Kryss 17



Tvättstuga och melodikryss kan faktiskt göra en Valborg.
Särskilt som han spelade ELO.
Wow!


Krönika

Vem vill kommentera "det där" med Patrik Sjöberg mer. Inte jag i alla fall. Det är så ledsamt å förfärligt. Och orden vill sig inte riktigt. Det finns ingen tröst. 

Själv har jag aldrig gillat honom. Just för hans attityd. Hans sura och arroganta stil har stulit min energi. Har jag tyckt. Nu är jag bara förlåtande. Det är så mycket man inte vet. Och det märker man mer och mer, ju äldre man blir.

Precis vad Alex Schulman skriver i sin krönika idag. 



Köbekanta



Det är bra konstigt i livet ibland. Handlade lite i en matvaruaffär efter jobbet ikväll. I en välsorterad och stor kedja, men inte belägen mitt i den ståkholmska smeten precis, utan lite sådär vid sidan om. Blev färdig och drog mig åt kassorna. Det var köer som långa ormar om våren. Valde den där de hade minst i sina vagnar. Framför mig stod en tonåring med endast en grej i handen.

Plötsligt fick jag se ett bekant ansikte framför henne och bad att bara få sträcka mig fram för att hälsa. Gör det, sa hon - hälsa på dem! Jaha, då fick jag se att det var både herr och fru bekant där framför. Och tjejen, det var ju deras dotter. Bekanta hemifrån. Människor som står mig nära på så vis att åtminstone herrn är delaktig i mitt liv på ett vis. Fast vi är inte nära och håller inte reda på varandra av någon anledning alls. Mer än sporadiskt i tjänsten kan man säga.

Världen är liten.


Bomull

.

Det kanske är lösning. Bomull. I vettskrämda kattöron. Har provat att plocka ur det mjukaste ur bomullspads och stoppat in. Äntligen blundar han lite i vila. Ska gå ut och köpa riktig tror jag. Och sätta in riktiga suddar. I hopp om att han inte ska bry sig. Om de rysligt otäcka ljud, som bara en dörr, en hiss eller en granne kan skrämma med.


Påskslut



Nä, nu får det vara slut på påsken. Det är dags att egga upp sig på annat vis. Tror att jag ska sätta mig själv på en äggdiet. Och möta våren full av kycklinnäring. Tror att jag behöver det. Näring. På flera plan. Då är det rätt bra att fylla de fysiska behoven först. Så kommer de andra av sig självt. Mitt astro säger det. Och Tarotkorten. Att jag kommer att nå oanade höjder. Bara jag släpper till själv.


Skatt



Chocken har inte lagt sig än. Jag ska få tillbaka på skatten. Tolvhundra spänn. Utan att överklaga, utan telefon och brevkonversation. De har helt enkelt bara räknat rätt den här gången. Jesus Amalia.


Varg



Det står i lokalblaskan att en varg har skymtats i Örebro stad imorse. Tre inför varandra oberoende personer har ringt in och tipsat. Han lufsade på. Och gjorde omgivningen kan man säga, och stack nog sen till skogs. En naturbevakare på länsstyrelsen kommenterar att det "måste" vara en ungvarg. Som kanske pinkar in sitt revir. Naturbevakaren är tydlig. Man behöver inte vara rädd. Det är långt mycket värre att möta en lösspringande Dobermann.

Så bra sagt tycker jag. Folk blir hysteriska för en varg. Därmed tycker väl folk att det är helt naturligt att vi människor flyttar oss längre och längre ut i vegetationen och därmed ruckar på biologin. I skogen ska vi bo. Med höghus, snabba bilar och kamphundar. Och vargarna, de ska bort.

Att vi sen får fler o fler lösspringande småvilt på våra vägar får vi ordna med vägstängsel och mitträcken. Där rovfåglarna sitter och spanar efter kadaver som de kan dyka ner och käka upp. De har flyttat närmre befolkningen. För att vi fixar jakten åt dem. På senare år är det ju som att vara fågelskådare så fort man tar sig ut på motorvägen.

Undrar vem och vad man ska vara mest rädd för?


Riktig


" Hur underbart det skulle vara att ha en riktig hjärna, som kunde tala om saker och ting för en" / Nalle Puh


Trafikfara



Tror att jag såg att trafiken redan har skördat sitt första Mc-offer. Trots att vi i sverige strävar efter nolltolerans. Vi försöker bygga ultrasäkra vägar, begränsar hastigheten och har trafikövervakning. Men vad gör vi åt idioterna? De som under inga omständigheter borde få föra fram fordon på våra vägar. Just för att det tror sig om att göra det så förbannat bra.

Var med om något riktigt olustigt ikväll. Alla trafikanter borde tänka på att motorcyklister i regel är lite ringrostiga såhär års. Det tar för många av oss några mil innan man är tvärsäker på sadeln igen.

Solen stod lågt. Vägen svängde länge. Det kom kontinuerligt möte. Jag höll hastigheten. Då får fanskapet i bilen bakom för sig att göra en omkörning. I vad som ändå räknas som stadstrafik! Lågt stående sol på mc, med kruka utan skärm på, är värre än i en bil. Mycket värre.

För att slippa bli köttfärs - eller fläskfärs - en påskafton, så gasade jag upp hojen på bakhjulet och stack i förväg kan man säga. Inte riktigt, men närapå - en trafikförseelse vad gäller hastigheten gjorde jag i alla fall. Idioten ska vara jävligt tacksam för att han slapp få ett liv på sitt samvete.




Kryss 16

Uno Svenningson på finska. En påskafton att minnas.
Vojne vojne.


Helghälsning




Hundgöra



Appropå hundar. Såg den här filmen på facebook nyss. Vilka sköningar. Som jag har skrattat.


Hundägaransvar



Hade precis parkerat bilen och dragit åt handbromsen när jag fick syn på dem 20 meter framför mig. Tre hyggligt unga män i ~25-30 årsåldern och en kvinna samt två hannar av sorten "kamphund". Rena hundmuskelstycken med ett 40-tal sylvassa tänder var, tror jag. Såna man har idiotsäker respekt för i alla väder. Två av männen såg att strax kunna spotta i nävarna för att börja slåss. Och trots att jag är livrädd för typen av hundar tog nyfikenheten överhand. Jag var bara tvungen att höra vad det rörde sig om.
 
Den ene ägaren, han som hörde ihop med kvinnan, hade "platsat" sin jycke utan koppel mitt i en refug och själva stod de alltså en stycke ifrån honom och dividerade med den andre hundägaren och hans kompis. Deras jycke hade halsband med nitar.

Vad jag förstod hade den nitförsedde vovven varit lösspringande och gjort utfall mot den andre. Aggressivt utfall. Och naturligtvis hade den - de är väl alltid alfahannar, sånadär? - gått i försvar och visat gaddarna på returen. Vad jag förstod försökte den nitförsedde vovvens husse lägga skulden på de andra.

Jädrar i min lilla låda vilken bakåtfrisyr de två polarna fick. En utskällning för all världens inkompetenta hundägare fick de axla. Den "platsade" vovvens ägare fick ett spel. Och det blev som det "brukar" bli, när siste man får skulden för vad alla andra före har ställt till med. Polarna fick i bokstavlig mening veta att det var just de två som var orsaken till att både folk är livrädda för rasen och att man diskuterar om den ska förbjudas.

Antagligen behöver det inte tilläggas att den koppelfria vovven satt still som en gammal lomhörd gubbe där på refugen. Drillad och fostrad enligt de allra bästa rekommendationer. Trots att han som sagt både var musklig, hanne, uppretad och pitbull. Respekt.





Humanist

 

Man ska naturligtvis inte bara önska, utan helst också både utgå ifrån och få uppleva, att: läkare är humanister till sin läggning. Att det är det, som är själva anledningen till alla studier och målbeskrivningar med yrkeslivet. Och även om de allra flesta säkert var det från början, så är även läkare människor. Och en del människors liv kantas av prövningar som ibland leder till lättja, utmattning och bitterhet även för dem. Syrror är inte undantagna. I vårt skrå finns (tyvärr) också de som blir likgiltiga av olika anledningar.

Idag är en stor dag. Tisdagen den 19 april 2011 var dagen då både jag och en manlig kollega blev förälskade i tjänsten. I samma person, samme man och tillika doktor. Nu förnekade visserligen kollegan sin förälskelse med lite distans några timmar senare, men på förmiddan när vi, var och en för sig hade "rondat" med den för oss nye doktorn och jag spontant formligen bubblade ur mig "vilken sköning doktorn var", så sa han: "det räcker inte med sköning, han är mer än så, MYCKET mer".

Apselut. Denne doktor är en nallebjörn med ett hjärta av guld. Och då har jag ännu inte sagt ett ord om hans medicinska, fysiologiska, psykologiska, psykiatriska, kemiska och farmakologiska kunskaper. Och heller inget om hans fantastiska människokännedom, empati, moral och andliga spetskompetens. Kanske är han den störste proffshumanist jag nånsin får stöta på i mitt eget kall. Respekt.







Racer



Jag startade hemifrån kl 04:30 och satte nyckeln i dörrn på plats kl 06:20. Man kan ju tycka att det är idiotiskt att starta så tidigt, när "racerföraren" tar sig från dörr till dörr på 1h50min. idiotisk är Stockholms rusningstrafik på morgonen. Startar jag 30 minuter senare tar färden nästan en timma längre. Köerna är verkligen inte nådiga. Det två sista milen blir krypkörning. Samma när jag ska ut från stan och hem igen. Senast, i fredags tog det en timme att ta sig från city förbi Sundbyberg. Helt obegripligt. Framförallt att man inte bygger ut filsystemet. Hur folk orkar detta bilköande dagligen begriper jag inte. Nä, tacka vet jag cykeln. Den som jag ska äntra strax.






Trädgårdsmästarinna

 

Man möter och pratar aldrig med tossiga morsan utan att få information om hennes yrsel. Såpass har hon kvalitetssäkrat dialogen med sina nära o kära. Och alla andra med, skulle jag tro. Den beskrivs som något olidligt. Som om hon när som helst skulle göra en golv eller gatsyn. Varje gång får hon mig att tänka på björnen Baloo när han skriker "Oh boy, tungviktskungen" och sen dansar iväg i värsta yrseln på ena hälen. Hon beskriver alltså Y*R*S*E*L bortom allt förstånd.

Idag berättade personalen på boendet att tossiga morsan brukat jorden på ena uteplatsen. I två timmar trädgårdsmästade hon alldeles ensam. Framåtböjd som en märla. Tanten hör till dem som med helt raka ben kan stå framåtböjd och jobba med händerna på backen. Personalen hade hållit koll på henne inifrån. De blev oroliga. Inte minst med tanke på yrseln, men det hände aldrig något. Hon hade jobbat som om det var en löneanställning. Rensat, klippt buskar och grävt. Och ingen gång for hon i backen.

Det kommer hon inte göra heller. Det mer troliga är att hon kommer att sköta den där uteplatsen som sin egen i cirkus fem månader framöver. Tossiga morsan har hittat sin yrselmedicin i nya boendet.




Svart/vit



Läser i AB om Linda Thelenius, fd Rosing. Hon har varit med hos Malou von Sivers på temat flygrädsla. Tänker att det nånstans i min minnesbank finns en uppgift om att hon ju utbildade sig till flygvärdinna. Hur hänger det ihop med typen av fobi? Så jag tittar på programmet. Hon är brunett numera. Eller rödbrunett. Brösten är inte lika uppblåsta som tidigare och inte läpparna heller. Henne makeover är still going strong kan man nog säga.

Jodå, 2008 blev hon flygvärdinna. Sen kom visst en graviditet som inkluderade denna flygplansfobi. Detta till trots så flyger hon. Fast helst bara tvåtimmars flygningar. Och på minst fyra starköl, men hon flyger. Hennes make har samma dilemma. Och dottern. Fast de flyger. Psyko- och KBT-terapeuten Eva Rusz ska hjälpa Linda, som själv förutsätter att hon sen ska kunna hjälpa sina familjemedlemmar.

Vilket bergodalbaneliv. Det tar aldrig slut. I samma AB-artikel framkommer att hon får spydigheter i bloggens kommentarsfält. Att det går åt en moderator för att skydda henne. Och att hon efterapat någon kändis (som jag inte känner till) genom att tatuera in ett budskap av typen "what comes around, goes around".

Jag förstår henne inte, men jag tycker att det är beklämmande. Det silas mygg och sväljs elefanter hela vägen. Hit och dit. Upp och ner. Svart eller vitt. Allt detta uttryck måste ju gå att lindra. Fast det kräver väl att man vill lindra sig själv. Och inte bara styra upp omgivningen.

Hon är förresten inte ensam. Med ganska exakta tidsperspektiv kommer det även mig till pass. Jag får uppleva tivoli, fast det är inte jag själv som åker rollercoastern. Får se innan dagen är slut om nöjesparken har öppnat igen.

Kan inte annat än tycka synd om. Det ÄR synd om människor.


Vårkänslor


Lättsamma skor är vad jag tänker tidig söndagsmorgon. Varför inte ett par ormskinnsfejkade. Det känns vårlikt.


Förklädnad



Känner mig, som vi säger på min dialekt: för jäkla trälig. Jag är oklippt och lyckas inte pricka in frissatid som passar oss båda. Och som grädde på hårmoset har jag en skämmig utväxt som det  inte längre går att blunda för. Brynen är rena lurvet och bekymmersrynkorna oanständiga. En burka kunde kanske vara ett alternativ. Med lite olika kulörta färger skulle man kanske känna sig riktigt upphottad. En vit i tjänsten. Limegrön till sommaren. Brun och svart kvällstid och röd när jag hobbycyklar i storstockholms trafikmyller. Det kanske skulle kännas befriande. Att slippa synas och samtidigt bli väldigt sedd. 



 


Fönsterenergi



Har putsat alla mina fönster. På alla rutor. 40 stycken noga räknat. De blev fina. Urfina såklart, vad annars. Höstens och vinterns dammjox är borta. Det gick åt många vattenbyten. Det är nästan konstigt att man kunnat se igenom dem med tanke på hur svart vattnet blir.

Fönsterputs är på ett sätt ett jobbigt jobb, och på ett annat ernergigivande. Det känns så befriande när det är färdigt. Idag var jag också så otroligt strukturerad. Jag gjorde inte annat samtidigt. Sånt som brukar stjäla all kraft. Som när man får för sig att samtidigt plantera om några växter, byta ut en gardin, hämta dammsugarn och köra årets elementgenomgång etc. Jag tog "bara" fönstren. Eller nåja, nästan bara.

Det är en slags förtvivlan som styr både det ena å det andra. Att jag överhuvudtaget tog mig an jobbet och att jag gjorde det med struktur. Det enda sättet just nu att kunna vara tillsammans med den här hjärnan jag har. Den är satt i tankespeed. Jag bränner fysisk energi för att försöka få ny bättre själslig.




Beroende



Lyssnar på Barnaministeriet Dokumentär på P4 trots att jag avskyr programmet. Radion står på medan det skapas i grytorna och kladd gör att jag inte förmår mig att stänga av. Idag handlar det om en ung tjej med självskadebeteende. Jag avskyr även det uttrycket i sig, men vet ju samtidigt att psykisk ohälsa verkligen kan ta sig de mest avskyvärda uttryck. Det som slår mig är att hon pratar i "vi-form". Vi sökte hjälp. Vi frågade. Vi fick behandling. Funderar på om det har blivit det enda sättet för tjejen att få känna riktig tillhörighet. Att det kanske är bara då hon känner sig sedd av föräldrarna. Det är då de är vi.

Det känns så beklämmande att höra all denna intellektualisering runt ett så vidrigt problem. Tjejen kallar sitt skärande för beroende. Föräldrarna likaså. Hon är "beroende av att skära sig" på armarna och benen. Hur ser ett sånt beroende ut rent fysiologiskt? Man pratar ju om kemiska beroenden - detta är ju något helt annat - som väl någon borde hjälpa tjejen att sätta korrekt beteckning på. Och slutklämmen tar ju priset. Att "det är så jobbigt att alla tittar". Tjejen redogör med klar stämma mycket detaljrikt hur, var och när omgivningen stirrat på ärren. Att hon blir sedd alltså.

Ingen gång har jag varit så nöjd över att storkoket fick sin ände, så att jag kunde stänga av radion.


Kryss 15

Idag var krysset inte det lättaste för en operabefriad som mig.
Kul med lite utmaning. Det ena leder till den andra. Plötsligt har
man pluggat in Wagner och "Lohengrin".






Kärlek



Av någon anledning kom vi att prata om olika hudfärger. Lillebror tyckte att det var konstigt med "röda & gula" människortyper. Så jag förklarade och sjöng den gamla dängan från söndagsskolan:

Jesus älskar alla barnen
alla barnen på vår jord
Både vit och gul och svart
gör detsamma har han sagt
Jesus älskar alla barnen
på vår jord

Lillebror tänkte en stund och sen kom det:

- Vadå, älskar han inga vuxna?


Sidbena



Den där frisyren som Tommy Lindström i Efterlyst har - vad tjänar den till? En sidbena bortom all respekt. Är det lugg eller vad kallas volymen hår? Varför kan ingen i produktionen som ju ändå handlar om att visa upp folk, få karln att byta ut sin combover till något anständigt? Man hör inte vad han säger, man bara sitter på helspänn och väntar på att stråna ska glida isär och avslöja att han troligen under många år har tjuvrökt under köksfläkten. Inte sant?



Skrubb



Vill på intet vis påstå att det är smutsigt där jag bor, men det ligger en distinkt doft av anus i lägenheten. Annans anus om man säger så. Inte så hemtrevligt. Eftersom det samtidigt den tid jag har bott här, har stört mig enormt att vattnet i handfatet inte rinner ner förstod jag att det finns ett samband. Den undersköna unga och långhåriga damen som egentligen bor här, har inte gjort det på länge. Avloppen har bara spolats igenom sporadiskt det senaste halvåret.

Ikväll hade jag planerat in en spakväll. Att ta hand om kroppen alltså. Därför hade ett par nya skrubbvantar köpts in. Och ny olivoljebaserad creme att löddra med. Bäst jag stod där i duschen kom jag på det. Att vantarna måste vara ypperliga att skrubba kakel med. Och det var de ju. Skiten bara rann efter väggarna. Eller nåja.

Och eftersom jag ändå gick lös. Och dessutom tagit med mig mitt livselexir på städfronten: ammoniak, och var avklädd - så gick jag in i min rörmokarroll och skruvade isär delarna till handfatsavloppet.

Jesus alltså. Innehållsförteckning känns överflödig. Att det var svart kan jag intyga. Och hårigt. Och nu rinner det så fint i rören. Kaklet blänker och avloppet tar emot allt jag bjuder. Skrubb - det kan man bli lycklig av.




Snabbmatskirurgi



Vet inte om det blev ordagrant översatt, men det var vad som blev sagt och naturligtvis vad han menade. Den thailändska och ansvarsfulla kirurgen i program om "plastikturisterna". När kraftigt adipös (för att inte tala om maken) svensk kvinna visade upp sin feta mage och mot betalning bad om en sk Tummy Tuck. En genväg alltså. Att operera bort isterbuken. Som om thailand erbjuder snabbmatskirurgi.

Han var stursk, men oxå medicinskt både kunnig och korrekt. Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, som hon sa (vad  hon nu hette - Sally?). Diet och motion är grejen. Minus 20 pannor krävde han. Och den tjockmagade grät emedan den enormt tjockmagade maken ilsknade till och protesterade.

Sen slutade programmet gott i alla fall. Slutet gott allting gott? Insikterna hade iaf kommit till dem. Det är ingen genväg att operera bort en tjock mage. Nu var det goda och sunda kostvanor i kombo med motion som gällde istället. Och hon verkade glad. Mycket glad.

Respekt.



Det har redan gått sex veckor sen jag anlä...

img_0468 (MMS)

Det har redan gått sex veckor sen jag anlände storstan. Tiden rusar. Däremot har citykärnan inte sett till mig någon gång sen min start på nya jobbet. Inte förrän idag. På cykel har jag nu gjort stan. Shoppat loss faktiskt. Fast egentligen bara smått och nödvändigt. Förutom en billig orkidé från Hötorget. La band på mig från att impulsköpa nya pjuck. Tog en Cappuccino för att tänka på saken. Har nu kommit fram till att jag har ett liv ändå, utan ett par extra skor … även om det känslomässigt är svårt att ta till sig...


Cyklist

img_0465 (MMS)

Det börjar bli som vanligt. Ja, om man bortser ifrån att jag har cykeln i hallen i Sthlm, men inte hemma. Hellre det, än att vara utan min Pilen. Törs inte parkera utanför. Bär hellre in den. Så skönt att vara i gängor igen. Jag ÄR en cyklist. Det är en bra daglig motion och finfin syssla att generera ny energi på. Äntlish!


Varje strimma sol tycks viktig att provligga.

img_0459 (MMS)

Varje strimma sol tycks viktig att provligga.


Dammsugarpåse



När vårsolen bombarderar såhär starkt ute, blir allting inne plötsligt så skräpigt och smutsigt. Jag får panik på allt damm och alla fläckar. Så, operation storstäd satte igång. Och när jag ändå dammsög allt så noga fick även tangentbordet på min laptop sig en släng av sleven. Till följd - naturligtvis - att två tangenter släppte från sitt minimalistiska fäste och for in i påsen. V-knappen hann jag med, men inte U. Den åkte rakt in i snusket. Hur äcklig är inte en dammsugarpåse på en skala? Särskilt som den innehåller, som i detta hem: hår från både katt och hund och dessutom spill från kattlådan. Antar att svamparna, bakterierna och virusarna däri inte är nådiga. Det fanns dock ingen återvändo. Påsen fick klippas upp. Och dissikeras. U-knappen blev funnen. Och tillomed, mot alla odds satt på plats. Av mig själv. Det trodde jag mig aldrig om att kunna. Inget damm som också har nåt gott med sig.


Tv-program

Halv Åtta hos mig är ett program som jag följer slaviskt. Tycker att det är spännande att titta in hos folk. Och jag tycker att det är kul att se både vad de bjuder på, varför och hur det sammanställs. Somliga har avundsvärt självförtroende när de bjuder på oansenligt medan blygsamma och superduktiga bjuder på stort och angenämt. Helge Skoog gör inte programmet sämre precis.

Nu ska man förstöra ett redan vinnande koncept med vad de tror är en slags utveckling. De plockar ihop inte bara B och även C och D-kändisar med exhibitionisterna som vi redan spyr på, med respekterade stjärnor som man av någon konstig anledning tillomed "måste" specifisera titel på (se Janne Schaffer - gitarrist?) och petar in programmet på bästa sändningstid.

Själv plockar jag ut fem och de räcker för mig. Stjärnor med karaktär och karisma. Om jag kunde få dem i samma program så kunde jag lova vara slav även en halvtimma senare, men till nedanstående uppställning betackar jag mig.


Alla deltagare i Klockan Åtta hos Stjärnorna

1: Ann-Louise Hansson, Erik Hörstadius, Magdalena Graaf och Edward Blom.


2: Agneta Sjödin, Johan Pråmell, Ma Oftedal och Joakim Nätterqvist.

3: Malin Berghagen, gladiatorn Johan ”Plexus” Oldenmark, skådespelerskan Christina Schollin och Skansenakvariets chef Jonas Wahlström.

4: Lina Hedlund, gitarristen Janne Schaffer, skådespelerskan Görel Crona och komikern Hasse Brontén.

5: Erika Johannsson, Stefan Odelberg, Carin Hjulström och Peter Harrysson.

6: Fredrik Birging, komikern och skådespelerskan Zinat Pirzadeh, schlagerstjärnan Anna Book och Ralf Gyllenhammar från hårdrocksbandet Mustasch.

7: Sara Sommerfeld, tv-profilen och fitnessgurun Blossom Tainton, artisten Andreas Weise och kampsportaren och mångsysslaren Musse Hasselvall.

8: Dominika Peczynski , Solveig Ternström, Putte Nelsson och Matte Carlsson.

9: Sandra Dahlberg, musikartisten Mange Schmidt, sexologen Malena Ivarsson och trädgårdsmästaren Bo Rappne.

10: Kim Anderzon, mentalisten Henrik Fexeus, dansare och TV-profilen Carin da Silva och Lars-Åke ”Babsan” Willhelmsson.


Kan inte teve ta lite paus från Anna Book nu - Svenssons depoter är nog mättade. I alla fall mina.


Biverkning



Igår tog jag mig knappt fram pga pollenallergi. Snor, tårar, explosiva nysningar och ögonklåda satte stopp på hela min attgöralista. Det blev en plåga att ta sig fram utomhus. Så, när jag kom hem intogs inte bara en, utan dubblerad dos antihistamin. Man ska inte dubblera mediciner, absolut inte. Som regel ger det inget annat än biverkningar.  Fast i detta fall fanns liksom försvarbar anledning tyckte jag. Dels var jag redan satt ur ordentligt spel och dels hade förpackningen piller sett sin bäst-före-tid för redan länge sen. Och så skulle jag ut på cykeln igen. Med ännu mer smink och med gåutparfymen på.

Hörde från en säker källa, för flera år sen, att ett visst antihistaminpreparat hade en biverkan som man inte, av moraliska skäl kunde sälja sina piller på. Nämligen den att man inte blir bakis-sjuk ifall de intas före alkoholbruket.

Det stämmer kan jag säga. Jag känner inte en skvätt av att jag var ute igår. Och drack på tok för mycket vin. Och whisky därtill. Inte en enda susning i min kropp bekräftar det mitt förnuft vill påstå. Att jag borde känna av hårfästet idag. Att jag borde vara trött. Att detta borde bli en innedag.

Tur att pillren inte säljs med devisen. För dubbel dos innebar också en annan "biverkan". Nämligen den att alkoholen inte heller riktigt kickade in. Inte ens det där sista Irish coffiekaffet. Antihistamin = nykter och städad varje dag.


Kryss 14

Äntligen lite dragspelsvibrato.
Nu kan man möta en räddad lördag.





Toktrött



För min del har det alltid varit svårt att minnas födelsedagar. Det kan förstås ha att göra med att jag inte tycker att det är så viktigt. Min egen inräknad. Och det i sig, kan förstås ha att göra med att den infaller mitt i semestertid och ofta har - väldigt ofta helt har glömts bort. Vid flera tillfällen under åren har ingen uppvaktat mig när jag själv har fyllt år. Så, jag är själv inte riktigt van vid kalas kan man säga. Ingen skugga över någon och ingen bitterhet över en så banal livsdetalj. Att komma ihåg spontant är i min värld bättre än en simpel födelsedag. Undantag barn naturligtvis.


Det finns annat som är mycket värre. Omskrivningar, tolkningar, strunt och skitprat. Som pågår när som helst årets alla dagar. Önskar att jag kunde förhålla mig lika blasé inför sådant. Det går inte, jag blir bara förbannad. Nu har någon tolkat hur jag förhåller mig inför ett litet djur. Avundsjukt tillomed. Jag - i en ålder som redan har passerat halvlek, är avundsjuk på en hund minsann. Tjusigt värre.  Vilka höga tankar man har om mig. NOT!

Gud vad trött jag är på tokerier.





Min cykel är på verkstan för däckbyte. Ute...

img_0458 (MMS)

Min cykel är på verkstan för däckbyte. Ute blåser storm. Man får t.o.m sand mellan tänderna. Och näsan flödar. Pollen i kubik. Har tagit in på café medan cykeldoktorn gör sitt. Inte det sämsta. Kul att lyssna på folk som beundrar allt i montern. Det flesta är liksom addicted på kolhydrater.


Cat



Promenerade ett slag i omgivningarna efter jobbet. Känner mig hedrad som får bo så här trivsamt. Det känns som att jag bor "på mammas gata". Och krokusarna står i full blom där man minst anar det. Våren har kommit. Såg att kattorna på gatan var minst lika nöjda som jag. Här finns tre som jag redan har bekantat mig med. Som skuttar, kurrar och visar plymen och idag uppenbarade sig även en röd och grann hane. Med halsband. Utekatter på tätbebyggd stockholmsplats. Det hade jag inte förväntat mig.

Inte heller att det på en sliten anslagstavla skulle annonseras om att Cat Stevens kommer till stan i maj. Det vill jag inte missa. Har älskat honom - oxå - sedan tidigt sjuttiotal när storasyster förärade mig med hans platta. Sen dess har hans musik peppat mig valda stunder. Jag utgår ifrån att det inte känns sämre live nu.


Ordbajs



En konferensdag är till ända. Innan vi skildes åt, bad jag min närmsta chef om ett löfte inför fler eventuella övningar av dagens mått. Att innan få ta del av deltagarlistan. Aldrig mer vill jag närvara i en dynamik där en av medarbetarna har ordbajseri som sin spetskompetens. Min ADHD klarar inte sånt. Idag har jag har haft fullt upp med koncentrationsvårigheter, frustration, att kunna sitta still, komma ihåg och med ångest & oro.

Jag är rätt duktig på att babbla själv. Fast jag har ändå en känsla för när jag får och inte får ta över. Tänk att när det är samlingar av tillräckligt mycket människor, typ föreläsningar och konferenser som dagens, så finns det alltid någon snackepåse med, helt befriad från den där känslan. Undrar hur de tänker ? Och undrar hur strategin ser ut när de upprepade gånger höjer sin stämma rakt ut med "får jag bara fråga en sak".

Om inte sista talaren på programmet idag hade blåst av precis när den frågan upprepades för 54:e gången - så hade jag förmodligen vrålat:

- NEEEEJ,
DET FÅR DU INTE !

Trots att dagen innehöll flera intressanta och givande punkter så är det bara ordbajset jag minns. Typiskt.


Gärningar



Aldrig har jag varit på en arbetsplats där dagarna har gått så fort. Jag hinner inte med. Det är tungrott att börja tidigt på mornarna, särskilt om jag startar genom att stiga upp 03.45, men sen svischar det bara förbi, plötsligt så är det dags att runda av. Vilken märklig upplevelse. Samma visa varje arbetspass. Våra scheman rör sig om 8.5 eller 10 timmar och oavsett, svischar det bara.

Dels hinner jag inte mentalt med att tiden rusar, men egentligen hinner jag inte heller med det jag "ska" hinna. Det är en kamp för oss alla att vareviga dag prioritera våra insatser. Och när man väl har gjort det, så dyker det upp något oväntat med ännu högre prio.

Har bestämt mig för en sak: att varje dag ha känslan av att ha gjort mitt bästa på empatifronten när jag går hem. Att inte ångra. Att ha haft fokus på godhet. Mer kan man inte göra för sig själv och andra. Att få känna sig nöjd med själen och själarna är viktigast.

Edit: vilket blaj egentligen. Ville skriva det som inte tillåter sig att komma på pränt. Etik & moral intresserar mig. Kanske var det nåt sånt som fanns inom mig. Fast det kan ju bli djupt omoraliskt att vädra...


Sant



Lillebror spelar guitarhero med mig som publik och jag ber att få prova. Queen´s Boehmian Rhapsody gick skapligt. På Easy. Jag fick omdömet "You Rock" med 92% rätt. Värre blev det med Aerosmith´s Cryin och jag gav upp:

- Nej lillebror, nu får du spela igen - det är för svårt för mig.

- Man lär sig om man övar.

- Ja det är sant, men jag är bra på att laga mat istället.

- Det är verkligen sant. Då får du tio av tio.


Färsmat



Känner mig ganska nöjd just nu. Här har lagats mat i några timmar. I LCHF-anda. De sålde billig köttfärs igår och jag kom visst hem med hela 6,5 kilo. Och när jag ändå osade ner både fläktfilter och köksregioner, så tog jag mig an hela klabbet. Färsen har nu transformerats till fem tacopajer i portionsmodell, en gryta köttfärssås, en gryta chili con carne, femton portionspannbiffar och två bamsiga köttfärslimpor som strax skall serveras med klyftpotatis (till de som vill), rostade grönsaker och grönpepparsås. Och när jag ändå var igång snoddes en äppelpaj ihop oxå. Nu är köket städat och diskmaskinen tömd. Bara att vänta in ynglingarna. Och packa veckomatlådor. Jag är just idag en duktig idiot om jag får säga det själv.




Utställning



På Nationalmuséum visas just nu den skabrösa konstutställningen Lust & Last. Det är vad jag förstår en mix av erotisk konst från en 500-årig tid. Recensentionerna slår "förstås" ned på det "genusteoretiskta perspektivet" och kallar den både misslyckad och patriakal. Man påstår att mycket av verken bara kan ses som ur ett manligt objektiv. Fast presenteras ju proffsiga omdömen för det mesta. Hårt kritiskt alltså. Och inte så sällan är ju recensenterna de enda som tycker antingen det ena eller andra medan den stora massan tycker precis tvärtom. Många filmer blir sågade och ligger ändå under långa tider på topplistan. Antar att det är detsamma för stora konstutställningar. Vi vanliga fattar oss inte på att tänka och känna så kritiskt.

Är det nåt jag gillar, så är det att gå på utställning. Och ändå gör jag det så sällan. Nu när jag finns så nära, finns ingen ursäkt. Den här ska jag se.


Omdöme



Fick i uppdrag av en femtonårig tjej att buda på ett Hello Kitty-skal till hennes nyinköpta iPhone. Hon vågade sig inte riktigt på Tradera själv. Jag fick veta hennes ekonomiska smärtgräns och gick lös med budgivningen för nån dryg vecka sedan. Det bar sig då inte bättre än att jag vann två stycken skal-auktioner. Samtidigt. Visserligen med olika motiv och olika blinbling, men hon behövde ju bara ett. Billigt blev det som tur var. Och fina var de båda två. Idag fick hon välja. Och jag fick plötsligt ett över. På frågan vad jag skulle göra med det och om det var åt helsike töntigt om en 48-åring hade Hello Kitty på sin iPhone kom svaret spontant:

- Nej nej nej, det är fett coolt ju!


Skrattfest



Det är så gott att skratta så att man gråter. Vi hade systermöte igår. Förutom sagolikt god mat i ett fantastiskt smakfullt hem, uppvisade värdinnan rörelsemönster som man tidigare trodde att Signar var alldeles ensam om. Exakt kopia kan man säga. Eller plural: kopior - eftersom taxichauffören i Täfteå efterhärmades lika bra. Skratt som hänger i. Mycket skön feeling.

Tack för en härlig kväll!




Kryss 13

Faktiskt en liten smula utmaning idag.
Gillas.


Comhemservice




Plötsligt försvann TV11 i burken utan förklaring. Det var inget aprilskämt för på hemsidan kunde man förstå att de bara erbjöd frivisning fram till 31/3. I detta hus står Comhem för utbudet. Jag har nåt slags abonnemang som erbjuder åtta kanaler. Och på "mina sidor" erbjuds man att ändra valfritt mellan massor av (skräp-)kanaler. Dock visar det sig att byte inte kan ske förrän en månad senare.

När något tekniskt krånglar har jag en stående devis: "De landade på månen 69, hur svårt kan det va"

Döm om min förvåning när jag fick prata med en kille på Comhem som verkligen har gått charmkursen. Jag hann aldrig till devisen. På frågan "varför det ska ta en månad" svarade han:

- Det undrar jag också, man får vara lite smidig tycker jag. Om cirka en timma ska du ha TV11 igen. Trevlig helg!

Max fem minuter tog det. All heder till serviceinriktad personal!


RSS 2.0