Skov

Det går i cykler för den tossiga morsan. Demensutvecklingen.
Och det är sorgligt. Mycket sorgligt.

Jag for dit idag.
Hade enligt tydligt önskemål köpt "bolagsglögg" och pepparkakor och levererat redan igår.
Vi skulle adventsfika och jag hade med mig lite godsaker förutom matlåda, kroppslotion,
clementiner och några varor som stödinhandlades efter vägen.

Hon undersökte noga varje kaka i burken genom att ta i dem alla. Och provsmaka en del.
Hon öppnade matlådan och åt dillkött med tillbehör kallt. Med sked.
Hon fick i sig två clementiner.

Men något fika kom aldrig på tal.
Hon kritiserade mitt utseende och frågade om jag inte förstod att jag såg ut som en häxa i håret?

Och så pratade hon norrlandsbondska.
Och skrattade.
Mätt och nöjd.

När jag skulle gå efter ett par timmar blev hon orolig. Hon såg rädd och ensam ut.
Och frågade om hon skulle följa med.

- Eller ska jag komma senare?

- Vart ska du?

- Ja, hur ska vi göra med skinkan och alltihopa. Hinner vi? Hämtar du mig sen?

- Mamma, tror du att det är jul nu?

- Ja, är det inte det?

- Nej, det är bara första advent. Det är långt kvar till jul ännu.

- Men, va´ fan har du inte sagt det för! Varför låter Du mig tro så tokiga tankar!?

Hela hennes resa har gått i cykler.
Eller så händer det saker jag inte vare sig vet eller förstår.
Hennes koma idag kan möjligtvis bero på att paketet med pepparkakor som inhandlades
igår var länsat idag. Fyra stackare kvar bara.

Men oxå det är ju ledsamt...

Ledighetskommittén



Det är tydligen hennes liv.
Äta, gå i lådan och hoppa upp i säng.
Om och om igen.
Dygnen igenom.

Händer

I alla tider har jag tittat på händer. Alla sorters.
Min väninna säger att det troligen betyder att jag vill bli omhändertagen.
Det är säkert sant.

Bild: Bloggbruden


Minns från min barndom.
Jag stod på knä på en stol vid köksbordet.
Och min mammas händer snurrade veven på mandelkvarnen.
Och eller på köttkvarnen.
Jag tyckte om dem.
De såg mjuka och samtidigt starka ut.
De var kunniga.
De skapade julstämning.

Nu står jag själv här och vevar mandelkvarn.
Och får syn på händerna.

De är fysiskt en kopia av min mammas.

Kämpar emot att ömka över att jag aldrig fick nån liten flicka som i kalasbyxor kunde stå på knä bredvid mig och lära.
Det har ju funkat ändå. Mitt liv har en annan mening...
Tror jag.


Tomtedisco

Boys i musikalisk och dansant julstämning...




Elfyourself

Adventsostämning

Det fanns en tid då jag gick upp i julförberedelser som om världen, livet och allt stannade upp. Jag bar mig åt som om ingenting annat hade någon betydelse. Och det hade det ju inte heller då, inser jag nu. Det var mitt eget självförverkligande med att bli etter värre präktig och kokett som var viktigt. Som om alla gjorde så. Det var som en slags falsk norm jag levde upp till. Och jag trodde nog att alla kände detsamma som jag. För jag kände ju. Pirr och förväntan. Och det skäms jag för idag. För att jag inte hade bättre att tänka på...

Idag och sen x antal år sedan, känns det noll. Helt osentimentalt. Jag kunde verkligen inte bry mig mindre.

Visst tycker även jag att det är rart med extralampor i fönstren när hösten är kolsvart, men jag lider istället för att mina snygga nyinköpta lampor måste flytta ner i källaren. Och egentligen så lider jag nog över att inte kunna göra som jag vill - dvs strunta i alltihop. För mig fyller detta fixande o trixande ingen funktion alls. Jag gör det för andra... och för att jag tvingas i.o.m den tradtition jag lever i.

Åtta julljuskällor är nu tända vid mina bopålar. Åtta eländen som kostar plats och energi.
När jag själv allra helst bara skulle vilja ha ett litet fågelbord att titta på. Det vore förverkligande det. Att få mata och underhålla de som aldrig nånsin får ett överflöd. 




Prolaps

I den tossiga morsans dusch och badrum.


- Om du visste hur jobbigt det här är...

-Vilket?

- Framfallet.

- Har du fått framfall?

- Ja, vill du känna?

- Nejtack, jag står över mamma...

- Men herregud,  är det inte du som är sjuksköterska?

Badsvamp

Fick in den gamla, idag mer än lovligt tossiga morsan i duschen. När hon hade gjort det mesta bakofram tog jag över. Vem kan titta på när en tossig morsa häller schampo i torrt hår, liksom. Och förresten: de flesta borde begripa att man inte köper toalettartiklar med engelsk text till en gamling... hon vågade inte använda "den gula flaskan" för att hon inte visste vad den innehöll...

- Ge mig svampen så ska jag skrubba dig på ryggen mamma, men rumpan får du skrubba själv.

- Jag kan väl inte skrubba rumpan med den här svampen heller! Vad tror du då de andra skulle säga?

- Vilka andra?

- Ja, de andra som bor här...

- Det är bara du som bor här mamma.

- Men du "har" väl bott här ?

- Ja, vi har i alla fall bott ihop, men det var mer än 30 år sen.

- Jaha ja, då har väl du hunnit tappa intresset för den här svampen nu !?

Korrjobb

Kokboken är nästan färdig.
Innan den går till tryck fick nyss alla inblandade den för korrläsning via pdf på mail.
Det är bra med lite olika åsikter så att man inte sprätter till av överdriven stolthet.
Lillebror delar nämligen inte mitt intresse:

- Vill ni se hur den kommer att se ut?

- Fy, vad jobbigt!

- Vad är jobbigt ?

- Att bara läsa en hel kokbok ju !


Någon påpekade att jag just i detta inlägg om korrektur så påpassligt själv stavat fel. Frågan var om det var ett skämt. Icke, jag har för brått och hinner liksom inte korrekturläsa mig själv. Men det är humor som passar mig. Jag själv hade skrattat om jag hade läst det...


Kryss48

Oj, det var klurigt idag.



Men det är ju roligt.

Mentalträning

Det är så läskigt att upptäcka egocentrikerna. De som sätter sig över andra. Som bara anser sig ha rättigheter. De som aldrig fattar att man ibland tjänar mest på att vända andra kinden till. Eller att helt enkelt bara försöka släppa taget och se vad som händer - dvs bjuda upp till dans och hoppas att det, livet - ändå vill en väl...

Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.


Stig Dagerman
1923-1954

Prästerna

Oh, hur saligt att få lyssna...
Till  The Priests



Jag vore noll utan det här.

Oxå.



G

Man får tycka vad man vill om det här inlägget.
Själv tyckte jag det var hemskt, när det begav sig.





Med facit i hand, känns det annorlunda.
Yiihaa, jag klarade det !

Höstkonsert

Så har man då rensat tårkanalerna.
Kommunala musikskolans avdelning för barn med
funktionshinder spelade upp sin höstkonsert med
både instrument, sång och uppträdande.

Lillebror var så himla duktig.
Ensam med fiolen och med fröken som kompade på
gitarr spelade han först en vals och sedan sin absoluta
favorit: An der Freude. Felfritt såklart. Och mycket fint.
Och han var så stolt, så som bara en elvaårig violinist
kan vara.



När sedan ett gäng med diverse ganska svåra handikapp
stämde upp med Dierdes Samba trodde jag att bröstkorgen,
svalget och ögonen skulle brista på mig. Visste inte ens om
jag skulle kunna sitta kvar. Det var gråt av beröring, men gråt
som var så stark. Och många tårar. Och det blir liksom
värre med åren...
Solisten, en flicka med down syndrom sjöng den svåra
texten som om hon aldrig hade gjort annat och hon såg väldigt
lycklig ut. Liksom de andra, som spelade på sina taktfasta
småinstrument och sjöng med i valda strofer. Tänk att ha det
svårt och ändå vara så glad och lycklig i stunden...

Eller att kunna, när man är tonåring och älskar heavy metal:
plötsligt vända sig om till publiken och från hjärtat utbrista:
- Åhhhh, vad mycket snygga tjejer det är här ikväll - jag måste
få kramas!

Stakar

- Jo, jag undrar - det där huset som är mitt framför mig här (antagligen pekar hon):
herregud vad det lyser i deras fönster!

- Jaha, hur menar du då mamma?

- Ja, är det nånting jag har missat eller så, är det stakar som brinner tror du?

- Har advent redan kommit menar du?

- Nej, jag vet inte, det är ju därför jag frågar?

- Vad är det för helg nu tycker du då?

- Ja, det är väl kristi himmelsfärd, är det inte?

- Nej, det ÄR snart advent.

-Javisst, jag tänker ju det, men du kan kanske ringa senare så får jag ragga upp
tidningen och titta efter vilken dag det är !

Resumé

Två hetsiga dagar är till ända.
Och med dem skön sammanfattning.

Övernattning i timrad stuga vid Billingen där snön föll tätt
och sakta precis hela gårdagen och därmed skapade sann
vinterglädje och hopp om ljus.

Avklarad och godkänd muntlig tenta i seminarieform.
Nu börjar snart nedräkningen, mer än hälften av Vub:en
är avklarad!

Två auktioner på Tradera har gått i lås till rena vrakpriset.
Alltmedan jag själv  varit borta och låtit traderavakten buda
åt mig.

Helkväll med Annika Dahlqvist o föresläsning om LCHF
och alla dess fördelar. Hennes blogg kommer förresten som
första placering om man googlar på "doktor".

Och min matblogg, kommer som första placering om man googlar på "airam" ...  ;-)

Väggord

Har jag klistrat idag.
Och det smakar mera.

Det finns så många fina...
Hos bl.a MyFirstRoom




Juanes

Hur gick det till?
Jag har ju deklarerat min kärlek till honom tidigare.
Ändå har han inte spelats, sen sist...

Och nu spelade de honom på sportradion.
Och jag fick nästan något neurologiskt anfall.
Hela kroppen spratt till...


 


Och den här är ju så skön att jag måste köra en (annars otänkbar) repris:



AMORE !

Samlarvärde

Har ju en liten fetisch. Jag samlar på Rolf Berg-tomtar. Både till mig och till 23-åringen. Förstår att han inte riktigt vet varför eller ens vad han ska ha dem till.
Men jag vet, och en på mitt arbete närvarande person häromdagen vet. Jag var nämligen tvungen att bevaka en auktion på arbetstid. Och chefen "upptäckte" mig. Ingen av mina arbetskamrater föstod på riktigt.

Men, se det gjorde den närvarande utomstående. Han hade nämligen begåvats med en keramikhistoria i 25-årspresent. En flygplansfigur av Lisa Larsson. Och jag var inte sen att googla. Pjäsen är idag värd i runda slängar 20'000 !



Inte för att jag tror att mina tomtar kommer att växa på det viset. Men jag tror definitivt att det är vettigare investering till min och gossens pension, än att spara i fonder.



Alldeles nyss blev den här min, på Tradera. Den får kanske bli gossens, vi får se...

Ensam

Ensam är stark ?



Ja, kanske.

Bannemig...

Dockvagn

Kom ihåg den här lilla sötnosen från 40-talet.
Den skall snart vara i orginalfärg. Och rymma tre dockor
från samma tid.

Världens trevligaste Traderare har levererat den vid dörren
hos mig idag. Vagnen har tillhört en kusin till hans hustru.
Och de tyckte det kändes bra att den får komma till pass
och glädja någon istället för att stå intryckt i ett förråd utan
lämpligt innehåll.

Snart är det jullov - då ska jag pyssla...



Glögg

- Ska jag inte köpa lite glögg åt dig?

- Säg som det är: Saft!

- Jaså, tyckte du inte om glöggen sist?

- Näej, och jag tycker det är onödigt att lägga ut pengar på nåt som är saft men som de kallar glögg.

- Jag förstår, med den förra gick åt rätt fort. Ska jag inte köpa en till då?

- Jaså, gjorde den det, ja köp en då så att de får lite sålt på affären. Såhär till jul ska man väl ha lite glögg.

- Det är väl inte jul nu?

- Nä, men tamigfan närapå.

Staka

- Vad gör du mamma?

- Jag ser skidåkningen på tv, gör inte du det?

- Nej

- Herregud, vad sugen jag blir att åka skidor.

- Ja, hur skulle det gå tror du?

- Jag är ju norrlänning - nog kan jag åka skidor alltid!

- Jo det är klart, men du kan ju knappt gå...?

- Nää, men jag får väl ha ett par stavar och staka mig fram förstår du väl!

Sacketter

Lördag = handlardag för den tossiga morsan. Jag inventerar från den ena gången till den andra och har ganska bra koll på vad hon behöver. Men i vanlig ordning får hon telefonpåringning. Den här dagen ska jag utöver den vanliga bl.a köpa Sacketter och glödlampor.

- Är det nåt särskilt du behöver mamma?

- Neej, vad skulle det vara?

- Ja, vad brukar du tex ha i kaffet ?

- Kaffet? Brukar jag ha nåt i kaffet?

- Ja

- Jaha, då tar jag det som finns!

- Det som finns?

- Ja, jag brukar ha lite allt möjligt i kaffet förstår du....

Kryss47

Wow!
Räls hela vägen....


Torparrock

Vill jag dansa?
OM jag vill...
Och väldigt gärna till Sven-Ingvars.
Respekt!


Tarot

Jag provar gärna goda råd.
Jellon föreslog att jag skulle börja med Tarot och se vart det leder.
För dagen lat fick det bli via webben.
Å andra sidan gillar jag Osho Zen Tarot bättre än de lekarna jag har hemma....



Hmm, det var värst....

Konkurrens

Lillebror har fått en till platta med Status och för honom: helt nya låtar.
Fyra dagar senare deklarerar han nu en låt till, som får 10 av 10 möjliga poäng.
Lite av ett unikum i hans värld, det är inte självklart att två låtar kan vara
lika mycket värda. När jag frågar varför den är så bra svarar han:

- För att gitarrerna är så sköna, ju...



Såklart!

Julvärd

Lasse Kronér - Årets julvärd 2008




Det känns bra.
Inte så mycket för min del, men för alla de som han blir den enda påhälsningen hos.
Många, väldigt många är extra ensamma just vid jul.
Då vill det till att julvärden känns som en vän.
Och det tror jag Kronér är.
En mycket varm och sympatisk vän.

Det blir BRA det...


Duglig

Det fanns en tid när jag uppfattade att allt gott som sas till mig, var som en slags tröst till byfånen. Eller så. Även personliga analyser och sanna bekräftelser uppfattade min hjärna som "det ordnar sig nog ska du se lilla vän". Och allt la jag till handlingarna för hur dålig jag var. På alla vis. Ful inte minst. Urful. Och knäpp. Ovärdig och nån man bara skojade med.

Naturligtvis har psykoterapi med tuff och världsvan förhandlare i flera år gjort sitt.
Men även ålder. Och med den mognad.

Skomakaren har de sämsta skorna.
Detta tokiga beteende och den så urholkande dåliga självkänslan skulle jag lätt som en plätt identifierat hos andra. Men mig själv tog det många år att möta.

Nu är jag ganska bra.
På att vara jag.
Med självkänsla.
Och jag tränar alltjämt att hålla fast vid det goda.
Att faktiskt låta min omgivning tycka om mig så som jag är.
Vad ger mig rätten att inte tro på dem. Eller att tro att de menar nåt annat.

Särskilt enkelt blir det för att jag har och verkar vara värd riktigt genuin vänskap.
Det är en stor ynnest.


Katt/Humlejobb

Istället för att hänga läpp kan man ju återblicka
i fotomappen. Och upptäcka när stilige herr
Lakrits agerade förman för en Humla som
tagit tjänst att pollinera Blåklint & Pion i mitt
kök...



Eller vad han nu gjorde...?

Ångestbehandling

Skulle inte tveka en sekund, om det behövdes....




... men jag avvaktar sålänge det finns Rock´Roll ....


UNS

Generell Ångest UNS - är mitt middlename.
Stundom.



Hörde mig själv sucka djupt idag.
Det bekräftades ganska snart av dem omkring mig.
Och jag fick veta: att suckandet har pågått en tid.

Det är som när jag "tvingas" se och höra skräckfilm. De inre larmsystemen påpekar sin existens direkt.
Liksom det gör av vissa människor. Både kända och okända. 
Det är märkligt hur en person i kön på Ica kan få mig att sucka och vilja släppa korgen och bara sticka.
Amygdala jobbar effektivt.

Arma människor som har det såhär jämt.
Som alltid vill fly.
Som känner att de har ett livsfarligt monster i hälarna.

Mitt går snart över.
Bara jag satt ord på vad som är så farligt.

Eller när min agenda är proppfull igen...

AS



Nej, verkligen inte. Jag kan nog använda flera epitet, men inte Asperger.
Den har jag läst för att lära.
Mera.

Och insåg inte förrän försent att den oxå tröttade.
Nu är jag urtrött på Asperger som jag annars tycker är så spännande att lära mig möta.
Baksidorna är inte nådiga.

Men Gunnel Norrö är det.
Hon skriver och beskriver så att man både fattar och inser...

Lyckans Hjul

Kajsa Ingemarsson´s senaste är som vanligt en varm berättelse om vardagsrelationer.
Denna gång om tre grannkvinnor som via omväg hos ett Tarotmedium tar sig till Sthlm
en helg där de reflekterar över sina liv. Hon skriver lagom. Hon är en lagomberättare i badet
och innan det är dags att släcka lampan. Och ändå är det knivskarpt och tydligt som alltid.
Hon skriver så lagom att man måste ha mera...



Frågan är vad jag ska börja med.
Tarot eller en reflektionshelg ?

Fred

Vände upponer på den tossiga morsans boning igår.
Och motade in henne i duschen. Det är iofs inte svårt alls, hon vill verkligen duscha ofta, men vågar nog inte ensam hemma. Jag ser det som en ganska normal åldersnoja.

Ja, och så handlades det in tre stora kassar mat såklart. Och städades i alla hörn. Och sopsorterades.
En vanlig airamlördag alltså.

Fyra veckors strejk får räcka. Jag orkar inte vara trött, lessen och irriterad på min gamla mamma.
Tanten har det inte ostädat och oduschat för att hon vill. Hon förmår inte bättre.
Och, det är väldigt mycket försent att försöka styra upp andra ordningar med henne nu.

Så, jag var ganska nöjd när jag lämnade henne.
Med Voltarensmord stel nacke.
Daktacortsmord framsida.
Vattenkammad.
Fikad och med duntofflorna på i den nystädadade boningen.

Ikväll ringde hon:

- Ja, jag ville bara tacka för den trevlig dagen häromsistens.

- Vad menar du mamma?

- Jag menar att jag tyckte du var så snäll och trevlig.

- Närdå?

- Ja, när vi umgicks sist, när det nu var...

Etablissemangsråd

Claude Marcus + McDonalds = Sant
Varför är jag inte förvånad




Man blir verkligen mörkrädd.
Särskilt med tanke på hur både Claude och hans patienter kommer att se ut inom kort:



Heder åt Annika Dahlqvist som inte har ekonomiskt intresse i sitt kall att berätta hur man
 istället "kan" bli smal och frisk på naturlig väg !

Islamic

 What Your Taste in Art Says About You Test ...  Traditional, Vibrant, and Tasteful


23 Islamic, 5 Impressionist, 10 Ukiyo-e, -31 Cubist, -33 Abstract and 21 Renaissance!

Traditional,  Vibrant, and Tasteful


Islamic art is developed from many sources: Roman, Early Christian, and Byzantine styles were taken over in early Islamic architecture; the architecture and decorative art of pre-Islamic Persia was of paramount significance; Central Asian styles were brought in with various nomadic incursions; and  Chinese influences .  Islamic art uses many geometical floral or vegetable designs in a repetitive pattern known as arabesque.  It is used to symbolize the transcendent, indivisible and infinite nature of Allah.

People that like Islamic art tend to be more traditional people that appreciate keeping patterns that they learned and experienced from their past.  It is not to say that they are not innovative personalities, they just do not like to let go of their roots.  They like to put new ideas into details and make certain that they will work before sharing them with others.  Failure is not something they like to think about because they are more interested in being successful and appreciated for their intelligence.  These people can also be or like elaborate things in their life as long as they are tasteful.  They tend to prefer geometric patterns and vibrant colors.


Sanningen är nog närmast att det var på tok för mycket ångestskapande bilder för mig.
Jag fick välja mellan pest och kolera nästan hela tiden.
Men, det är ju icke desto mindre mig valet beskriver...

Gå till testet

Sjustänglad

I ett av vardagsrumsfönstren har jag bara orkidéer.
De är inte kloka som överlever det mesta.
Särskilt en av dem.
Som blommar från sex stänglar och nu har skjutit
sin sjunde.
En sup vatten var fjortonde dag är kanske idealet.
Eller iaf anledningen att de skjuter nytt i hopp om att
suga upp vatten o näring från luften....

Förutom att jag gör som väninnan: hotar om en
"fulblomma" i plast om de inte blommar enligt förväntningen.


Putspust

Totalt 7 fönster finns det vid mina bopålar.
Och av dem har 48 rutor grundligt putsats idag.

Känner mig ganska nöjd nu...


Makt

Hur ska jag kunna få makt att
förklara för en tonårsunge vad det är ?

Och framförallt hur man använder det
med goda intentioner...

Listetta

Lillebror har nu bestämt sig för att utdela 10 poäng av 10 möjliga till en Statuslåt.
Och storebror blev bekymrad:

- Först lär du honom Queen och då lär hans sig allt om dem utantill och du
tycker att han är bra. Och nu lär du honom Status Quo och då tycker du att det
är bra. Jag tycker faktiskt att man kan lyssna på lite olika musik!

Lillebrors toppetta är inget dåligt val. På frågan varför just den är så bra svarar
han:

- För att jag blir glad och lycklig av den ju !

Tror inte lyckan hade någon ände när jag visade hur man hittar texter på webben.
Han sjöng med som om han aldrig gjort annat än läst engelska. Och som han
dessutom aldrig gjort annat än att sjunga andrastämman samtidigt. Och mina ögon,
de fuktades som om inte heller de hade gjort något annat...



Rock 'n' Roll - Status Quo

Never thought I'd have a worry
For me to be alone
Playing near or far too many
Times I should have known
It can loose you all good sleep at night
12 bar blues is now alright.
Now it`s up to you
Try and find the reason to
Rock `n` Roll in every song
Rock `n` Roll in everyone
It`s Rock `n` Roll and Rock
and Rock `n` Roll
It`s Rock `n` Roll and
Rock keeps rollin` on
Waiting all the time to find
Radio plays on Caroline"
They say you'll get there in the end
We can pray, what we say
Makes a difference in the end.

Rushing always in a hurry
I try to give it up
Everything we do is funny
it´s never good enough
It can loose you all good sleep at night
12 bar blues is now alright
Now it`s up to you
Try and find the reason to
Rock `n` Roll and every song
Rock `n` Roll and everyone
It`s Rock `n` Roll and Rock
and Rock `n` Roll
It`s Rock `n` Roll and
Rock keeps rollin` on
Waiting all the time to find
The radio plays on Caroline"
They say you'll get there in the end
We can pray, what we say
Makes a difference in the end.

Doftchock

Upptäckte precis nåt nytt.
En förpurbertal och två pubertala boys
som kämpar med tevespel och varandra
på en instängd yta om cirka 10kvm transpirerar.
Det kan tänkas att det pratas tjejer oxå, ett
rätt frekvent inslag i deras dialog...

My god, vilken odör!


Kryss46

Det handlar inte längre
om stolthet. Nu har det
gått över i värsta tävlingen
med mig själv. Det känns
som om jag ska bli tokig
om det inte går iland.

Men, idag var det sparsamt
med ångest. Bara lite pirr...


Vintips

Förärades med en flaska rött för ett halvår sedan.
En slags hälsning från hans hustru.
Antar att hon är nöjd med 20kg mindre make,
eller effekten där ur...

Bestämde mig raskt att spara den tills jag inte kunde
mostå längre. Och det var ett korrekt beslut. Det vore rent av
destruktivt att vara tvungen att dela detta underbara
med nån annan...



Capitel de'Roari Amarone är ett vin som det är omöjligt att inte gilla oavsett om man är luttrad vinprovare eller amatör. Det är både lättillgängligt och komplext på en gång. Massvis med nötter, choklad och körsbär parat med en lång angenäm eftersmak. Finns även på halvflaska.

Prisvärde: 4 av 5


Om det nu finns nåt som är värst med det här vinet, så är det väl alkoholen.
Jag blir sugen på mera.
Av allt.

Winson

En årsgammal person frågade mig idag
om jag fick Puss&Kramjeans som tonåring.
Och innan jag hann svara berättade han om
hur hans mamma tyckte det "gick lika bra"
med jeans från Coop.

- Fattar du hur jag skämdes!? Jag fick som
tonåring gå i Winsonjeans från Domus!



Om jag fattade. Jag hade "naturligtvis" likadana.
Det var ju ingen skillnad i kvalitet... sa hon..

Själv hade jag bara en önskan på min julklappslista
som femtonåring. En vit täckjacka med amerikanska
flaggan på kragen.
Och hon köpte en hemskt ful och
höftskuren, fullständig genomfyrkantig och billig täckjacka
i rött, av alla färger. Från Ellos!

Den julen hade jag kunnat lappa till henne....

Men efteråt fick jag både den vita täckjackan, de super-
moderna och ursnygga jeansen från Puss&Kram/Gul&Blå .
Och inte nog med det, jag fick cowboystövlar i naturläder.

Nu har jag skrattat så gott igen.
Det finns fler som hade Winson... och som så målande
beskev scenariot. Precis så det även var för mig.

Nu kan man förresten köpa dem på Tradera. Ovanstående
gick för 58kr. Ett pris som alltså har stått sig....


Fem

Fick en utmaning. Att berätta om fem specifika saker ... men jag vet inte vad själva poängen är.
Här kommer det ändå:

5 saker i frysen:
* Sniglar som blivit över...
* Skaft från dill... som jag ska lägga på potatisen som jag aldrig kokar....
* Lingon
* Is
* Frost
5 saker i garderoben:
* Eh... kläder...
* Skor
* Braatthakläder i fel storlek...
* Måstesparabrev
* Skärp o bälten
5 saker i bilen:
* Kartböcker
* Paraply
* Mynt
* Musik
* Solstol
5 saker i handväskan
* Massor med läppstift och glansvalla
* Filofax
* Smålandsbörs
* Mc-nycklar
* Apoteksrecept

VAD berättar detta om mig!?


Drömbil

Storebror´s drömbil.
Som han oxå tycker att jag ska ha.
En Lamborghini...



Själv vore jag nöjd om jag kunde rita lika fint som han...

Vänskapsdialekt

Om en stund ska jag få njuta.
Av både vänskap och underbar
dialekt.

En riktig go gute är i stan.

Och för mig är gotländske detsamma
som härlig vänskap... alltiett liksom.


Tenta

Sådärja.
Nu får man bara se fram emot
tillfället för omtenta...



Nä, jag vet inte alls faktiskt.
Jag gjorde så gott jag kunde för dagen.
En annan dag kanske jag kan bättre.
Eller så var det fullt tillräckligt.

Slut är jag i alla fall.
Det var svårt.

Fri

Tenta idag.
Hemifrån.

Kl 09:00 - 18:00 betyder
kanske massevis med ångest.

Men, ingen hindrar mig att vare
sig lindra med musik, ätbart och
tillomed en katt i knät under tiden.

Saknar bara en sak: disciplin...

Färdigbudat

Nä, nu får det vara nog.

Budade på en kokbok på Tradera.
Som blev min för inga pengar alls.

Och såna böcker ska inte kosta.
Den är inte värd mer än en dryg tjuga.

Men säljarna ska ha 44kr för frakt. Det 
är de måhända alldeles oskyldiga till.
Postverket ska väl ha sitt.

Men att säljaren ska ha fem spänn för
nåt de kallar "emballage" går över mitt
förstånd.

En halvgammal sliten bok slår man väl in
i en sönderklippt pappkasse eller nåt....

Vad tror de att de bedriver där ute i sajberspejs?

Julmusik

Vad vore man utan en 23-åring som länkar...
Man vore kanske helt utan upplevelsen av Achmed - en död självmordsbombare.

Som sjunger stämningsfullt om Jingelbombs...



Sealmani

Gode gud så BRA han är.
Det är redan en mani.
Jag kan inte låta honom vara...



Väggord

Gått in i väggen
Jag gillar inte uttrycket

Vad beskriver det?
Att man jagats rakt emot ett tvärstopp?

Är det inte så att utmattning och depression
bättre förklaras med kolaps?

Men, då kanske ansvaret faller på en mer
personlig nivå.

Att gå i väggen pekar ju mer på, att det
är nån annans fel...

När det ju egentligen handlar om ett synnerligen
effektivt autonomt nervsystem. Som så olyckligt
kallas för det sympatiska nervsystemet.

Som i tråkiga fall är en destruktiv drivkraft.
På diverse inre och yttre stimuli. Men egentligen
inte alls mot en vägg.


Palör

Behöver hjälp med översättning.
På ett obegripligt språk.


Mandolin

Vill ha - måste ha... !


Finns här om nån vill föreviga mig en...

Vardagslunk

Alla dagar är detsamma för min tossiga morsa. Såvida hon inte precis när vi pratar har dagens tidning framför sig. Då prickar hon rätt. Men som den snurriga människa hon är, prickar hon ändå på nåt vis rätt alltjämt. Det är ju så det fungerar...

- Vad är det för dag idag mamma?

- Tja, det är väl en helt vanlig dag idag. Är det inte?

Kryss 45

En aning klurigt idag.
Men inte mer än att
jag kunde skicka in.


Disträig

Igår kallade chefen mig för älskling...

Och idag för sin hustrus namn.

När jag lägger ihop det med att han plötsligt
vid sitt arbetsskrivbord kom på att hunden satt
instängd i bilen, som sen någon timma var nerkörd
i garaget - för att han hade glömt att köra henne till
hunddagis, förstår jag ändå att: det inte är jag som
beter mig som en tjatig hustru.

Ändå känns det en aning.... ehh..... konstigt.
För att inte säga komiskt.

Sealsoul

Oj, oj ,oj vilken platta för en soullover



Tror jag flyttar in i mina hörlurar....

Hudfåtölj

Det är aldrig särskilt skoj att liksom upptäcka sig själv när man minst anar det.
När man speglar sig så är det ju nåt särskilt man speglar: håret, ögonen, ryggen. Men så händer det där att man plötsligt får syn på nån man känner igen, i ett skyltfönster eller två. Nån man inte alls trodde såg ut precis så. Antar att det är en slags förvsarsmekanism. Som räddar oss att vilja fortsätta på inslagen bana. Om man hela tiden var medveten om precis så illa som ens egna kritik tycker att det är, skulle man kanske bli galen av oro och olust.

Idag var dagen D.
Den dagen, då tuttarna för första gången har plattats ut i alla sina kvadratcentimeter.
Huden är kroppens största organ. Den uppskattas vara omkring 2 kvadratmeter med alla sina lager...



Först blev jag placerad i ett bås. Bokstavligt talat. Med krokar för kläder och en stol att sitta på. Jag blev ombedd att låsa in mig och att klä av mig på överkroppen. Och sitta ner, på karmstolen. Som visade sig stå mitt emot en helkroppsspegel ...  Så vad såg jag då?
Mig själv i helkroppsformat såklart. Och hur ser man ut när man sitter sådär frysande framåtlutad och inte vill. Och, kanske framförallt: hur ser tuttarna ut !?

Hur avlånga får de lov att vara !?

Nästa trauma lät inte dröja på sig.
Tuttarna plattades ut till oigenkänlighet. Mer och mer...
Det gjorde inte nämnvärt ont. I kroppen alltså. Men medvetandet fick sig en törn som är mycket svår att beskriva. Jag visste inte att just tuttarna utgjorde så stor procent av den där hudytan.

Och jag visste definitivt inte att min hud, i just det området är så stort,att den skulle kunna räcka till att klä om hela min öronlappsfåtölj ....

Måste förtränga. Ikväll får det bli en G&T.
Eller två.

Uppriktighet



Hur var det nu med raka rör...


Repeat

Vet någon aktuella referensvärden
för vad som kan anses normalt för
repeat av en å samma låt ?



Och vad som kan hända om man
passerar rekommenderad gräns
och bara fortsätter repetera och 
njuta,  alldeles oaktat...

Barbro´dårrå

Mmm, det finns mera att njuta åt...
Farbror Barbro.
Och Anders, som båda påminner om härlig dåtid.

 

Han gör det bra.
Med tanke på  den jädra penalisten som knäckte hans självkänsla.

Rheborg

Äntligen en vettig person.
Percy Nilegård.

Som är tillbaka på med hjälp av Johan Rheborg.

Han har befriat förr.
Mats Odellsången triggar.
Dags för skratt.




Okej då, den "nästan överintelligenta moraliska konsulten och tillika dansösen"
Carmen, kanske man hellre gråter åt.

Men jag skrattar åt att Percy blir livrädd för kyssen.
Och för brösten...

Slumpas

Om någon undrar hur det står till med den
tossiga morsan
, så går det bra att själv få
uppleva det. Uppleva hela henne.

Hon är nämligen till salu.
För att inte säga som det är; hon slumpas
bort till första bästa intressent.

Personkritik ingår. I stora mått.
Morgon, middag, kväll.

Fast bara i cykler.
Däremellan kan hon vara ganska skoj...

Tro

Blev plötsligt så berörd.
Och ledsen.

Men vad hjälper det...

Jag lovar istället att skratta när
tillfälle ges. Ordentligt.

Får man skratta på kloster?

Hur som helst så tilltalar själva tillbedjande
objektet mig mer där. Jungfru Maria känns
mjukare, och vänt moderlig...



Och så har de så vackra symboler.
Tja, varför inte bli religiös.
Det finns ju nattvardsvin som oxå lättar
upp.

De har ju i alla fall en del stiliga gubbar att
titta på. Och kanske fantisera om.

Jag slutar själv aldrig fantisera om den
hopplöse father Ralph... som var rätt snuskig.
I katolikernas anda...



Om inte annat kan vi skratta åt det.

Eller åt lyckan att hitta nånting, vad
det nu är...

Tro på skratt ska vi trots allt omge oss med.
Det lovar jag.

Längtan

Jag saknar och längtar så mycket.
Efter allt och inget.

 Foto: Pain de Martin

Sådan längtan brukade kunna stillas med bakning förr.
Nu är ju inte det nån idé eftersom ingen  här äter bröd.
Inte ens alldeles underbart surdegsbröd som bloggen Pain de Martin lockar med.

Ett alternativ till bakning har mellan varven varit kvällskurs i något slags hantverk,
gärna keramik - men just nu saknar jag ju tiden för sådant engagemang.

Imålad i ett hörn är nog rätt beskrivning.
Och hänvisad att själv med tankekraft ta hand om saknad och längtan.

Kanske kommer jag fram till nåt bra, helt utan handkraft...

Porr

Det här programmet Leilas fest...



... är det ett matlagningsprogram eller
är det pornografi?

Golvmotiv

Funderar på att fräscha upp badrummet.
Motivlacka golvet kanske...



Det är nämligen vad det är.
En golvmålning som från en skyskrapa....

Ödet

 Bild lånad


När mitt liv är färdiglevt vill jag inte att det ska finnas en särskild plats efter mig. Inte efter nån annan heller för den delen. Jag hoppas hela jippot förbjuds. För egen del är det nedskrivet. Och det enda man kan göra är att hoppas på respekt.

Förresten finns det inga efterlevande som kommer att känna den pressen efter mig...
Och det är väl därför jag känner detta med gravvård som ett ödets ironi. Jag sköter om familjegraven. Sedan arton års ålder. Inte alls för att jag själv vill, utan för att vi har en sådan tradition i det här samhället. Det är vad man bör göra.

Man -  det är tydligen jag...

Som att klä gravarna med gransris, krans och lyktor för hundratals kronor. Och tillomed få höra Frälsis elvamannaband spela psalmer på kyrkogården alltmedan kyrkogårdsförvaltningen bjuder på kaffe. Folk träffas och babblar som om det vore nåt slags mingel. Och jag misstänker skarpt att de som bor i närheten, på kvällen lätt kan missta kyrkogården för att vara en cirkus med alla upplysta ljuskällor.

Nä, gravar borde avskaffas.
Snarast.

Kvalitetsval

- Grabbar, vill ni se bilderna på vad kokboken innehåller?

Lillebror 11år: Gärna, för då kan jag bestämma mig om den är nåt att köpa eller inte.

Kryss 44

Jadå, det gick in.
Och jag kommer på att
det är viktigt vilken musik
krysset innehåller för vart
graden av knepighet för mig
går.



Idag var det tilltalande.

RSS 2.0