Nytt

På väg ut öppnas dagens inköp och boysen får sig
till livs att just overknee-strumpor i läderstövlar är
mycket inne för tjejer just nu:



- Det är det senaste förstår ni....

Lillbebror: Okej, vad är nytt då?

Associationer

Den pågående utbildningen är min tredje.
Under den förra, för nu sisådär 15-16år sedan fick vi förmånen
att erhålla föreläsning om studieteknik.

Bland mycket annat fick vi tips om hur man enkelt kunde
lära sin skalle minnas genom att hänga upp fakta via ett
siffer och bildsystem.

Nu tänker jag på Daniel Tammet igen. Hur han förklarar
ord för sig själv genom att tänka i bilder.

För mig var och är den där sifferkodningen för att minnas
hur enkel som helst. Det handlar om siffror och bilder i
kombination. Och det handlar om att memorera inför tex
en tenta.

Vi säger att jag ska minnas tex :
1. namnet på en cykel (Pilen),
2. den kemiska beteckningen på vatten (H2o) 
3. en webadress (www. internetbokhandeln.se)

Då börjar jag med att rimma på siffrorna, tex:
Ett -> spett
Två -> strå
Tre -> sne

Så sätts alla fakta ihop. Och för mig skulle det kunna bli:
1: ett spett är nerkört i ramen på en cykel där jag ser märkesskylten mycket tydligt -> Pilen !
2: ett grässtrå i ett glas vatten - > H2o !
3: webadressen är skriven på en irriterat sned rad -> Internetbokhandeln !

Prova att rimma till tio. Be någon skriva ner tio ord på ett papper och memorera dem en gång till siffra och bild.
Jag lovar att orden kommer till Dig en efter en på direkten !


Skräpteve

Det pratades om programmet Fear Factory på lunchen idag...

Jag har verkligen extremt svårt för såna program. Och jag har extremt svårt att begripa mig på vad som andra förtjusas av. Äcklet och förnedringen javisst , men jag fattar ändå inte hur man kan slösa av sin superdyra livstid genom att se på sånt skräp. Liksom jag heller inte begriper mig på varför man ser på alla amerikanska evighetsserier som inte har det minsta budskap. 

Jag blir deppig av skräp.
Och av att slösa med tid... 

Autism

Daniel Tammet - en kille med funktionshinder som högintelligent asperger och savant syndrom.
Som man absolut inte kan låta bli att älska. Kanske för att han verkligen valt att göda de bästa
sidorna hos sig själv...

Se Malou intervjua honom här.

Eller läs den självbiografiska boken.


A capella

En absolut favorit med Edith Piaf:
Härligt bildspel dessutom...


Edithhöst

Same same but different...




Depprisk

Om - må gud förbjuda - någon har faiblesse för depressioner,
så kan jag visa mitt fondkonto...

Då ordnar det sig kvickt.
Det blir kolsvart.

Hoppet

Höst



The falling leaves drift by the window
The autumn leaves of red and gold
I see your lips, the summer kisses
The sun-burned hands I used to hold

Since you went away the days grow long
And soon Ill hear old winters song
But I miss you most of all my darling
When autumn leaves start to fall

Elevfasoner

En lång föreläsningsdag är till ända.
Den bjöd på det mesta.
Inte minst lite ovanliga inslag från en
ny deltagare.

Brakskitar som hette duga.
Rapningar långa som Märklintåg.
Sång och skrik i obestämd ton..

Den nya eleven, en hon - har ätit
högt och ljudligt mitt under pågående
föreläsning. Hon har nynnat och
hummat av välbehag.

Och troligen var det även hon som
hade glömt slå av sin mobiltelefon...



Men hon är förlåten.
Vid fyra veckors ålder har man nog inte
koll på så mycket. Då får man vara
parasit. Och, världens sötaste.

Kitler

Det är Mette som tipsar



Om den roliga sajten om katter som liknar Hitler...
Det kanske är en suspekt humor, men jag står för den.
Jag har kul !

Coloran

Vad gör man om "man" självslingat håret blekt
och det visar sig finnas kluttar med vita fält här
och där?



Yes, färgar kluttarna med Coloran ögonbrynsfärg!
Ful får man va´ men aldrig dum...

Burträsk

Det är inte ens två månader kvar till jul.
Bäst att smida för nästkommande månader, årstider och ledigheter.
Snart är det sommar & sol igen.
Och ny spelmansstämma.

Då vill jag vara klädd i folkdräkt.
Med anor från min mammas hembygd.

 Bild lånad härifrån

Schildkrötdocka

Jag har som sagt aldrig varit någon bra samlare.
Men det är väl inte för sent än...

Tänker mig några celluloiddockor.
Tre eller så...

Jag var en sån bra dockmamma
som barn. Och hann med att
älska dem alla, då.



Men jag kan tänka mig att börja
med den enda jag budar på just
nu. Så får vi bekanta oss först.


Middagsplan

Oj, vart kom inspirationen ifrån?

Är det Diana Krall´s Christmas Song i öronen som lockade fram hela menyn.
Min kommande lutfiskmiddag med exkollegorna är spikad.

Både förrätt
Varmrätt
Dessert
Och vinförslag.

Yihaa, vad det gick enkelt.
Längtar redan.

E621



Det stod en såndär bambatant i min affär i fredags.
Och bjöd ut sin, så kallade mat.
Nya innovationer på gammalt tema. En slags förlängning
på tacos. Pulver i kubik. Konstgjort likaså. Chips och
liknande i långa banor. Jag tackade nej.
Andra gör som de vill. Och jag gör min tacosblandning
kemifri.

Hon siktade in sig på män. Och de åt med god aptit.
Tills hon mötte sin överman.

- Nätack, jag äter inte glutamater.
- Det är inga glutamater i det här!
- Jorå, det är fullt med E621.
- Jag har inte hört att det är några E-nummer alls här.
- Då har du inte lyssnat. Dina varor är fullproppade med glutamater, var så säker.

Mmm, jag gillar civilkurage.
Och det fick han veta.
Med en blinkning.

Mariasyster

Har fått inbjudan att bli ordensmedlem.
Som Mariasyster minsann.


MARIA-ORDENEN

(Innstiftet 27. september 1916)


Maria-Ordenen er bygget på kristent, etisk grunnlag.
Dens formål er å fremme selverkjennelsen hos medlemmene og
støtte dem i deres arbeide for personlighetens utvikling.




Har ju inte tid med det jag ska göra, så varför inte...

Ett extra uppdrag gör varken till eller ifrån.
Personlig utveckling är ju ett måste.

Men, först måste jag skaffa mig en fotsid kjol.
I svart.
Det är allt annat än personlig utveckling må jag säga...

Volumaster

Kan ju inte direkt säga "råkade få" men fick, inte desto mindre lön
för extraknäck som de på nåt konstigt vis glömt bort att utbetala.

Plötsligt har jag spenderbyxor med några tusen...

Undrar om jag ska kosta på mitt eländiga hår en volymmästare?



Inte för jag vet om det är nåt att ha.
Eller om jag ens klarar av att krusa hårbotten.
Men det är ju skojigt att handla...

Bara

Den gångna veckan har varit den rörigaste i mannaminne på mitt arbete. Vet inte riktigt varför, men förlitar mig på att nästa blir lindrig, istället. Vad jag tänker på är allas vårt eget ansvar i hur vi själva blir bemötta. Och då särskilt mitt förstås. Jag brukar nästan aldrig "ladda" inför en ny arbetsvecka. Söndagar är alltid hyggligt vänliga mot mig. Nästa veckas stress börjar inte förrän jag stiger in på jobbet måndag morgon.

Förutom idag

Tänker ingående på mitt eget ansvar att kommande dagar inte förblir som de föregående.
Ilskan och irritationen jag nu lagt ner på alla människor som säger "du kan väl bara göra det och det" när de fått mig och min tid av en helt annan anledning, är kanske inte deras eget fel. Det kanske är jag som bjuder upp till dans...

Precis som jag också bjuder upp till dans med allt det där nonsenspratet som tär. Och alla ändlösa diskussioner med neuropsykiatrin. Liksom alla hjälplösa, alla katthår, alla utspel och förbannelser.

Det är inte folk som betalar för min tid som ska kritiseras.
Det är hur jag själv förhåller mig till dem.
Och allt annat.

Erfarenhet

Storebror får hjälpa till garaget.
Med den tunga dörren. Och får problem med hänglåset.
Upprepade ggr säger jag "jo, du kan".

När han äntligen kan slänga in sig i bilen säger han med glimten i ögat:

- Åh, vad man får slita och stå i.

- Ja, varför det tror du?

- Jo, för att du vill att jag ska bli en erfaren och bra vuxen.

Mannen

Boysen har antagit en ny utmaning.
Ett nytt godisfritt år.
Det förra stupade på att vuxna omkring "tyckte synd om". Den här gången har de skapat egna argument och oroas inte det minsta. De tycker båda att det känns skönt och att godis också kan vara annat. Inte minst viktminskning för den knubbige och viktökning för den underviktiktiga. Tre kilo var såhär långt. På två månader.

Igår på pizzerian. Bagaren sträcker fram en skål med klubbor och säger varsågod.

Storebror: Nejtack.
Lillebror: Nejtack.
Jag: De äter inte godis för tillfället, men tack ändå.

Pizzabagaren: Det är BRA mannen! Du kommer få STARKA tänder. BRA MANNEN!

Pughlove

Gammal kärlek rostar aldrig.
Året 1975 (när jag var tretton), togs bussen in till stora stan och där köptes
Lp:n Ett Steg till

Den står sig än.



Parlamenttony


Köpnota

Hon, den tossiga morsan har haft 45 minuters betänketid på vad hon behöver få veckohandlat.

- Köp kaffe, ett salladshuvud, grovt bröd, grädde och en mjölk.

- Okej, ingen mat alltså?

- Det vet väl inte jag.

Kryss43

Vet inte om det var mig eller
krysset det var fel på idag.

Det gick in, men...



tyckte det var både
svårt och tråkigt.

Frågor

Storebror: Vad ska vi äta ikväll?

- Mat...

Lillebror: Okej, om vi frågar vart vi ska sitta, svarar du "på en stol" då ?

Helgmålsringning



Klockan har passerat 18:00
Och det blev äntligen dags
för ett glas rött.

Utan tanin ;-)

Matchstickmen

Lillebror har fem dagar senare lyssnat igenom 22st Status Quolåtar.
Och har en topetta. Den får åtta av tio möjliga.

Pictures of matchstick men

Jag sa ju det, detaljer.... han har iaf autism och berättar för mig om enskilda instrument och
hur de hanteras... och framförallt visar han hur gott det känns.
Med hela kroppen.
Och luftguran.



Tät tvåa är In The Army, den får sju av tio....
Övriga 20 låtar får en femma, hela högen.

Bråttom

För 90spänn och en biostämpel fick forskningen och läkemedelsindustrin 815ml av min plasma idag. Det tar ungefär 50min av min tid. Ibland längre men aldrig mer än en timma. Då hinner jag läsa tre blaskor, dricka en mugg kaffe och en mugg vatten. Jag lyssnar på radio i Mp3-spelaren hela tiden, slumrar någon minut och kikar däremellan på tv. Förutom en å annan personal som jag växlar nåt ord med. Det räcker.
När jag är klar vill jag därifrån. Jag är ju frisk. Det är förvisso ett sjukhus, men jag är inte där för att stanna. Dock får jag ganska ofta (varje gång?) ändå göra det. För att kärlet inte drar ihop sig. Det blir blodbad. Och man hämtar specialutrustning för att täppa till. Idag kom frågan:

- Varför är du alltid på språng?

- Jag vill vidare, det finns annat i agendan som pockar på mitt intresse...

- Det vore bra om du stannade upp ett slag och inte jämt hade så bråttom.

- Bra för vem då?

Turligt nog kom en annan personal och frågade hur länge jag sov om nätterna samtidigt som hon påstod att det var tämligen lite. Och att jag säkert var tvungen att läsa och prassla med bok och tidningsblad trots att klockan alltid är alldeles för mycket när jag äntligen lagt mig. Så fick jag höra om hennes make. Som var min like på de flesta vis. Och så påpekade hon att jag "nog" skulle bli deppig av att inte få aktivera mig så som jag vill.

Äntligen en vettig människa !

Tiffanypoints

Innehåller snorkråkor points?



Människofaktor

Mellan 45 och 75års ålder har jag rätt att i mitt landsting få bröstscreena med hjälp av mammografi. Jag är snart 46,3 år och än är de inte genomlysta. Ringde mottagningen i våras och fick mig då nån slags skopa ovett till livs. De hade mycket att göra... jag skulle kallas snart...

Ifall jag nu är bortglömd så vill jag ändå inte att det går alltför lång tid. Privata sektorn känns inte exakt lika säker.
Jag är inte rädd och har ingen oro, men jag är realist och känner till alla olustiga gener i min fysik. Så jag ringde igen. Och mötte en dam som var på sitt bästa humör den här gången.

- Du hade en tid den 27 oktober!

- Nämen, så lägligt, det är ju bara den 23:e idag...

- Njae, alltså den 27:e oktober 2007.

- Aldrig, jag har inte fått en enda kallelse. Det har Du mitt ord på.

- Jo, den har gått iväg. Bor inte du på xxx:gatan?

- Nope. Jag flyttade därifrån för 7-8år sen. Bygger inte hela ert bokningssystem på befolkningsregistret?

- Ett ögonblick. NEJ, du bor ju på yyy:gatan. Sedan 7½ år tillbaka ...


Det visade sig att: den som bokat mig oturligt nog inte hade klickat på "uppdatera". Att det öht kan vara möjligt att göra ett sådant fel är förstås obegripligt i den typen av "apparat". Damen ifråga ansåg det hela mycket förargligt och skulle ta frågan till högre ort. Samtidigt är det en människa som inte har gjort fel med avsikt.

Naturligtvis kan man inte ha ett så patientosäkert system.
Datorer har ingen hjärna.
Man måste uppdatera dem.


Tystnad

Vi är några tejer som pratar om en tyst weekend på kloster.
Enligt tips finns där sköna sängar, god mat, tideböner och nunneöron som lyssnar ifall man vill.

Frågan är bara om vi får tulla på nattvardsvinet?
Och om Pringles kan funka som oblater?


Vilket osökt får mig att minnas mina forna svärföräldrar...
Djupt troende och hängivna sin lilla församling.
Där ingen gillade vare sig nattvardsvinet eller brödet.

Så de tog nattvarden på dansk sött körsbärsvin och åt sockerkaka till.
Medan de flinade...

Makeover

Är det inte tal om.
Jag vill bara få slippa försvara om jag är trött.
Ledsen. Eller arg.

När man går förbi en spegel och hoppar till av
skräck, för att det uppenbarade sig en främling
i spegeln. Då är det dags att se över sitt gäddhäng
i fejan.

Och nu har jag gjort det.
Med plastikirurgens kompetenshjälp.

Det förvånade mig dock mycket, att han föreslog
både ögonlyft, pannlyft, kindåtstramning och hakplastik.

Inte trodde jag det var illa...

Damp

Hyckleri är bland det värsta jag vet.
En tuff och ingående personligt ställd fråga är mycket bättre.

Liksom det vore fruktansvärt för mig att få veta;
att man funderar på och analyserar mig bakom min rygg,

Den ena av mina äggleverantörer frågade och svarade själv lite
skämtsamt idag:
- Hur hinner du med allting? Du har allt lite Damp va... ?

Han är inte ensam om att fundera på vad som styr mig.
Och på hur jag hinner med.
Men, han är tämligen ensam om att våga fråga och eller påstå.
Mången är den som gärna analyserar mig.
Och som ställer diagnos...

Måste det vara psykiatri för att man har många järn i elden?
Är det verkligen sjukt att inte nöglo på allt skräp som tv visar.

Räcker det inte med brinnande intresse, starka hormoner och mixad begåvning?

Som utmynnar i lite hypomani ;-)

Luft

Det har ju rullat på i en snurr jag sällan skådat, den här hösten.

Skola och jobb
Kokbok
Festligheter
Konserter
Kryssning
Vänskapsmöten
Resor
Och allt annat

Ändå är jag inte nöjd.

Bröstcancergala är inbokad, liksom julmarknad på Skansen, plastikkirurgi, after work och julfester. Det finns verkligen inte tid att hitta fler evenemang. Ändå måste jag få luft under vingarna.

Någon som har lite tid och luft över?

Flickdröm

Avslöjar dagdrömmeri och framtidsplaner på annat håll. Angående vad jag ska bli när jag blir stor. Drömmen är intakt. Den har funnits där länge. Och förändrat sig mycket lite över tid:

När jag blir stor ska jag gifta mig rikt. Med en bonde. En stor, blond och hårig bonde med stora händer, snygga tänder, gummistövlar och snus. Som dansar gammelsnoa, hanterar munspel och är en jävel på sofistikerad sex. Han försörjer mig. Och jag lagar, bakar och broderar märktavlor så att han kan vara stolt över sin bondmora. Vi ska ha en katt som får ungar och det vita huset skall ha punchveranda. I ena änden av uthuset bygger min bonde mig en vävstuga och i anslutning till den ska min gårdsbutik finnas. Där ska jag sälja egenvävda alster förutom ekologist odlade grönsaker, råmjölk och hemstoppad korv. På helgerna svidar jag om i lackmundering på tassarna och åker till storstan för att pimpla vin, flörta och få utlopp för min exhibitionism. Fyra gånger om året käkar jag förutbestämda måltider med exkollegor samt reser med desamma mot olika mål.

Idag fick jag lägga till att:
Jag glömde en viktig sak med den där bonden. Han ska vara hjulbent, ha stora fötter och musklig överkropp ;-) En riddartyp. Gärna lite svår att kompromissa med. Och som gillar att få bestämma. Det är väl machobiten såklart.

Hur är det med drömmar ?
Det vare sig stämmer med verkligen eller slår in.
Men de funkar bra som andningshål och flykt.

Och pekar på detaljer.
I mitt fall kanske en önskan att bli omhändertagen.
Men inte omyndigförklarad.


Bullshit

Nu är det sådär igen
Att jag inte står ut med nonsensprat.
Och värst av allt: inte förmår tacka att nej.

Jag bara visar.
Och är...

Måhända vedervärdig.
Som inte vill lyssna.



Favoritspår

Jag pluggar som sagt inte bara det jag ska plugga.
Det finns även en hemläxa att lyssna in mig på Dylan inför framtida analytiska samtal om hans texter.
Det är ursvårt.
Jag lyssnar som regel inte alls på orden mer än de fraser min sångarhjärna snappar upp, för att jag ska kunna tralla med när det känns trallvänligt.

Det är dock inte min sångarhjärna som triggas av musik. Det är ett slags detaljminne tror jag. En aning autistiskt drag kan tänkas.

Jag kan snöa in fullständigt på ett enda instrument eller på en enda strof. Min hjärna strävar efter att lära sig det som känns som en musikalisk utmaning. Och kanske är det därför jag hanterar många fler strofer på gitarren än utantillåtar.

Marguerita time med SQ är en sån melodi. Som innehåller ett plingeling...
En av favvisarna för mig.

Nån annan har en annan.
Tex den här:



Som oxå är spännande. I den är det de akustiska gitarrerna jag hör...
Och kören...

Ska kolla texten oxå. För säkerhets skull  ;-)

GPS-Lugn

Hörde Kristina Lugn på teven i förbifarten ikväll.
Det var hennes röst som utgjorde själva GPS:en i ett förar och bilinslag.

- K ö r.......raaakt... f r a m....... n e j........j a g........m e n a r...... s v ä ä ä n g........t i l l............... h ö g e r.....


Hur underbart skulle det inte vara att köra bil med den apparaten.
Vilka skratt.

VILL HA!
GE MIG!

Lackdans

Köpte nya pjuck i Berlin.
Nya stövlar oxå.
En orgie i lack.



Men vart är dansen?

Klippt

Gjorde en L8o:are nyss.
Jag klippte luggen.
Pyttelite.

Så kom jag att tänka på ett tiotal år tillbaka.
När jag hade hyggligt långt och tjockt hår.
Blekt blondin med på tok för stora inslag av råttfärg.

Så kemikalier inköptes.
Och väninnan inkallades.

Att först bleka slingor och direkt efterpå permanenta.
Hon ifrågasatte skarpt.

Men gjorde som token sa...
Och fick stora hårtofsar med sig när hon tog ur spolarna.

Först vid midnatt fick vi tag i hennes dotter, frisören.
Som skulle rädda hela föreställningen.

Hon frågade om hon fick skratta när jag anlände.
Och knep hårt med knäna.

Det fanns ingen annan utväg än att ta till klippmaskinen.
På lägsta.

Och pga att slingorna färgat gula småkluttar alldeles nära svålen,
sågs ingen annan utväg än att färga med den enda tonen som
hon hade hemma.

Mörkbrunt stubb.

Morgonen därpå såg precis alla ut som fågelholkar när jag anlände jobbet.
Och någon ställde standardfrågan:

- Har du klippt dig?

- Nä, vad får dig att tro det...


Inne

Sådärja, det tog inte många minuter förrän lillebror var frälst...



You´re in the army now lillebror !

Antimusik

Den där skelögda människan som spelade gitarr och sjöng om att hon låg på sin soffa i melodifestivalen i fjol: låg så länge på svensktoppen att jag inte kunde ha skvalradion på om helgerna under lång tid.

Nu har det dykt upp en ny!
En som presterar hysteriska skratt rakt ut i mina högtalare.
Och sjunger om att de ska ligga med varann...

Men va´fan.
Vem, jag säger bara VEM - röstar fram sånt?
Och varför?

Åtalad

Nä, hur många ynkryggar skulle stå för det då?

Unni Drougge drar sig inte för att tycka till.
Tack o lov.

Status

Har lyssnat länge och väl på Status Quo nu.
Av nån anledning...

Hur bra är inte de då!

Så många gånger jag har bloggat om hur död jag vore utan musik.
Själsligt död.

Och lite så var det för en stund idag.
Jag hade svår hängläpp.

Men nu är jag med på banan igen.
Status Quo lyfte mig.
Och anledningen...




De spelar i Jönköping 5/12.
Man skulle kanske passa på. Livemusik är mumma.
Och man ska ju leva medan tid är...

Glasögon

Den underbare ögondoktorn som befriat min gamla tossiga morsa från gråstarr, sa att det är läkt och färdigt först om två månader och att glasögon inte skall provas ut förrän då. Jag frågade om hon kunde tänkas vara hjälpt av glajjer från macken under tiden. Han svarade lite tystare att det var ett bra förslag. Jag skulle köpa henne flera par och sen skulle vi nöja oss med det. Han tyckte det var en smula onödigt att köpa glasögon för 6-7000kr. Antar att tossigheten var genomskådad i kubik.

Idag inköptes görfräcka glajjer i grönt. Tjocka som värsta cocacolabottnarna.

Som hon fingrade länge och väl på, innan de kom på näsan. Tumavtryck på glasen är bara förnamnet.
Och så sattes de på. Bara för att åka av lika fort. Och överräckas till mig.

- Du kan väl prova dem och säga hur de känns...

- Mamma, jag skulle inte se igenom glasen ens. Det är Du som ska ha dem.

- Jamen, känn bara efter hur de sitter.

- Vi har ju inte samma skalle mamma. Det är på Dig de ska passa.

Och så höll vi på. Tills jag stoppade ner dem igen. Idag var en sån dag. En dag som inte alls fungerar. Inte på nåt vis.
Kassarna med veckohandlingen plockade hon upp och la precis överallt där det inte skulle vara. Torrvaror i frysen och mejerivaror på bänkarna. Och varje produkt kommenterades som om vi båda hade överraskats med presenter:

- Titta här får du se, vad kan det här vara?

Usch, jag blir både lessen och förbannad.
Ledsen för hennes skull och förbannad för att jag på nåt vis måste vara mamma till min mamma.
Man skulle ju kunna fundera på varför jag inte ser till att samhället i stort och kommunen i smått får ta hand om min tossiga mamma. Det har jag ett enkelt svar på. Hon är inte lika tossig varje dag. Somliga dagar är hon fortfarande relativt redig och orienterad. Det är inte adekvat att söka annat boende för den som bara missar vilken dag det är. Men, hon vet inte vad hon behöver få hemhandlat och det ligger inte i hemtjänstens intresse att klura ut sådant själv. Inte heller att laga mat, dammsuga, putsa fönster, frosta av frysen, skaka mattor och städa av balkongen eller sitta ner för lite samkväm med fika. De gör bara småplock. Bär ut matlådor till den som vill ha och köpa. De handlar risfrutti, färdigstekta pannkakor och bonbons. Och de diskar...

Jag behöver avlastning med grovgörat och det utbudet finns inte. Diska kan hon fortfarande. Och värma sig lite mat. Men hon vet bara att hon behöver handla ett par mjölk och en grädde. Och hon är förbannat ensam. Så ensam att det kärvar ihop sig i hennes skalle var och varannan dag. Det är så ledsamt...

Angående glasögonen såg jag en koppling mellan små barn som för första gången i sitt liv upplever när en kroppsdel "sover". Då brukar de uppmana andra att känna hur det känns. Ungefär så som min tossiga mamma ville att jag skulle uppleva hennes eventuellt nya glasögon idag. Och jag sa det också till henne.

- Ja, men då kan man inte vara sådär sträng och säga att det inte funkar.

- Men mamma, du är ju inget barn. Du blir 80 bast nästa gång.

- Jo, men jag känner mig som ett barn...


Kryss42

Javisst, nu kan min lördag börja ta sig form.
För 42:a gången...


Dragon Gate

Jag träffade en god vän för några veckor sedan. En vän som snappat upp ett å annat.
Vi strålade samman och hon tog mig till en överraskningsplats. En utflykt öster om Dalälven.

Till Dragon Gate




En märklig kulturplats alldeles vid E4:an.
Ett kinesiskt centrum i miniatyr. Min vän hade snappat upp att jag inte är färdig med den här livsresan förrän jag har sett Terracottaarmén, och det är precis vad man får vid Dragon Gate. Bland mycket annat. En samling på 200st exakta kopior av de 7000 soldaterna i orginal. De var och är förunderligt fina. Alla med olika utseende. Och när man tänker på under vilken tid de är gjorda och att de stod där under jord och vaktade kejsarens gravplats ända till 1974, känns ens egna liv rätt simpelt. Och det förvånade mig mycket att de var så stora. Ungefär som 1½ normalstor människa i modern tid.

Vidare finns vid Dragon Gate även kinesiska muren, massor med konstverk och bilder från Kina, typisk kinesisk arkitektur, himmelska fridens torg och en kopia av det buddhistiska helgonet Guanyin förutom alla symboler från den kinesiska zodiaken huggna i sten.





Dragon Gate planeras bli ett hotell, konferens och handelscentrum och även innehålla Kung Fu skola . Mister Li som är mannen bakom det hela, fick en ingivelse att bygga en kinesiskt centrum någonstans där det är kallt och naturen erbjuder god feng shui. Han har sannerligen lyckats.




Liksom min goda vän lyckades överraska mig. Jag hade aldrig hört talas om den här platsen på jorden.
Tack allra godaste för Din förmåga att snappa upp, minnas och se till att skapa välmående hos mig !

Favvisar

Lillebror hade med sig en CD-väska ikväll. Med sina musikplattor och några spel. Det var en salig blandning av allt från heavy metal till melodifestival , Orsa spelmän och Mozart. Och somliga har han fått av mig. Bland annat en önskeplatta med blandat 60'  70'  och 80'. Och han ville spela de han lyssnade in sig på just nu.

- Vill du höra den som jag har hört på allra mest. Jag har lyssnat på den 60-70 gånger, typ....

Som vi dansade på köksgolvet. En elvaåring som älskar Bette Midler. Från 70-talet...


- Lyssna på den här då, den har jag spelat 30-40 gånger, typ...
 
Lillebror spelade luftgura som om han aldrig gjort annat. Och stuffade så himla
gott. Och skrattade med hela kroppen. Det var knappt att jag orkade. Såhär en
grå torsdagskväll. Annat var det 1973 när jag själv var elva och stuffade till Sweet
på ungdomsgår´n Gröna Lyktan


- Airam, nästa har jag bara lyssnat på 30 gånger, men då har jag bara lyssnat
i 1 ½ vecka, typ...

Le fric cést chic kunde jag väl aldrig tro skulle kännas så skön för en grabb år 2008...

Sicken unge. Jag gillar att han gillar. Framförallt det jag gillar. Eftersom han mest
har vråltung och i mina öron fullständigt obegriplig hårdrock omkring sig. För att
väga upp det hela fick mitt fokus gå över lite på storebror oxå och vi lirade klassisk
gitarr ett slag. Alltmedan vi hörde lillebror fortsätta digga i köket....digga Sven-Ingvars
och Queen. Det är musiköra det!

Berlinskt

Jag är nog inte den som ägnar värst mycket tanketid åt arkitektur. Förutom att jag verkligen njuter av gamla hus och byggnader. Och förundras hur man kunde förr i världen. Samtliga gånger jag varit i Berlin har jag ändå funderat rätt mycket på detsamma. Tror det handlar om diffen mellan forna öst och väst. På östsidan är det slående många skrytbyggen. Enorma byggnader som man inte alls kan räkna ut funktionen med. De ser ensamma ut. Och tomma. Idag rivs de på flera håll. Samtidigt som Berlin som modern enhet räknas som europas största byggarbetsplats. Från kanalbåt på Split ser man dem tydligt...





De nya regeringsbyggnaderna är häftiga. Både arkitektoniskt och med skrönorna och surret
runtomkring. Passagen som går över kanalen och förbinder husen (och syns på bild ett) sägs
fungerar som uppstairs och downstairs beroende på vilken ställning man har i heriarkin.

När jag var i Berlin första gången och anlände 11 november 1989 fick jag hela bilden med
muren, ryssarna och ingemansland. Andra gången fick jag se smulor av muren vid Check
Point Charlie muséet. Idag kan vi se lite mur på sista bilden. Inbyggd i ett skrytbygge. För
politiskt folk. Vid Split.



Och, går man på erotikmuséum kan man se lite av varje....  

Klykan

Det kom precis till min kännedom att min tossiga morsa informerats om att jag bloggar av mig lite tossigheter här. Det vet hon sedan allra första inlägget och jag högläser för henne med jämna mellanrum. Ibland frågar hon om det är från en tidning och ibland försäkrar hon sig att det inte ska komma på tv. Liksom att jag får lova att hennes namn inte publiceras. Vi skrattar hjärtligt gott båda två varje gång. Naturligtvis läser jag inte det som inte är till hennes fördel, dvs när jag själv är alldeles urlakad av att behöva möta det som inte är särskilt tilltalande hos henne. Jag har alltså min mammas tillåtelse att skriva här. Medan jag ju de facto inte har någon skyldighet alls att bära det allra tyngsta lasset som en dotter kan få på sina axlar. Men jag gör det av mänsklighet. Finns för henne för att hon behöver medmänsklighet och närvaro...

Kvällens tossighet som vi båda skrattade härligt åt:

- Jo hejdu, vet du vad jag gör just nu?

- Nej...

- Jo, jag stoppar ner fingret här i.... vad heter det som går upp till hakan..... den här springan mellan tuttarna.

- Tack morsan nu vet jag det. Varför gör du så?

- Jo, jag undrar ju om det ska åtgärdas på nåt vis?

- Vilket då, att du stoppar ner fingret i klykan?

- Nej, att det är fuktigt där?

- Om du har en klyka, som går ända upp till hakan vore det konstigt om det inte blev fuktigt tycker jag.

- Så det ska inte åtgärdas då?

- Njae.... tvål och vatten kanske... och luft.

- Ja det ska jag ordna med, för nu har jag nog pinkat på mig oxå.

Kryss41

Sådärja, ordningen är återställd.
Förtioförsta krysset var pruttlätt.


Tossminnen

Den tossiga morsan har haft tillsyn under mitt frånfälle. Hon har till och med fått service med veckohandling. Dock lästes det fel på köpnotan. Tre hg köttfärs tolkades som tre kilo. Hur man nu kan få för sig att en tossiga gammal gumma behöver det. Telefondelgeringar från Berlin innebar uppstyrning av köttfärsinfrysning. Ikväll ringde hon. Och mindes lite. På sitt vis:

- Jaså, är du hemma?

- Ja mamma, jag skulle ju inte flytta utan bara vara borta i tre dagar vet du.

- Var det bra då?

- Jatack mycket. Minns du vart jag har varit?

- Jadå, i Berlin.

- BRA morsan!

- Mm, men minns du, att du ska titta i frysen?

- I min frys?

- Javisst. Titta får du se vad jag har gjort där.

- Mamma, inte har du varit hemma hos mig medan jag har varit borta och lagt något i frysen...

- Jo, titta får du se.

- Vad ska jag hitta där då?

- Ja, det vet jag inte längre, men nåt är det....

Oktoberfest

Och det är verkligen ganska häftigt...
att äta stora feta stycken grislägg med surkål.
På äkta tysk oktoberfest i Berlin.



Dvs: Schweinhaxe mit Sauerkraut
Så rasande gott det var...

Solskensvin



Det är ganska häftigt.
Att sitta på uteservering och dricka vin i oktober.
Och vara "tvungen" att ta av sig jackan...


Berlin

Tre dagar i metropolen Berlin med överhängande sensommarsol kan man inte klaga på. Klimax och antiklimax på en gång. En av oss fattades och för mig som eftersträvar harmoni ger sånt påtagligt mycket tankearbete. Men, jag klagar inte. Gratisboende i stillsamt ytterområde, egen tysktalande guide och varma soltrålar förutom görfräcka lackskor gjorde det hela till en sann inköpshelg. Förutom att kvaliten på kultur var slående. Och att surkålen och ett stort stycke griskött med ben i oktoberfestsammanhang blev själva pricken över i.



För tredje gången fick jag uppleva Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Och samma historiska vingslag påverkade. Utan minsta form av religiositet blir jag tagen av historien. Och vördnaden av att man i folkomröstning 1957 bestämde att kyrkan skulle bevaras i sitt sprängda skick. Innanmätet är mycket vackert med färgstark mosaik på golvet och i det välvda taket i kyrkoruinen, förutom de fina väggrelieferna i kalksten. Och i den nya kyrkan är det förunderligt vackert att inifrån möta dagsljuset genom de blå glasmosaikväggarna. Därtill tror jag ingen går därifrån oberörd efter sin bekantskap med madonnan. Som blev funnen tecknad på baksidan av en rysk karta. Konstnären gick samma öde till mötes som de flesta utomstående under den där tiden...


Helgplan

Nu blir det Berlin i några dagar.
Vi har lovat att ha kul...

Om inte annat verkar det bli varmt.
Jag får tänka om.
De nya höststövlarna är ingen idé
att försöka sig på...



Det lovas sol och 19-21 grader.
Jag vet inte ens vad jag ska ha för jacka.

Ilandsproblem.
Antiklimax.
Jag både vill och inte vill.


CS3-bok

Har blivit ägare till handbok i photshop CS3
för digitalfotografer. En alltiett bok.



Den underbar.
Och precis vad man VILL ha och har saknat länge.

Vem har lite uppåtgrejor över?
Så att jag hinner med allt jag vill...

Pagina förlag

Silverbricka

Visade produktbladet för några få utvalda.
Mottagandet var både snopet och med stor
beundran.

Förutom av en, som sa:

- Vilket snyggt foto! Du är dig inte alls lik...

Påståendet roar mig.
Och jag kom av mig därför att jag blev så himla full i skratt.
Det berättar ju inte så mycket om mig, men desto mer
om henne.
Säg den professionella fotograf som inte skulle använda
Photoshop för sitt slutresutat? Det är klart som korvspad
i min värld. Och bekymrar mig inte det minsta, det är
trots allt jag som är på bilden.

Det hela blev rumphugget.
Hon kände sig dum såklart.
Och jag brydde mig inte.

Nästa gång vi ses får jag chans att replikera.
När hon kommer säga att det "inte var så hon menade".

Då får jag förhoppningsvis möjlighet att säga:
- DU är dig lik i alla fall, som serverar Din dåliga självkänsla
på silverbricka.

Proffs

Snart har tre terminer på min femterminiga utbildning passerat.
Idag hade vi den i särklass bästa föreläsaren nånsin.
En underbar professor.
Med en ödmjukhet jag nästan aldrig har skådat.
Och rasande duktig förstås. Förutom väldigt kul.

Ett proffs som vi nog alla ville ta med oss hem ett litet slag.
Det känns som en ynnest att få ha beundrat så starkt en heldag.

Cykellyse

 Bild lånad

Höstens första kväll som krävde cykellyse på.
Min fina Pilen har dynamon inbyggd i navet på framhjulet.
Det varken hörs eller känns att trampa med lyset på.
Bak är det röd batterilampa.

Som jag slog på och omedelbart såg att den lyste.
Men, fram hände ingenting. Så jag fick stanna och
mickla lite med lampknappen.

Bara för att upptäcka att jag faktiskt, har cyklat hela
sommaren med lyset på...

Bitter

Jag har ju hängt ut lite ord ur mitt liv.
Livsberättelser i meningar byggda på sex stycken ord.
Det har roat mig.
Mycket.

Dels för att det är klurigt att fatta sig kort.
Kvalitet framför kvantitet är en konst.
Och dels för att det väl är moget att på nåt vis
 få ur sig det jag känt och tyckt sålänge.

Det landade en vass kommentar om att det är bitterhet som driver mig.
Från en anonym.

Det påverkar fastän jag inte vill det.

Min bakgrund har en ful historia.
En gift kvinna var tidigt sextiotal, otrogen med en gift man.
Historien ledde till skilsmässa, för kvinnan.
Mannen/fadern, fortsatte vara gift med sin hustru.
Barnen/syskonen som fick genomlida skilsmässa skämdes och led.

Barnet - dvs jag, lärde mig tidigt att detta inte var nåt man pratade om.
Eller - jag lärde mig mycket tidigt att "alla" andra pratade om otrohetsaffären,
men inte vi. Om jag bara var duktig så skulle allt bli bra.

Nu är det år 2008.
Jag är 46bast.
Full med liv.
Proppfull med självkänsla och självförtroende.
Och stark som en oxe.
Nu säger jag som det är.
Nu har jag hållit käft om sanningen länge nog.

Då blir jag kallad bitter...

Min morsa gjorde ett urdåligt val där.
Samtidigt var hon förbannat stark som tidigt
fördomsfullt sextiotal gick rakryggad med en
otroget havande mage i vädret.

Ett barn som känner sig oönskat befriar sig
inte från det, bara genom att fokusera på ynnesten
att föräldrarna de facto haft den goda smaken att
blanda sig med varandra och skapa något unikt.
Somliga barn får kämpa som fan med sin
överlevnad och känslan av tillhörighet.

Jag är ett av dessa barn.
Och att det gått så bra - tänker jag inte tillskriva
mina päron.


Sexords

Sexorsdskrivare som får andra att reagera
 
Sexordsberättelserna befriar min reflektion över livet  

Sexordsmeningarna beskriver mitt liv utan bitterhet  

Mina sexords förlöser här - bedövar där  

Somliga av mina ord gör andra ont  

Alla mina sexords gör mig gott  

Alla mina sexords är sanna befrielser  

Sexordsberättelserna har blivit min sköna ventil  

Fångkollektivet

Är det ett av årets nya inslag i SAOB ?

Fångkollektivet i allmänhet  -
bara ett annat ord för buset, tjuvarna, skurkarna, de kriminella, mördarna, internerna.

Englamördaren ska skyddas från "fångkollektivet."

Stämningsfärg

Det fanns en tid jag var alldeles tom inuti.
Då fylldes mitt spejs med allehanda grejor.
Och färger.

Nu är det fullt inuti.
Och jag vill befria mig från allt som kräver
uppmärksamhet. Alla energitjuvar i mitt spejs.

Jag vill ha pyttelite.
Och bara vitt.

Bild lånad från  pid.se

Stormtacksamhet

Vilken tur att det stormar nu, just idag.
Jag ska upp och flyga i slutet av veckan.
Det har nog gett sig till dess...

UB40

Det är ju pinsamt.
Här fördjupar man sig i Bob Dylan
och så upptäcks hur jag i åratal tillskrivit
min kärlek fel.
För sisådär knappt 20 år sedan var
jag helt addicted på den här. Som jag
trodde och sen dess har trott är UB40´s.


Förstånd

Tyvärr blev lillebror vittne till de vuxnas verbala utfall angående förestående bil och motorservice. Undertecknad tar på sig själva utfallet som triggades pga envist missförstånd och oförmåga att lyssna.

Senare, appropå nåt helt annat samtalar jag med lillebror om det stora i att kunna erkänna sina brister. Att det inte gör oss till sämre människor utan snarare tvärtom. Och frågar efter informationen hur han ser på saken?

- Jo, jag fattar att det är fläktremmen som låter och inte kamremmen!

Spanska stövlar

Lektion ett, tema ett i Dylanstuderandet: Spanish boots of Spanish leather.

I fjol köpte jag mig ett par spanska boots av spansk läder, på marknad i London.
För att jag ville ha dem. Äga dem.

Nu vet jag varför.



Jag gillar Bob Dylan.

Spöken

Det här är min vardag varannan helg.
Jag har massor med spöklika barn omkring mig.
Spöken som inte är det minsta intresserad av mig
som person.




Men jag får ge dem mat mellan varven.
För att de ska orka spöka lite till...

Barndomskärlek

Det var sommarlovet innan jag skulle fylla 12.
Som jag tapetserade mitt flickrum. Från golv till
tak. Med stort som smått.

Av Donny Osmond.

Det var sann kärlek.
Som aldrig skulle gå över...´



Och egentligen har den väl heller inte gjort det. Vi sjunger fortfarande duett lika
bra. Och kärleken flaschbackar. Det var tider det.

Symtom

För det mesta är de ganska charmerande.
Om man bara tänker på att det är det, det är.
Men, ibland är de där symtomen fullständigt
vedervärdiga. Neuropsykiatri är en prövning.
För oss andra.


Kryss40

Usch, det var svårt.
Särskilt som tre grabbar omkring har mundiarré
och inte kan hålla snattran alls medan kryssfrågorna
ställs. Med lite irritation gick det ändå iland.


Öliv

Varför ska inte just jag vara med i Robinson 2009?


Oxar

Lillebror:
- Det finns en massa släktingar till mig några kilometer hemifrån.

- Vad för släktingar, kusiner?

- Nej, oxar.

- Okej lilleman.... vad menar du nu?

- Jag är ju oxe. Och det finns en hage med flera oxar där. Du måste ju åka till Afrika för att träffa dina lejonsläktingar. Minst!

Ups & downs

Har fått smak på betydelsefulla ord och meningar.

Det går förstås att leva utan.

Frågan är bara hur jag skall slippa en djupdykning pga saknad.

Gabor

Skulle gotta mig i lite skodon var det tänkt.
Favvisnamnet Gabor ledde mig nån helt annanstans.

Till ett ännu mer gott Gabor.
En fotosite med läcker musik.

Som stillade på ett helt annat vis.

Sexordstankar

Den senaste veckoperioden har jag mött tre personer som med stark övertygelse måste fortsätta finnas, för mitt fortlöpande välmående.

Det man inte vet, kan man må illa av...

Vem har sett till att dessa möten skett?
Vem pekar finger?
Vad får mig att nappa?

På fråga A vet jag inte och på fråga B svarar jag C, eller nåt.
Kan det vara så enkelt att man bestämmer sig för något slags stopp eller en vänding och plötsligt blir öppen för nya intryck. Kan det verkligen vara så att man bestämmer precis allt själv.

Bryr mig inte om annat än att fortsätta surfa på den här vågen.
Den är så skön att min personlighet verkar utveckla en sjukligt självupptagen läggning:

* Pekfingrarna står som spön i backen.

* Plötsligt vill jag mig själv väl.  

* Plötsligt blir jag sedd och hörd.  

* Erkänner så gärna mina brister, men.  

* Före detta oduglig, numera allra bäst.  

* Slutar nu, skjuta upp till imorgon.  

* Igår ledsamt osäker, idag narcissistiskt övertygad.  

* Mitt alldeles egna utrymme finns här.  

* Den här självkänslan är på riktigt.

Ditt liv på sex ord

Samklang



Ett av mitt livs roligaste resor och ett av mitt livs mest innehållsrika bekantskap är över. För den här gången. Får vi som vi vill, blir det säkert fler resor. Sextio alster på fyra dagar. Det är effektivitet det. Särskilt när det hunnits med så mycket annat samtidigt.

Jag ska göra min läxa.
Lära mig Bob Dylan.
Och fördjupa mig i asiatisk livsfilosofi och medicin.
Särskilt japansk.
Lovar.

Borgar det för fler trippar är jag beredd att lova värre saker.
Måste smaka på jing & jang igen.

Tredjedagen

Tredje dagen kokboksmat är till ända. Sjutton nya alster. Sjutton maträtter och minst lika många bilder. Imorgon rundar vi av med lite lättsammare; frukost och gottis.

Men vi rundar absolut inte av musiken.
Jag tilldelas världsmusik. Via SR online.

"Musik som blandar rock och pop och traditionella folkliga musikformer. Begreppet omfattar "etnisk" popmusik från så gott som alla världens länder som t.ex. reggae, highlife, calypso, bhangra, bossa, ökenblues, flamenco, raï m.m"

När det inte är Dylan, Zappa, Coletrane och de andra stora pojkarna. Jag har inget berättigande säger han. Om jag inte tar till mig. Han är tuff, mot de tuffa.

Men jag har berättat att det faktiskt finns lite undergroundmusik även hos mig. 
 



Jarabe de Palo med "el lado oscuro".
En riktig favvo som jag ska spela för honom imorgon.

Säkert får jag tillträde till hans häftiga värld även då...

Jaså

Pratade nyss med den tossiga gamla modern i telefon. Hon opererade sitt vänstra gråstarrsöga igår. Och jag var med i alla turer, inklusive återbesöket idag. Hon berättade detaljer om det hela. Detaljer som bara finns i hennes värld. Men så fick och får det vara. Hon får prata om vad hon vill och hur hon vill. Jag gör allt för att vara följsam. Det är ändå en ynnest att hon pratar - många dementa tappar ju sina ord. Så jag hm:ar och håller med. Medan jag skriver vid datorn. Två flugor på smällen , typ. Men det upptäcktes:

- Hallå, du kan väl åtminstone säga "jaså" ibland!

RSS 2.0