hade att erbjuda från sina utarmade skåp. Gammal torr müsli och en skål med cornflakes. Kaninen jagades in i ett hörn. Och försvann!

Sen har ingen sett honom. Jag ringde hyresvärden, satte upp lappar och tittade ut varje dag. Ingen kanin och ingen empati i sikte. Vet inte varför, men samvetet var mig inte nådigt, inte arbetskamraterna heller:

- Du förstår väl nu att han är död?

- Har du tänkt på att kaninen ligger på rygg och är så frusen att benen pekar rakt upp?

- Vilken tur att man inte är kanin, eller hur?

Till slut glömde jag honom. I alla fall i den grå vardagslunken. Så fort tanken slog till, sköt jag bort den. "inte tänka kanin, absolut inte tänka kanin". 

Tills idag, när jag satt där med en patient och tog prover samtidigt som jag slängde ett öga ut genom fönstret medan jag lyssnade, fick jag se den svarta kaninens rumpa skutta förbi...

Det gjorde den sen flera gånger. Utan sele våren till ära.
Så otroligt.
Det betyder nog något.

Kaninen överlevde. 

Botoxstallone

För inte så värst länge sen läste jag i någon av kvällsskvallertidningarna att Sylvester Stallone skulle ha förolyckats - i sitt ansikte - på en filminspelning. Han tröstade och förlät "misshandlaren" offentligt och lät från sin sjuksäng hälsa till  folket om sin övertygelse att det hela skulle läka ut utan några som helst men...



Nä, kalkylerar man med hur många som trots allt använder Botox, så är ju komplikationerna få ändå. Och ännu färre på pann och ögonlyft. Resultatet blev säkert som han hoppades även om jag tycker att han lessamt nog förändrat sitt utseende till det sämre.

En operation till och han blir förvillande lik Carmen: Percy Nilegårds nästan överintelligenta och moraliska konsult & dansös. Man ska ha respekt för finlir. I alla fall finlir med skalpellen.

Han är fåfäng (ingen trodde väl nåt annat, sen gammalt) och fejkar en misshandel för att få läka sitt makeoverjobb ifred. Detta jobb som stolt skulle visas upp i det program som drar allra flest svenska teve-tittare. Melodifestivalsfinalen där han med sitt nygjorda och mimikavskalade fejs uttalade Måns Zelmerlöv´s namn helt bort i tok.

- Dolph, Cristajna and Mens.

Det är så roligt att jag inte kan sluta tänka på det. Hur en maximalt fåfäng och dessutom amerikansk person hanterar sitt mensiga snedsteg. Plötsligt blev han som en slags Carmen för mig. Så på riktigt och ändå så på låtsas. Lyteskomik när den är som bäst.

Pollen

Är det inte det ena, så är det det andra... som kärringa sa, när hon blödde näsblod....

Vintern tinar upp och dunstar i vacker vårsol... då kommer det pollen!



Atjoo.


Kultlåtar

Ett album med svenska kultlåtar måste man ju lyssna igenom. Upptäckte nyss något ruggigt när jag fyllde på min lista hos Spotify...



Flera låtar sitter som gjutna. Jag kan dem ordagrant utantill! I Sofia dansar go-go med Stefan Rüdén missas icke en stavelse.

Och vad värre är, finns det fler... Guenerina med Paul Paljett och Där Näckrosen blommar med Flamingokvartetten.

Kära nån...



Känner igen både det en å det andra. Jag hade oxå såna stövlar. Det var de jag hade den där förbålt iskalla vintern. Samma år som de visade Raskens på tv. Och Rasken fick kallbrand. Något jag själv trodde mig bli drabbad av när vintern var så envis att bussen vägrade köra mig ända hem på bystan och morsan lika envist pga väder vägrade hämta mig vid vägen. Den promenaden. I bitande iskyla, snö och snålblåst i ofodrade stövlar glömmer jag aldrig. Och minns jag inte alldeles fel, så finns det nåt att erkänna. Om jag vågar...

Lp-skivor med Paul Paljett finns i min källare.


The Cove

Se den på bio, hyr, köp eller ladda ner - hur man tar den till sig spelar ingen roll - det är att man gör det.



Ric O’Barry är killen som på 60-talet tränade delfiner och spelade in Flipper-filmerna. Han berättar i dokumentären The Cove - Havets Hemlighet hur plågsamt lite insikt han hade på den tiden. Att han bara njöt av framgångarna och årligen köpte sig en ny Porsche.

Till den dagen Flipper tog sitt liv genom att medvetet sluta andas pga depression. Ric O’Barry började inse hur fantastiskt intelligent och medvetet djur delfinen är och denna samvetsgranna insiktsresa har alltså nu lett fram till en Oscarsbelönad dokumentär. Ric O’Barry känner stort ansvar i att dresserade delfiner fick bli människors intresse. Han blev och är nu istället beredd att offra sitt liv som aktivist för att sona sitt brott.

Varje år i september pågår en barbarisk delfinjakt i den japanska viken i staden Tajii. Man fångar med regeringens goda minne in delfiner som för dryga belopp (minst 1,5milj kr) säljs till maritima nöjesparker och delfinarium (tänk in Kolmården) om de duger. Om djuren däremot inte anses duga, sticker man och hugger ihjäl dem i ett fruktansvärt djurplågeri och blodbad.  Eftersom det handlar om drygt 23´000 delfiiner kan man med säkerhet påstå att flera delfinungar får bevittna hur deras mamma plågas till döds. Eller tvärtom. Delfinskriken är obeskrivliga...

Köttberget denna jakt och slakt innebär säljs under benämningen "valkött". Den japanska regeringen sysslar med konspiration och snuskar till sig intresse från mindre bemedlade länder runtom för att mångla ut sitt ovetenskapliga påstående att delfiner måste betraktas som skadedjur vilka bär skuld till urfiskade vatten i världshaven.

Fosslila bränslen leder till kvicksilver i naturen. Ju större ett djur är, desto mer kvicksilver har det fått i sig. Delfiner är proppfulla med kvicksilver. Detta otjänliga kött har serverats som obligatorisk lunch i japanska skolor. Alla vet vad kvicksilver betyder för människorarten. Japanerna biter sig alltså i svansen själva.

Och det gör vi andra också. Delfiner ska inte uppträda i bassäng. Jag får sålänge jag lever ångra att jag simmade med delfiner i Turkiet. Sålänge människor vill komma dresserade delfiner nära, har vi skrivit under på att delfinslakten i Tajii ska fortsätta. Eller?

The Cove - Sverige


VinnarAnna



Asch, det är ju ingen chock för oss andra. Hon satte ribban redan i deltävlingen. Människor med karisma vet sällan om det. Hur mycket de strålar. Inte Anna heller. Det är just därför.


Sorgearbete

Har varit ett öra för någon som hastigt förlorade sin mamma häromdagen. En som naturligtvis redan är i, och har en förfärlig tid framför sig. Sorgearbete är bland det svåraste vi har.



Mitt i livet händer det att döden kommer
och tar mått på människan. Det besöket
göms och livet fortsätter. Men kostymen
sys i det tysta.
/ Tomas Tranströmer

Chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och, inte till slut utan fortsättningsvis: Nyorienteringsfasen.
Den senare kommer man kanske inte riktigt ur. Om man ens ska ur den. Livet fortsätter ju, sålänge det gör det. Och man nyorienterar sig. Tillsammans med det gamla, upptrampade och understundom nyupplevda. Eller inte alls. Några sorgearbetare fryser fast. Några upplevelser och känslor vill enskilda inte släppa.

Mitt öra fick idag mest finnas för chocken hur mycket tokigt folk det finns. Eller för hur mycket konstigt detta folk presenterar. Många människor blir rädda när sorgen inträder. Många klumpar till det.

Det hör ju  också till soregarbetet, det vet jag av egen erfarenhet. Att man omvärderar. Att man kanske befriar sig från det man inte längre vill ödsla energi på, eller så betsämmer man sig att visa vägen.

Konsten är dock i en sådan situation som jag hamnade i idag att: aldrig yppa ett ord av allt man vet. Det enda man kan göra är just att lyssna. Ett arbete nästan lika svårt som sorgen själv.

Ko(c)kainplura

Igår såg jag det mest sega matlagningsprogram som tv nånsin har visat.

 Aftonbladet

Trodde att man blev speedad av kokain...

Kryss 10

Sådär, nu är han tillbaka på banan.
Ett melodikryss utan barnvisa och Cedermarks hysteriska dragspel är nog inget kryss...



Plättlätt som vanligt!

OS

Rensar kameran och ser att jag har missat min OS-redovisning. Det finns folk och så finns det folk. De som rör sig för att vinna strategiska lopp. Och så finns det de som strategiskt måste röra vissa delar av kroppen för att vinna över rastlös oro. Jag hör till den senare skaran idioter.



Det bidde ett par hemkomponerade sockor också. Till den frusna väninnan. Som bär mössa inomhus. Nu blir hon förhoppnings varm från topp till tå.

Rättspatos

En klädbutik i stan har konkat. Torsdag till lördag har de total utförsäljning med 72% rabatt på hela butiksinnehållet. Nä, det är inte butiksägarna själva som säljer ut konkursen, utan istället ett suspekt bolag Karlsson & Son AB eller nåt sånt, som nu kränger det de har köpt upp.


Jag tog mig en tur förbi, och hittade några paltor. Det såg ut som Jerusalems förstörelse därinne och ingen av de ansvariga brydde sig om något annat än kassapparaten. Hade det varit bättre ordning i butiken, hade bergis både jag och andra hittat mera. Eller orkat hitta mer.

Kön ringlade. Framför mig stod två medelålders svenskor. Framför dem ett medelålders par av utländsk härkomst. Mannen skulle köpa ett bälte, kvinnan något smink. Först tvistade mannen om priset och gav till slut upp. Kvinnan protesterade om sminket och gav likaledes upp. De lämnade sina varor och gick ut.

Damen på tur ondgjorde sig om att "de ska pruta ända in i det sista".
Tjejen i kassan replikerade och gestikulerade med att "det bästa vore om det stod "allt gratis" på en skylt. Dam nummer två skrattade högt och höll med.

Tjejen i kassan blev avbytt av självaste Karlsson 50+. Han som för övrigt hade hockeyfrilla och förmodligen använder hårstimulerande medel uppepå hjässan...

Så blev det min tur. Paltorna kostade 1198kr. Karlsson använde miniräknare och sa att det blev 359kr efter rabatt. Och så klämde han glatt i:
- Äh vi säger 350!

Man känner sig ju lite hedrad sådär när man "tjänar" pengar i detaljhandeln. Eller alltid såklart. Ändå kunde jag inte riktigt släppa det där utländska paret. Isvalkar, modd och halka till trots fick jag ändå på cykelturen hem, upp min mobil och gjorde ett överslag på kalkylatorn. Hade Karlsson räknat rätt? Försöker de blåsa sina kunder?

Jo jo!
Jag "skulle" enligt hans beräkning på 70% mycket riktigt betala 359kr.
Erbjudandet var ju dock 72% rabatt och när det är avdraget från 1198kr blir slutsumman 335:44kr.

Förbannade slempropp! Stå på det där viset och skratta bakom ryggen på människor som inte har språkliga argument att ta till när de blir blåsta. Det ska han bli varse. Jag klarar mig utan femton spänn, men totalsumman de får in på en lurendrejeridag gör mig illamående. Strax ska jag åka tillbaka. För att vara onådig.

Marsvår

Nu verkar solen ha kommit på riktigt.
Idag har jag cyklat på asfalt, vilken himla skön känsla! Dagen idag är den första sedan september/oktober utan mössa under lunchpromenaden. Fåglarna kvittrade maniskt under färden hemåt. Och takdroppet vill inte ge sig.



Tjohoo - vi går mot vår!


Gammalt

Nu är det tossiga morsan som står bakom inspirationssamtalet. Gamla saker medan jag ventilerat gammalt nonsens med gammal människa.



Inget konstigt med det. Jag gillar gamla prylar, jag gillar Polyvore och stundom gillar jag det nonsens morsan håller med. Särskilt när hon spårar ur fullständigt.

- Nu tror jag att jag pinkar på mig här i soffan!
- Nej gör inte det mamma, släng på luren och lubba iväg till toa istället!
- Jag har inga trosor på mig tror jag.
- Men mamma!
- Fast jag har ett par raggsockor som ligger här...

-----------------------------------------------------

- Jag skulle allt ha ett par nya gardiner här, tycker du inte det?
- Det är klart att du ska, har du tänkt på vilken färg du vill köpa?
- Nej, det är egentligen en ny matta som jag vill ha här framför soffan.
- Okej, vad ska det vara för matta?
- En rya vore väl fint?
- Absolut. I vilken färg?
- Det kan jag väl inte veta innan heller.
- Innan vadå?
- Innan jag har köpt en soffa.
- En soffa?
- Ja, var det inte det vi pratade om?

-------------------------------------------------------

- Har du varit på Vasaloppet idag mamma?
- Ja-a, hela dan!
- Jag kan tro det.
- Ja inte på plats förstås, men jag har sett hela loppet på tv.
- Jo, det förstår jag. Vem var det som vann då?
- Vad menar du?
- Jag undrar vem som vann Vasaloppet?
- Ja hörredu, det var flera som gick i mål. Jag kan inte komma ihåg vad nån av dem hette.
- Det är klart men det är väl bara EN vinnare om man ska se det krasst.
- Ja och den, han får ju ångra sig nu.
- Ångra vadå?
- Ja, att han inte vann ifjol.
- Nu hänger jag inte med alls...
- Det gör inte jag heller.
- Är du lite snurrig nu mamma?
- Nädå, men när du frågar så förbannat dumt, så försöker jag skoja till det lite.
- Vad var det som var dumt?
- Är det nåt som är dumt?
- Nejdå, jag bara undrar om du vill veta vem som vann Vasaloppet idag?
- Ja gärna, vem var det?
- Han heter Jörgen Brink.
- Just det!

--------------------------------------------------------

- Har vi ventilerat färdigt för idag tycker du mamma?
- Nej, men jag HÖR att DU har det.
- Vad menar du?
- Ja, flera gånger har jag varit på vippen att fråga om du sover, gör du det?

Vår

Före sommaren kommer ju våren...
Klädd för vår i Köpenhamn kan tänkas.


Tur att det ringer här ibland.
Så att jag "slipper" göra läxan om inte annat.

Rosa

När man sitter i telefon, går det utmärkt att skapa sig en sommartanke i rosa & svart.



Me like.
Särskilt klänningen & pjucken.

Söndagspyssel

Somliga åker Vasalopp medan andra skapar sig ett sovrum med mycket blinbling.



Det var ett skojigt projekt.
Och särskilt spännande medan Jörgen Brink gick i Moramål.

Hos Polyvore får man inspiration, utmaning, skaparlust och habegär.
Särskilt om man först tagit del av kreativiteten hos Sweet dreams.

Åldringsetik

Det har väl ingen missat, att jag beundrar och förtjusas av Alex Schulman.
Och allra helst inte nu, när han sätter på huvet på spiken i en av mina kärnfrågor.

Hur ser vi på våra äldre egentligen?

Vindags


Greksallad

Torsdag middag
Fredag lunch
Fredag kväll
Lördag brunch

Längtan till lördag middag



Undrar om det finns en bristssjukdom djupt inom mig eller om det bara är psykiatri?

HeartAttackGrill

Snart är min Vub färdig. Funderar på hur min framtid ska se ut. Det kanske är sista chansen att göra något radikalt? Flytta? Emigrera? Byta bransch?  I amerikat finns allt. Inte minst ordentliga hamburgare... med taste worth dying for... som det är "sjuksköterskor" som serverar.



En burgergrill utan skrupler. Med filterlösa cigaretter och JoltCola inklusive gratis mat till alla som väger in sig >160kg. Dubbel & trippel och fyrtal i bypassburger borgar väl för att gästerna till slut når dit. Kanske inte minst för att stripsen i fri volym är friterade i äkta ister.



Mycket ska man se, innan grönstarren slår till...




Tror att jag blir vid min läst.

Kryss 9

Vad har det tagit åt honom?
Inga finska versioner, ingen partyorgel och ingen kuplett.



Wow - Eldeman har varierat sig!


Kokvinnorna

Har skrivit om det förr. Om kärleken till Stig-Anders (Hästmannen) och "alla" andra riktiga människor därute. Det är så mäktigt. Jag blir glad och ledsen samtidigt. Och kommer till eftertanke. Om hur viktigt det är att vara sig själv i här och nu.



Nu kommer snart uppföljaren av Peter Gerdehag och Tell Johansson med SF´s intresse. Kokvinnorna.

"Kokvinnorna är något så ovanligt som handmjölkerskor och förmodligen de allra sista som levererar sin handmjölkade mjölk till Arla, som kör upp till deras halländska höjder med den stora tankbilen! Maj-Ros, Liselotte, Lilly, Stina, Kalven-Lille, den oerhört älskade stuten Fille och arvtagaren Lill-Fille är några av namnen på de rödvita innevånarna i den gamla lagården. Många av dem är lika egensinniga personligheter som Kokvinnorna Inger & Britt. Alla är de utrotningshotade av den nya tidens krav och tidens gång och människans förgänglighet".

Klicka på länken för att se världspremiären: www.youtube.com/watch?v=LYWROBQkxls

Nya riktiga människor att  tjusas av, beundra, avundas och älska...


Döttrar

Det har varit nåt knas i relationen mellan tossiga morsan och hennes telefon i några dagar nu igen. Hon har en sån telefon som man kan lägga ifrån sig förutsatt att man stänger av den på on/offknapp. Det har vi ju haft mycket bekymmer med länge, eftersom hon s.a.s glömmer att trycka av när samtalet är över. Eller i avancerade fall både trycker på och av när hon ska ringa upp, med påföljd att det hinner gå fram en enda signal och sen inget mer.

Nu i veckan har det tagit en evinnerlig tid varje gång innan hon har svarat. Så lång tid att jag har hunnit planera för akut uttryckning och redan i det läget insett exakt vad som har hänt och hur jag skall hantera det. Så har hon plötsligt svarat. Andfådd och förvirrad. Och påstått att telefonen står så långt bort.

Misstänker efter hembesök att hon "bara" blandat ihop sin telefon med fjärrkontrollen till nya teven. Samma gamla telefon som hon "brukar" glömma att stänga av, låg på precis samma ställe som alltid. Och den ringde när jag testade. Tanten har alltså rusat (nåja...) till ett annat rum när det har ringt.

Den fick gå i pension nu. En telefon som hon uppfattar som något helt annat är inget att ha. En rustik och ordinär telefon med knappar, lur och sladd fick komma till pass istället. En telefon som både syns och hörs. Och som i stort sett är totalbefriad från finesser.



Det blev bra det. Och jag provringde från min mobil. När hennes telefon ringde  sken tanten upp, som en sol:
- Nämen, nu ringer det så passligt, vem kan det vara?
- Svara du mamma, jag väntar.

Plötsligt insåg jag precis hur det hänger ihop. Hon vet vem jag är. Hon har koll på vad jag heter. Det är sällan hon säger fel namn till mig, men ganska ofta upplever jag ändå att jag inte riktigt är jag för henne. När jag kontrollringde så sa jag som jag brukar "hej mamma, vad gör du" och hon svarade "ja, hon är här och fixar med min telefon".

Jag började skratta. Och hon skrattade ikapp med mig, höll sen för luren en aning och sa lite försiktigt:
- Det är Maria i luren "ho" är så tokig så!

Vår tossiga morsa har två döttrar i en. Jag är både vår döda storasyster och jag i en slags paketlösning för henne. Det känns faktiskt bara bra. Säkert tänker hon mycket på sina förlorade barn, men ordnar hennes förvirring det så att hon slipper medvetenheten dagligen, så är jag tacksam mitt i allt elände.

Och vår döda lillasyster har födelsedag idag. Hon skulle ha blivit 46år. Demensen har raderat dagar, datum och årtal för morsan. Det är lika tacksamt det, dessa grådagar.





Buss

Idag har jag provat en ny morgontransport.
Med utgångspunkt från tidspassning, komfort och tillgänglighet,
lovar jag och svär...



Att aldrig mer åka den kommunala Gevaliareklamen i Örebro.

RSS 2.0