Fjärrsignal

Blir tokig på tossiga morsans påringningar! I ordets rätta bemärkelse.

- Vad ville du då mamma?

- Ja det är ju en massa folk på teve som bara träter. Hur ska jag bli av med dem?

- Ta din fjärrkontroll och tryck på en av siffrorna, tex ettan eller tvåan...



trycker tanten ner en knapp på telefonen och håller den nere så intensivt att hörselskadan i min ände blir allt annat än lindrig. Varför ska självklarheter vara så förbaskat svåra?

RockaBillySvenne



Blev så himla glad idag. Det har sen suttit i hela dagen. Några personer gjorde helt ovetandes, min dag kan man säga. Jag ska inte/får inte, värdera när jag gör läxan och upplever nuet. Tänker nu att det väl ändå inte kan vara nån fara att jag faktiskt gjorde det. I positiv bemärkelse. Jag värderade. Satte högt. Gladdes och mådde gott.

MediaMarkt slog upp portarna häromdagen och jippot har pågått nästan både dag och natt. Med godisregn, fria glassar, pressade priser och storbildskärmar på kändisar som kommit hit för att sjunga in premiären. Precis när jag anlände idag uppträdde Alcazar. De gjorde mig varken till eller från. Jag valde att gå in i varuhuset istället.

När jag kom ut ropades istället hederliga gamla Svenne Hedlund upp på scenen. I chockrosa banlonpolo och svart kostym i hettan. Han lät sympatisk. Mjuk och fin. Och har precis släppt ett album med Elvislåtar inspelad i Memphis. Två spår var förresten helt nya. Av Per Gessle. För att Per Gessle ser Svenne Hedlund som en av sina största inspiratörer under uppväxttiden. Respekt!

Han sjöng till allas stora glädje sånt som vi i publiken kände igen. Tex The Cadillac.
Och vad fick jag se om inte ett litet gäng Rockabillys:ar i minus 22-årsåldern. I becksvart hår med brylcreme, stuprörsjeans, rutiga skjortor och skinnpaj. Tjejerna i tuperat sockervaddshår, röda läppar och getingmidjor. Fina ungdomar. Välmedvetet stajlade. Snygga som tusan.

Och som de sjöng med! Inte en stavelse fel. Där stod de och njöt till en favvis som är född 1945 vars låt gjordes 1965 och de själva om möjligt är födda runt 1990. Så coolt. När jag var tonåring (det var runt 77-78) och fick sällskap med en bilburen ungdom i Amazon, spelade vi The Cadillac när vi åkte raggarrundan i stan på fredagskvällarna. 

Svenne Hedlund står sig!

Mödernet

Den som följt mig här vet att jag inte är så förtjust i morsdagarna. För mig är det bara ett spektakel. Man blir tvungen. Och försöker man strunta i uppvaktning, drabbas man av samvete. I alla fall om det är som i mitt fall, att jag är närmst rent geografiskt. Så det blev som det brukar bli. Jag uppvaktade i alla fall. Med en färgmässig mix av tio pelargoner.

www.interflora.se

Och tossiga morsan blev nöjd såklart. Vem skulle inte bli det, av att få sina balkonglådor fixade. Bara sådär. Såg förresten på "följesedeln" att balkongen var fixad redan förra måndan. Det är då tanten har två servicetimmar för städ. Personalen brukar skriva på en lista vad de har gjort. Oftast är det både lite städ och lite fika, särskilt när ordinarie är i tjänst. Nu hade där varit en vikarie. Som hade skrivit att "de hade fixat balkongen". Vad exakt "de" hade gjort framgick varken där eller live. Om man inte räknar en duk på bordet och att två stolsdynor var uttagna. All fågelskit skrubbade jag. Idag. Liksom sopade och torkade av golvet, borstade väggarna fria från vaddetnuär (spindelväv o damm?) och hängde upp solskydd.

Gud vad hon suckade. Det var jobbigt på nåt vis. Att jag arbetade. Själv hade hon hela den tidsrymden jag behövde för att plantera tre lådor och skrubba runt, för att få på ett par koppar kaffe. Men sen fikade vi i solskenet och till färgprakten pelargonerna bjöd. Tossiga morsan tog fyra sacketter i sitt kaffe.

Hon kommer närmre och närmre sin barndom. De hon pratar om, har såklart även nämnts förr, men nu är det som om de fortfarande var levande. Förr flikade hon ju in "undrar om hanhon lever" medan de nu absolut gör det. Gamla mostrar som ju måste ha varit gamla redan på den tiden tror morsan nu 81år finns i livet. Det är rart på nåt vis. Hon verkar trygg när hon berättar om sina och våra gener. Om Västerbotten, Skellefte, Burträsk och Ragvaldsträsk. De finns där. I hennes återkopplingar och berättelser.

Jag frågade vad hennes mormor hette. Min och vår mormors mor. Det gick inte att minnas. Man kallade inte varandra för Du på den tiden. Hon duade inte sin mormor och morfar. Så fick jag veta hur de pratade med varandra, på "bondska" som hon säger. Rena rama rotvältan i mina öron.

Så plötsligt skrek hon till: Teolinda Amalia!

Det blev en bra Mors Dag trots allt. Jag gillar dåtid och familjehistoria. Och jag gillar verkligen att få bli lite bekant med min mormors mor som hade så vackert namn. Teolinda Amalia född i augusti 1875 har jag kollat upp nu. Det känns lite märkvärdigt. Hon var nog ett stadigt fruntimmer. En riktig mor och mormor.


Arbete




Idag provar min stora pojke sig fram på vägarna. Han har äntligen fått ett jobb. Och dessutom det han önskade allra mest. Att få ratta fram en långtradare. Med last som kräver överkurs i att hantera och föra fram farligt gods. Han ringde nyss. Det var en yrkeschaufför som ringde. En stolt, glad och arbetsvillig kille med tillförsikt. Hans lycka är delad. Minns själv hur jäkla fattigt det var ibland de första åren när man stod på egna ben. Visserligen var jag inte arbetslös, men studentlivets ekonomi kan gott jämföras med lägsta rang som arbetssökande. Så mycket man fick göra avkall på. Så många önskningar. Så tröstlöst att bara äta knäckebröd. Med senap på. I bästa fall. Idag många år senare är ju standard och status nåt helt annat. Jag tror att många människor i allmänhet och kanske åttiotalister i synnerhet verkligen tagit till sig det där om att allt kan ordna sig. Dvs att man genom kommersens och låneinstitutens försorg "kan" få allt. Men vilken baksida! Den berättar man inte om, innan. Den får vi se på Tv3 och Lyxfällan. Nu har inte den här killen fastnat i nåt sånt tackolov, men jag vet att han önskar sig ett liv "som alla andra". Nu får han det och det kittlar även mitt hjärta.



Rensning

Förra veckan när jag skiftade från vinter till sommarkläder i garderoberna tog galgarna slut. Har man smockfulla garderober och kläder som blir över, men ändå inte ens med våld kan tryckas in, om det nu finns galgar så att det räcker är det big misstake nånstans. Nej, det är nåt fel hos garderobinnan. Antingen samlar hon, eller så köper hon helt enkelt för mycket.

Eller så har hon ingen aning om vad hon trivs och passar i. Antagligen är det en mix. Många av kläderna som åkte ut var bara använda nån enda gång. För många gånger är det väl så att det är nåt med paltorna som gör att man inte trivs. Nåt som man inte märker i provhytten. Nån söm, något mönster, en skärning, läng, rymd, kvalitet eller färg. I alla fall är det så för mig. Jag är dålig på att "känna in". Jag förälskar mig nog i butiken och tänker helt bort när plagget skall användas, till vad och hur det känns.



Idag har jag rensat lådan för underkläder. Och upptäckt samma sak där. Jag får skämmas över hur mycket jag stoppat ner. Och framförallt aldrig återanvänt. Nu är väl förvisso både trosor och behåar mer störande om något med dem känns fel  än tex en skjorta eller blus, men nog vore det bättre att inte vara för spontan med inköp.

Nu får det bli köpstopp även på trosfronten. Jag får inte köpa bara för att det är rea eller för att förhöja stunden en liten stund. Inte heller för att det är så snygga snitt och färger och absolut inte för att det är skojigt att handla. Nu måste det precis som med smink, hygien och städskåpsprylar vara kris och katastrof först.

Bara handla när det är slut.
Capiche Airam!?

Kryss 21

Idag var det riktigt roligt.
Man fick tänka lite grann.



Det är mycket skojigare när
det är en mischmasch av
musiken.

Mailskriverska

För några veckor sedan skrev jag det vassaste men ändå det mest korrekta brevmail jag nånsin pucklat på någon inom kommunen. Då gällde det tossiga morsan och det gav ett utslag jag förvisso förväntade mig, men det blev faktiskt ännu bättre. De handlar och agerar nu utifrån vad man har rätt att förvänta sig. De bevisar just nu vad feedback, kvalitetssäkring och medmänsklighet är.

Idag, alldeles nyss, har jag gjort det igen. Nu är det annan kommunal verksamhet som ifrågasätts med vänlig yta fast med skarp underton. Klantarslen skall medvetandegöras om sin position. De människor inom socialtjänsten som har haft - för de har ju av någon oförståelig anlening brutit det nu - uppdrag att låta mig vara kontaktfamilj till boysen, och låtit boysen haft mig; tyckte att det på fyra fem månader skulle avrundas. Sådär bara. Antagligen får de två tjänstemännen en stjärna i kanten att de har förbättrat enhetens budget med några korvören. Någon annan anledning kan det inte vara. Man har s.a.s inte kontaktfamilj om man inte behöver. Thats it.

Så jag avrundade långbänken med: "... på vad jag anser är synnerligen obegriplig grund får inte mig att handla så ansvarslöst att jag inte fortsätter finnas för både lillebror och övriga i familjen. Det ska nog ordna sig, men som Du förstår har jag ingen som helst förståelse för Ert arbete"

Tror iofs inte att det här brevet har samma effekt som morsans. Jag har ju ännu inte hotat med politiker och media, men det skakar nog om ansvariga såhär på fredagseftermiddan. Motbjudande är vad det är i mitt sätt att se på medmänsklighet och generella ansvar. Särskilt när det handlar om barn. Jag kan aldrig ha förståelse för dem som inte sätter barnen i första rummet.

Naglar

Lackade nyss mina. Det blev fint, men mitt i arbetet insåg jag att det blev felval på färgen. Lager nummer två får därför bli en annan mer täckande nyans. Det gjorde inget. Så långa är det inte. De går snabbt att fixa. Skillnad är det förstås för de som strävar efter att upprätthålla sitt världsrekord:

 Lee Redmond

Karisma

Vi pratade om "det" idag. Hur ovanligt det är ändå, att människor fyller upp hela utrymmen med bara sin uppenbarelse och utstrålning. Berättade för min kollega om en kvinna i övre medelåldern som jag pekade ut som en "sån" igår. Och hur det kändes. Att tillomed jag, som är noll intresserad av kvinnor på "det" viset, upplever den här kvinnan som otroligt sexig. Männen runtomkring mig igår höll med. Hon är inte märkvärdigt snygg, det är inte hennes kläder, det är absolut inga särskilda attribut, håret är snudd på oklippt och rent fysiskt kräver hon inget större spejs. Ändå skär hela hennes karisma igenom allt och alla. Det skulle förvåna mig mycket, om det var någon som inte upptäckte henne.

Vi enades om att det är ganska sällsynt som man känner magnetisk dragningskraft till andra människor. Åtminstone blir det mer o mer sällan för varje år som går. Det kan kanske i och för sig ha att göra med att vi med åren har blivit mer tvungna att fokusera på allt annat än nuet. Karismatiska personer är kanske just de som lever här och nu. Som har harmoni på både ut och insida. Som känner kärlek både till sig själva och andra. Det är ju inte riktigt legitimt idag, även om all form av personlig utveckling handlar om att fokusera inåt istället för på prestation.


Så slutade arbetsdagen och vi skulle gå hem.
När jag slog upp dörren mot citylivet på gatan såg jag henne direkt. Som en solmagnet som jag bara ville följa efter. Det är nog ett sign. Gud är med och petar med ett finger på mig igen.

Imorgon kväll stundar fest och uteliv.
Nånstans hörde jag att det är valet av underkläder som styr hur man känner sig och sen utstrålar ute i vimlet.

Det får bli lite rött och lite svart.
Har man vitt, så är man körd.

Det är ju karisman man vill åt!


Mänsklig?

Bar mig snaskigt åt. Uttryckte det som jag kanske har en faiblesse för; att kurra & spinna om och när det är något som lyckas mig väl och är lite utöver det vanliga. Snaskigt därför att mottagaren vare sig (i min värld) kändes intresserad av mig som person och särskilt inte av min välgång, just nu. Bad timing kan man tycka efteråt. Å andra sidan är jag bara en simpel människa.

Det känns rätt så bra ändå.
Robotar är så stela.

Hyresrätt

Häromkvällen nådde grannen ovanpå, gränsen för vad jag kan stå ut med. Att det låter som om han väger 500kg medan han tar sig över sitt golv, att han slänger och dänger i alla skåp och dörrar och att barnets fötter varannan vecka springer som trumpinnar i mitt tak har jag ändå på nåt vis börja vänja mig vid. Gap och skrik går däremot inte att förbise. Eller förbihöra. När den vuxna karln tjöt och gormade "lufthora" till den som han pratade med i telefonen, brast det för mig.

Och idag har hyresvärden kontaktats. I flera, för att inte säga: många ärenden. Dels ville jag att de ska svara på hur många människor som bor däruppe. Om de sen väljer att förstå att jag faktiskt berättar att de är minst två vuxna män och att det "kan" innebära att lilla rummet med egen ingång hyrs ut, så är bara bekvämt för mig. Och utifrån informationen om alla "oljud" ville jag ha svar på när de ska byta ut papier marchédörrarna som dessa lägenheter har utrustats med. Jag betalar ändå >70'000kr/år för att bo här. Att få slippa höra allt vad grannarna säger, borde då vara en självklarhet.

Jag berättade att det kanske bara är en tidsfråga tills jag tittar mig om efter både annat bo och annan hyresvärd. Han fick veta att det har blivit ganska jobbigt med alla dessa småbarnsfamiljer de just nu fyller samtliga lediga lägenheter med, eftersom det snart är stört omöjligt att boka sig en tid i tvättstugan.

Och utifrån det ställde jag återigen frågan om jag får uttrusta min lägenhet med egna tvättmöjligheter. Förra gången frågan ställdes var svaret tveklöst nej. Nu fick jag dels tips om att min tvättstugenyckel passar på gårdens samtliga tre tvättstugor, men förvånande nog fick jag den här gången också löfte att göra vad jag vill här. Mot att allt skall återställas om jag flyttar härifrån om nästa hyresgäst inte är intresserad av min eventuella tvättstuga. Här bor jag ensam i en hyggligt rymlig trea. I lägenheten finns två toalettutrymmen. Självklart skulle jag vilja göra om det ena till en mysig liten tvättstuga. Och det gick han med på!


 Lånad bild från Dreamhouse

Dessutom gick han med på att låta mig få tapetserat i köket trots att det bara passerat åtta av tolv år. Och inte nog med det: jag slipper själv att rensa avloppen som nu krånglat i en evighet. Fastighetsskötaren fräste senast ifrån att det var hyresgästernas egna ansvar att sköta. Om jag hade begåvning på VVS skulle jag antagligen inte vara sjuksköterska. Nu har vi en överenskommelse att om den snubben uttrycker sig så igen, så skall jag höra av mig till hans chef.

Plötsligt blev det gynnsamt att ha en nyinflyttad elefantgranne. Jag fick massor av rättigheter.

Pärltråd

Det finns vissa saker som det är mycket vuxenpoäng på. Sånt man inte förstår, kan uppskatta eller ens tänka sig därför att erfarenhet, fantasi och mognad inte riktigt är kompatibelt med allt som erbjuds. Eller vad det nu beror på. Själv har jag framförallt upplevt brist på vuxenpoäng vad gäller smaker. Fast jag erkänner även en hel del total oförståelse för vissa läggningar,  passioner och subkulturella uttryck. Som ett ex har jag extremt svårt för maximal fjollighet hos män liksom värsta formen av fjortisuttryck hos ungdomar. Kanske ligger jag väldigt nära dem båda. Jag känner mig ibland som en transa, och andra gånger som en bång- och vedervärdig tonåring.

Innan poängen för nedanstående trosa har mognat är jag själv säkert för länge sedan passé. Min ålder är ju liksom i värsta fall redan framme vid Tena Lady mini och om förståelsen och självklarheten nånsin hinner ikapp mig, så är jag kanske framme vid Tena Lady Extra Plus. Båda är lika illa om man nu ändå skulle fastna för liknande plagg.

Saken är nog den att jag associerar alldeles galet. Vill inte betrakta mig som vare sig fantasilös eller rigid. String kanrätt kropp vara både läckert och fräckt.

 evasunderläder.se

Mitt sinne för hygien går säkert ändå aldrig riktigt över. Jag funderar, och kommer säkert alltid att fundera på: hur fasen får man rent pärltråden?


Stolt

Lillebror går på Musikskolan i stan. Där kan alla barn mellan 7-18år som önskar, få sig en plats. Jag tror att det är fritt att lära sig i stort sett vilket instrument man vill. Lillebror spelar fiol. Ikväll har stråkorkestrarna därifrån bjudit på vårlig konsert - Stråkklanger i Vårskrud - i Axbergs kyrka.

En annan blir bara mer o mer känslig. Redan i ingångsmusiken då alla barnen och ungdomarna spelade upp tillsammans oavsett vart de befann sig kunskapsmässigt - med Gånglåt från Äppelbo - fick jag rensa tårkanalerna. Vet inte vad det är, så fort barn är inblandade i något slags uppträdande blir jag så rörd. Tror jag kände det jag hoppades att lillebror skulle känna: stolthet.

Lånad bild

Vet i alla fall att han kände stolthet efter konserten. Han har ganska nyss fyllt år och riksspelmannen som vi känner hör ihop med den här mixfamiljen, uppvaktade honom med en alldeles egen fela. I finaste retrolådan. En egen fiol!

Lillebror blev stel i nacken.
Funderade lite.
Tittade sen gott på spelemannen och sa:

- Schysst!

...
...
...


- Grymt!


Lågpris

Fick syn på att SJ (vår gamle vän) kränger lågprisbiljetter för 95 eller 175kr beroende på vilket tåg man väljer. Det är ju rasande billigt, särskilt om man ska åka långt. Jag ska åka, om än inte toklångt, så i alla fall tåg: nästa helg. Gratis och billigt är gott. Och girig som man är, försökte jag mig på en bokning.


Det är ju som det är med det där företaget. Att man aldrig lär sig!
Dels gäller biljetterna bara en begränsad tid när sommarsverige åker allt annat än tåg (såklart). Och dels går det banne mig inte att hitta avgångarna. I alla fall inte om man som jag har annat för mig än att bara sitta och lusläsa tågavgångar. Tid är också pengar.

Förresten har jag en bekant som har åkt cirka 70st avgångar Örebro - Stockholm ToR det senaste året. Inte en enda gång har tågen åkt eller kommit i tid. Inte en enda gång.

Sanning

 ~ Idag, är morgondagen, som vi oroade oss för igår ~

/ Unni Drougge


Turnummer

Min bankdosa hade brunnit i båda ändarna kan man säga. Byte till nytt batteri gjorde ingen skillnad. Så jag travade in till Swedbank efter jobbet idag och parkerade mig i avdelningen "turnummer". Det innebär ett kösystem via nummerlapp för ärenden där inga kontanter är inblandade. Det såg ut att vara 7-8st banktjänstemän i action. I vänthallen satt totalt fem kunder.

Klockan rörde på sig. Efter fem minuter hade jag läst "alla" interna magasin om aktier och pensionsspar. Nästa fem minuter gick åt att se reklam på en teveskärm om tjänsten man kan köpa till sin iPhone. Om man nu har nån. Fortfarande satt det fem kunder med varsitt "turnummer" i näven.

Det började att kännas sådär som när man fastnar i "fel kö" på Ica. När man varvar upp sig och undrar vad som står på. Och börjar ångra eller tycka att det är så typisk att man själv alltid råkar välja fel kö.

Plötsligt dyker det upp en kvinna i medelåldern. Hon är en sk "kulturberikare" och faktiskt är bankmannen detsamma. Kanske tredje generationens. Hon dyker upp från ingenstans och hon tar definitivt inget "turnummer", men hon går rätt fram till killen och babblar på om sitt. Han ser först lite störd och upptagen ut, men jag hör inte ett ljud om att hon hänvisas till det kösystem som råder på banken. Han säger istället: "följ med här, så ska jag se". Det känns som om ärendet tar en evinnerlig tid och totalt har jag nu köat i en kvart.

Jag gör min läxa under tiden. Den som går ut på att njuta i nuet. Att inte slösa energi. Att bara uppleva det man bestämmer sig för att uppleva. Jag gör allt jag kan för att inte reta upp mig. Jag förskjuter alla planer på att gå till attack när det småningom blir min tur. Bestämmer mig för att inte förvånas när samma visa upprepar sig igen. Det dyker upp ytterligare en kvinna, den här gången med en dotter som inte har tagit något turnummer därför att de "bara ska göra det o det". Bankkillen viker sig ännu en gång och låter sig manipuleras till fullo. Själv identifierar jag krukväxter och takarmatur medan mantrat "inte värdera och slösa energi - bara vara" ringer i mitt huvud. Så blir det efter 25minuter min tur i ordningen bland oss som faktiskt köat helt enligt föreskriven ordning. Jag tänker på att "sköta mig" medan jag går fram till kontorsbåset. Och jag förbereder mig på att berätta om bankdosan som brunnit i alla ändar. När vi är framme vid bankkvinnans skrivbord hör mig mig själv ryta:

- TA INTE DET HÄR PERSONLIGT, MEN  DU HAR EN KOLLEGA SOM STRUNTAR I ERA EGNA KÖSYSTEM! HAN LÅTER SIG MANIPULERAS OCH DET UTMYNNAR SOM DU FÖRSTÅR I ATT NI KOLLEGOR KAN ÅKA PÅ FLERA SKOPOR OVETT AV DETTA SLAG DÄRFÖR ATT VI ANDRA SOM TAGIT OTURSNUMMER FÅR SITTA HÄR OCH GLO PÅ ELÄNDET I HELA 25 MINUTER! TA UPP DET PÅ NÄSTA PERSONALMÖTE ÄR DU SNÄLL!

Så onödigt, men jäklar vad skönt...




Nu-träning

Det är och har varit äländes älände. Igår, inatt, idag. Tankarna går på högvarv. Det var tillomed snudd på nåt slags anfall av att tappa kontrollen idag på lunchen. Fick slå mig ner i en butik, och låtsasintressera mig för specialutbudet. Minns inte alls längre vad.

Däremot kom jag precis under kontrollerad andning och låtsasintresserande på; att jag ju hade extraläxa två gånger den här veckan. Något som antagligen kommer att utvidgas understundom. Jag ska sätta av överenskommen tid att "bara" registrera och uppleva det jag bestämmer mig för att se, höra och känna. Och under tiden mota undan alla andra tankar.

Det gick bra. Jag tog en promenad. För att se saker och nämna dem vid namn för mig själv. Utan att värdera. Utan att "tycka" nånting. Det var ursvårt först, men funkade ändå hyggligt till slut. Och framförallt försvann den speedade tankeverksamheten.

Det låter så löjligt att registrera tex "ett björkträd" och bara stanna i den tanken. Att bara tänka på det man upplever exakt nu, men det är verkligen svårt. Tankarna lever ju sitt eget liv, de tycks rulla på, flera/många, sida vid sida. Björnkoll på nuet och självsuggestion är inget man bara försätter sig i. Det måste tränas.

~ Övning ger träning  ~





Traumatiserad

Blev jag, av att se brösten plattas ut till kvadratmetrar...



... ont gjorde det oxå. Och var kallt. Förutom att det var
obekvämt när den bastanta sköterskan inte bara vidrörde,
utan lyfte, rättade till och baxade in tuttarna i mangeln.

Fast, det är en fantasiskt billig kontroll och försäkring.

Kryss 20

Som alltid vid livesändningar, var det löjligt lätt idag.



Inget kul alls egentligen.

Tankar

Får beröm på terapin. Det är skoj. Man vill ju visa framfötterna.
Fast, det kanske ingår? Att berömma och låta mig, tvinga mig; att ta emot, att fejsa och att landa i känslan?
Hursom, jag lär mig hela tiden. På bara några veckor, fyra-fem, har jag blivit mycket lugnare. Och faktiskt tröttare. På ett skönt vis. Att jag tilltåter mig att vara trött, när jag är det. Och att vila. Att sluta prestera. Att bara vara. Det går ju bra det med. Alldeles utomordentligt bra.

Kom på idag när jag skulle redovisa min "läxa" att jag är urdålig på att skilja på "tanke" och "känsla". Det mesta av mina känslor är inga känslor, det är "bara" tankar.



Dumt att slösa så mycket energi som jag faktiskt gör, på nåt som "bara" är tankar. Eller, som oftast går ut på att: "det går inte". Om det visas nåt på tv, när jag möter en främmande blick, ifall mina öron uppfattar något motbjudande och det enda jag känner (fast egentligen tänker) är "det går inte". Antagligen blir jag rädd för diverse. Antagligen är jag en rädd skit. Och jag är antagligen rädd för mycket, men jag har inte valt känna rädsla. Jag har istället valt att bestämma hur utgången blir om och när jag släpper igenom första vink. Fy så dumt.

Min terapeut skickade med nåt klokt idag: - Tankar är inte detsamma som sanningar. Låt dem bara passera, men var vaksam på vad du "känner"

Tror att jag känner mig "rädd" som sagt.
Ofta.

Vad leder det till.
Vad blir konsekvensen?

Nästa veckas läxa.


Premiär

Vilken kväll. Som gjord för MC-premiär. Och så blev det oxå. Skulle bara åka en liten runda, som blev mil. Det var så gott väder. Och så många dofter. Och hyggligt lungt på vägarna. Förr om åren... nåja, har ju bara haft Mc-kort i fem.... har jag varit osäker på premiären. Kört tung motorcykel som om det var en moped. Inte längre. Ikväll drog jag på ordentligt. Ryggmärgen vet hur den ska styra min kropp nu. Att arslet och höfterna gör jobbet.



Vilken jäkla skön känsla det är!

Sötsugen

I torsdags inhandlades mat och godsaker för många hundralappar till Tossiga Morsan. Både kyl, frys och skafferi fylldes, till bredden. Det var både av ren omtanke, men också för hennes överlevnad och behov, förutom att jag dämpade mitt egna dåliga samvete. Som om det var helt i sin ordning att tycka synd om henne. Efter den efterlängtade operationen blev det ju rent fysiologiskt mycket mindre jobbigt, ont, besvärligt och tråksynd, egentligen. Ändå sved det i mig. Så veckoinköpet inkluderade överraskningar. Smågott, extravagans och utanför ordinär kostordning utan att sväva iväg och påverka hennes hälsa. Inköp som förhoppningsvis bara förhöjde hennes stämning och livskvalitet. Gottis på kontrollerat vis kan vi säga.



Igår, fyra dagar senare, vräkte hon över mig missnöje och en skottkärra cement av dåligt samvete. Det fanns inget i skåpen. Hur länge skulle hon behöva få leva såhär armt? Var hon kanske satt på ofrivillig diet va?

Ringde henne nyss för att förbereda inköp direkt efter jobbet idag. Bad henne inventera kylen medan vi pratade. Där fanns förutom basvaror som mjölk, fil, grädde, smör, bröd och ägg även:
Kalvsylta
Hamburgerkött
Dansk ungsbakad Leverpastej
Räkost
Rökt kycklingfilé i tunna skivor
Skivad ost
Löksill
Ostkaka
Coctailtomater
Äppelmos
Makrill i tomat

- Då låter det som om du har ett ganska välfyllt kylskåp mamma.

- Har jag?

- Ja, har du inte?

- Nej, det tycker jag inte.

- Vad fattas då?

- Ja.... allt!

- Glass?

- Ja...

- Skogaholmslimpa?

- JA precis!

- Kanelgifflar?

- Exakt, det har jag längtat efter!

- Godis?

- Ja-a! Hur kan du veta det?



Trutvallad

Av vilken anledning använder han lipgloss?



Och varför tillåter hovet denna utsmyckning?

Billig

Det var verkligen inte meningen.
Tog mig bara lite vin för att.... ja, för att det skulle smaka gott.... för att hjärtat stod i flimmerläge.... för att ångesten jagade ihjäl mig.... för att helgmålsringningen har varit .... för att det helt enkelt skulle sitta fint.

Jag är visst billig i drift.

Berusad på bara ett glas...


Prestationstyngd

Om jag slutar tänka på hur tunga kraven som lastas över mig ( som JAG och ingen annan lastar) är precis nu och istället tar tag i dem, punkt för punkt - så blir det ju prestaterat!


Det finns namn för sånt här. Diagnos. Kanske ett F-nummer.
Man är rädd att misslyckas och gör istället som strutsen. Gömmer sig, skjuter upp och hittar på annat.

Just nu känns det idiotintressant att städa klädkammaren. Att stryka. Att skriva myndiga brev. Att ringa till folk som jag inte pratat med på evigheter. Att bjuda in granntanten på fika. Att åka till Plantagen och köpa växter till balkongen. Att Klorinsanera badrummet. Att putsa upp Mc-bootsen. Att borsta katterna. Att slipa och måla balkonggolvet. Att frosta av frysen. Att frivilligt och utan anledning ringa till tossiga morsan...

Allt sånt som jag annars känner tyngd inför, känns plötsligt som spännande utmaningar.

Sådär ja.
Lite KBT-sortering.
Tanke - känsla - handling

Kasta om hela skiten och känn efter hur det istället ska vara.
Till verket!





Pioner

Har alltid tyckt att Pioner är så fina.
De här, som jag fick av min storasyster häromdagen slår ändå allt i pionväg.



Så makalöst vackra.
Vilken tur att jag hann föreviga dem.


Kryss 19

Idag känns det som ett lite mer arbetat kryss,
eller så har jag bara lyssnat med ett öra.



Iland gick det i alla fall. Tack & amen.


Sammanfattningstankar

Sammanfattning Tossiga Morsan:

Sedan en ganska lång tid har jag här dokumenterat en del av alla bedrövligheter vi och hon själv har upplevt med hennes kommunala omsorg. Det är en överdrift att kalla det otaliga gånger som hemtjänsten och hemsjukvården har fått klagomål, men det känns sorgligt att ens en enda gång behöva påpeka brister och fel till en instans som har som sin enda uppgift att följa sitt uppdrag och göra det med kunskap, etik, moral och utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.

I snart ett år har vi försökt fått hjälp för ett såväl fysisk som psykist, psykologiskt och socialt problem. Det har varit ett rent elände för morsan. För bara någon dryg månad fick hon så äntligen träffa högst rankad i ämnet vilket (såklart) ledde till omedelbar korrekt insats och förtur för operation. Jag har lagt min näsa i blöt och varit övertydlig i all information - den här gången fick det absolut inte gå fel.

Ändå gick det totalt över styr.

Jag tror faktiskt inte att man behöver någon som helst skolad sjukvårds eller ens omsorgskunskap för att begripa att människor som står inför en operation har en del punkter att förhålla sig till. Ytterst hygien, men naturligtvis även generell hälsa. Infektioner gör sig icke på operationsbordet och det tror jag tillomed att tex sotare, bilmekar och jurister håller med om. Hemsjukvården i tossiga morsans område har nu bevisat att alla där inte tänker så.

Det finns även anställd omsorgspersonal som inte tänker på att glutenintolerans innebär en slags allergi. Trots att det efter min kontroll, är mycket väl dokumenterat i tossiga morsans omvårdnadsjournal. Inte vet jag, en del av personalen är kanske analfabeter?

Dessutom är det kanske så att en del personal har funktionshinder i öronen? Deras chef har ju enligt uppgift förtydligat verksamhetsplanen och hur uppdragen skall skötas. Trots att hemtjänstpersonal inte skall sköta inköp eftersom en annan enhet som kallar sig Servicegruppen har det som sitt specialuppdrag, händer det att morsan får inhandlat både kanelgifflar och Skogaholmslimpa. Att hon sen inte ens har uppdraget beviljat i sitt bistånd måste väl bero på att kommunal hemtjänstpersonal i hennes område har på tok för lite att göra?

Dagen före planerad operation fann jag henne i sämst tänkbara tillstånd, full av svampangrepp och symtom på aktiv glutenintolerans. Hela hennes hem doftade infektion. I skåpet under diskbänken var sophinken full, i kylen stod två gamla matlådor, det låg berg med tidnings och reklamhögar och min näsa berättade för mig varför en operation var av högsta prioritet.

Mitt ursinne författade det mest "korrekt vänliga" klagobrevet jag nånsin sänt.
Detta skickades förutom till berörda mellanchefer även till allra högsta hönset inom kommunal vård och omsorg.

Nu är det uppställning. Och jag hoppas naturligtvis att det håller i sig och inte bara är för stunden. Jag är kapabel att gå vidare, att ta upp det i lokalpress och hos politiker och det förstår de säkert. Problemet är bara att jag inte är alldeles övertygad om att det bara är hos tossiga morsan det finns mer att önska utifrån uppdrag och vad hon betalar för.

Det är viktigt att påpeka att jag vet att det finns änglar inom detta område. Många helt fantastiskt lämpliga personer. Med höga kunskaper i såväl sjukvård, omsorg, sociologi, etik och med god människokännedom förutom arbetsglädje och med en djupt rotad känsla och önskan om att få göra sitt allra bästa. De finns och de är många.

Det är de som ska ha betalt. Bra betalt. De ska uppmuntras och få vidareutevecklas. De ska premieras med förmåner och ges en chans att sätta status på sitt yrke. Att tossiga morsan´s omsorg brister har med helt andra personer att göra och det är knappast änglarna som ska rätta till problemet. Detta är inget annat än en organisatorisk och politisk fråga. 

Alla ska ju bli gamla och många kommer även i fortsättningen att behöva omsorg i sitt eget hem. Fortsätter man sätta ribban så lågt att vare sig läs-, hörsel-, kommunikationsfunktioner och för uppdaget lämplig kunskap behövs, så kommer våra politiker idag, att imorgon vara totalt nerlusade med svamp, sopor, pinklukt, förvirring, allergier och dessutom bli kallade "prinsessan" eller som kanske är vanligast för: "lilla vän".

Ättestupan - vart finns den ?


Överlevande

Några intensiva tossigamorsan-dagar är snart historia. Eller så är det framtid. Vet inte, jag blir kanske lika tossig som hon, på kuppen. Är hos henne nu. Det snackas gagga kan man gott säga. I kubik. Inte otrevligt och inte alldeles bort i tok, men forcerat, snurrigt och vad det verkar; helt utan ände. Just nu är det utan proteserna inne dessutom. Det är komiskt. Hon ser komisk ut. 

Alldeles precis nu pratar hon om hur det ska bli efter hennes hädanfärd. Att hon så gärna vill bestämma vad vi barn, var och en ska ärva. Att om hon inte får avgöra det själv, kommer vi bara att ärva på "måfå". Samtidigt som de pratar om McDonalds på teve och efter bara ett par sekunder är hennes samtalsämne ett sammelsurium om tavlor, guldpendylen, hamburgare och den nya soffan.

Syrran och jag har passat på att rensa i tossiga morsans hem medan hon varit på sjukhuset några dagar. Det slutade med att hon kom hem i ett luftigt, nystädat hem som dessutom fått ett alldeles nystajlat vardagsrum. Hon travade direkt in i rummet när vi kom hem. Med skor, jacka och rollator och sa:

 - Men herregud, jag som kanske inte ens lever så länge att jag hinner provsitta!

Det var nu drygt fem timmar sedan. Jag kommer inte härifrån. Hon är i allra högsta grad levande. Mer än vad jag känner mig själv faktiskt. Hon är precis som en litet barn som är sådär omöjligt mörkrädd i samband med sänggående. Som absolut inte kan komma till ro. Som tjatar om törst, hunger, saga, och toabehov i det oändliga. Som varvar upp sig själv så fort det blir minsta lilla uppmärksamhet.

Jag har lust att säga ifrån på skarpen, att "nu får det vara nog, nu är du tyst, vila och försök sova.... för fan. Men det säger jag ju inte. Jag hmm:ar mest. Och biter mig i tungan, för att inte skratta. För hon är ganska skojig trots allt. Särskilt utan garnityr inne.

Det har såklart varit en pärs för henne med sjukhusvistelsen. Och likt många andra i hennes ålder snurrade det till ordentligt pga miljöombyte och all aktivitet en sjukhusavdelning bjuder. Nu när hon "vaknar till", så innebär det bergis en duktig portion existensiell oro. Och det är iofs vettigt att hon pratar ur sig. Problemet är väl "bara", att jag snart känner mig som hon låter.

Ah, äntligen - en första gäsp!
Snart så.
Imorgon är en annan dag.
En bra dag.


Spontanitet

När demenssjukdomen sätter sig i framloben, beter sig ofta de drabbade som om de inte har kvar sina tidigare filter för vad man får, bör och kan säga. Det är ingen överdrift att ibland kalla detta föra gränslöshet. Nu har förvisso min tossiga morsa alltid varit spontan, men för det mesta har hon insett vad hon säger och därmed kunnat rädda prekära situationer. Dock inte denna gång, jag fick helt enkelt bjuda henne på gapflabbet. För, det var ju egentligen ingen osanning, varken eller. Somligt betalar jag för att få.

- Jäklar vilket litet arsle du har!

- Ja, jag vet mamma...

- Fast du har ju snygga ögonbryn i alla fall!


Ombokning

Har fått kallelse för mammografi. En tid som krockar med en annan i min agenda. På kallelsen har de skickat med ett inloggnings-id och utan några större förhoppningar än att jag skulle kunna maila återbud, gick jag in. En för mig ny service uppenbarade sig. Det var som att boka tid för bilbesiktning. Där fick jag möjlighet att se veckoschema med lediga tider och själv välja lämplig tid. På några sekunder var jag ombokad. Så smidigt!


Ambivalent

Mitt hem är på gång att hottas upp. Det måste och ska snart komma färg både på väggarna och de gamla renoveringsobjekten. Nya rumsmöbler är beställda och inväntas i dagarna. Mattor har bytts ut och gardinskifte är på gång. Och istället för att ta tag i det som kan göras precis nu, kikar jag på tavelalternativ. Vill sågärna smycka med nåt nytt. Dessvärre är det nog inte alls min avdelning. Jag hittar massor, men egentligen inget som skulle passa.

  

Hos Easyart kan man beställa "bland över 100.000 vackra konsttryck, affischer, fotografier och litografier från klassiska verk av berömda konstnärer till de senaste trenderna". Dessutom kan man välja inramning eller tryck på canvas. Det finns alltså en sann uppsjö att välja på och många är mycket tilltalande.



Hos NästanÄkta kan man köpa "högkvalitativ inredningskonst utan spekulativa inslag". Det är kopior av oljemålningar och många av de allra mest populära mästarnas verk finns till salu. De handmålas av etablerade konstnärer och av konststuderande i Kina. Priserna är överkomliga.

Problemet är att jag inte hittar sånt jag vill ha på väggarna. Bara sånt jag vill äga.


Artist(ur)val

Älskar verkligen Spotify. Vet inte den dagen jag spelade skivor här senast. Allt jag vill lyssna på finns ju där. Och lite till. Hur det har gått till vet jag inte, men datorn är sammankopplad med förstärkaren, så jag spelar vad jag vill i hela hemmet. Med bra, eller i alla fall mycket bättre ljud, än ur datorn.

Just precis nyss letade jag efter någon riktigt smalt. Och gammalt. Och fann vad jag sökte. Såklart. Dels minns sedan barndomen både hela min kropp och hela mitt sinne denna vackra visa av Dan Andersson sjungen av Thorstein Bergman, men jag vet också att jag kan muntra upp tossiga morsan med den imorgon.





Fann den i ett samlingsalbum med svenska sommarklassiker. Fina svenska visor. Och direkt fick albumet hamna i min favoritlista. Det rör sig om sisådär 50st visor. Jag känner igen alla. Många gör mig glad.

Vad värre är, fick jag se: så sjunger Niclas Wahlgren en av dem. Och Shirley Clamp samt Sonja Aldén varsin annan. Det är liksom tillräckligt illa med Ainbusk för mig.

Inget prut. Det här går inte.
Jag kan minsann få ångest för mindre.

Grundkänslor

  • Rädsla
  • Sorg
  • Skam
  • Ilska
  • Äckel/avsmak
  • Avsky
  • Intresse/nyfikenhet/upphetsning/atrraktion
  • Glädje/stolthet/lugn/kärlek
  • Förvåning

Kommande veckas läxa. Att identifiera ovanstående känslor och inte betrakta dem som tankar och vice versa.
Big själslig business på gång där det även ingår att skriva problem och mållista. Vad är min arbetsstrategi med terapin? Kortsiktiga mål? Hur ser livsmålen ut?

En sak är säker. Det som är startat påverkar inte bara mig. Samtidigt som det är en spännande själsresa innebär det revidering av gamla upptrampade spår. Förhoppningsvis förändras jag. Till mitt eget höga nöje, fast kanske till priset av andras missnöje. Jag inser det. Och räds. Litegrann.


Kryss 18

Idag lite mer blandad kompott än vanligt.



Det blir skojigare så.

Motstånd

Alltså, man kan ju klaga på att det är urjobbigt att ha en tossig och hjälplös morsa, man kan tycka att amalgamfyllningarna från 70-talet hotar hela ens existens och man kan tycka att magen ibland förtar all form av livskvalitet. Det är ändå ingenting jämfört med motståndet Schizofreni.



Arma människor. Både drabbade, anhöriga och närstående.
Jag kan inte se nånting överhuvudtaget som Schizofreni tillför. Visserligen tvingar sjukdomen fram beslutsamhet, empati och kanske på ett vis stärkta relationer. Samtidigt krossar den samtidigt detsamma. Inget från den splittrade världsuppfattningen en psykosdrabbad upplever, stärker eller roar någon alls. Det är bara sorg, rädsla och elände. Och till slut tvång. Så som det blev igår. Med en till mig bekant person.

Arma, arma människa...

Freudiansk felsägning

Erkänner, precis som jag gjort förr. Att det stundom är skitjobbigt att ha tossiga morsan på tråden. Särskilt såna här veckor när hon ringer varje dag. Och flera gånger om dagen. Från bittida till sent. För att säga ingenting. Jo, hon pratar ju om katterna. Och nu om "fåglarna" som är hennes "enda vänner". Befarar att grannarna snart ringer till Aschberg så att Grannfejden får rycka ut, därför att tossiga morsan matar fiskmåsar, kråkor, skator och andra urjobbiga flygfän. På fönsterblecket dessutom. Vilket oväsen. Och vilken sanitär olägenhet...

Hur som helst. Jag orkade inte riktigt ikväll. De där meningslösa konversationerna suger musten ur mig och jag bad att vi skulle "fortsätta imorrn".

- Så sa du igår också!

- Jo, men jag har så mycket omkring mig mamma, det är plugget och jobbet och firman och alla kontakter - jag orkar inte riktigt vara social sent på kvällarna.

- Hur länge ska du hålla på med det där knullandet?


Så blev det plötsligt ett bra samtal i alla fall. För som hon skrattade var det länge sen jag hörde. Först för hur himla tokigt det blev. Hon frågade upprepade gånger vad hon hade sagt. Och sen för hur hon förfasade sig över vilket fult ord som hoppade ur munnen på henne. Upprepade gånger sa hon: "- det är ju förskräckligt..."

Det tycker inte jag. Vore alla våra samtal sådär upplivade, finge hon gärna ringa ännu mer!

Spritmoral

I den här stan har de fått nippran. Politikerna, stadsplanerarna och innovatörerna. Överallt, på snart sagt alla stråk ska det vara kullersten. Alla torg hottas upp och beläggs med plattor och kullersten. Streetan rakt genom stan är som en tvättbräda av kullersten. Näst efter Norrköping är det här annars så nära Kina man kan komma ur cyeklperspektiv räknat, har jag hört. Örebroare är duktiga cyklister. Fast det är inte kul att cykla på stan längre. Och jag kan tänka mig att det är ett mindre helsike om man är halt o lytt, använder rollator, har bergänsad synskärpa eller går med höga klackar.

Just nu är det dessutom nån slags kulmen på detta gatuarbete. Kan kanske ha att göra med O-Ringen som avlöper här i sommar. Man räknar nog med många tusen turister. Det ska va´ fint förstås.

Idag skulle jag svänga iväg en snutt på lunchen.
Pga ihärdigt kullerstensläggande är cykelbanan på Stortorget avstängd. Jag gjorde en fuling som valde att rulla försiktigt på trottoaren istället. Där på en bänk utanför Tingshuset såg jag redan på håll några killar som jag aldrig i hela mitt vuxna liv har sett nyktra. Att de över huvud taget fortfarande lever är obegripligt. Mot bänken som de satt på styrde den fjärde sin trasiga kropp. Så full av alkoholrelaterade neuropatier att fötter och ben endast gick att använda med kugghjulseffekt. Plus att han tog ett steg fram och två tillbaks. Knall var vad han var.

Ändå stannade han till och försökte fokusera ögonkontakt med mig när jag rullade förbi.
- Här får man väl inte cykla, sa han.

Hur det än var (och alltid är) med hans fylla, så ska rätt vara rätt. Såklart får man inte cykla på trottoaren, så jag svarade: - Nej, det har du rätt i. Verkligen rätt.

Så gjorde jag mitt ärende och passerade samma väg tillbaka på returen. Den här gången utan att störa med trafikförseelse. Jag ledde min cykel, upp för stortorget, förbi Tingshuset och bänken med grabbarna. De prasslade precis med en blågrön påse från Systembolaget. Jag blev nyfiken och ämnade se efter vad de skulle "äta till lunch".

Döm om min förvåning när det var en pumpflaska med handsprit som drogs upp! Alla blev lika intresserade. Samtliga tog sig en stänkare...



Det är tydligen en skarp skillnad där. Mellan att cykla på trottoaren och att stjäla sig en flaska handsprit på offentlig inrättning (eller vart den nu kom ifrån). Fast, jag sa inte ett ljud om det förstås. De är nog så förnedrade som det redan är. 

För man får aldrig glömma att dessa trashankar också har sprungit barfota på sommaräng, varit älskade tandlösa trollungar och gått i första klass med vattenkammat hår. Tänk så bedrövligt att 40-50 år senare "vara tvungen" att dela på en flaska handsprit för att överleva dagen.


Frottéålder

Önskar att jag kunde förstå logiken eller åtminstone få en förstående känsla för ungdomars prioritet. Det tycks finnas en faiblesse för frotté under en viss ålder. För att byta frotté vill säga. Här har det varit barnhelg. De har här hos mig, vad vi kan kalla för egen toa. Därinne finns det de behöver. Handdukar, smörjor, hårprodukter och naturligtvis tvål & tandkräm. När jag nyss tog hand om resterna från helgen upptäckte jag något mycket märkligt. Jag vet att en av dem har duschat. Samma kille har vid ett annat tillfälle spolat igenom sitt hår över badkarskanten. På krokarna hängde när de anlände tre obegagnade handdukar för ansikte och händer. Plus två gästhanddukar. Jag brukar tjata om att de alltid ska hänga upp sina handukar på krokarna efter använding. Tycker själv att det är bland det äckligaste som finns i ett hem, med textil på golven, särskilt våta handdukar.

Lånad bild från Trinityreklam 

Summa summarum hittades det nu på deras toa tre använda badlakan. Två på varsin krok, ett på golvet. De tre småhanddukarna var begagnade liksom gästhanddukarna. Why? Hur ser logiken ut? Tre badlakan, tre plus två handdukar på två personer varav det bara är den ena som har duschat.

Det är som när jag hade hemmaboende större tonåring och verkligen bet ihop för att låta tiden och egenansvaret ha sin gång. Det slutade med att "jag fick" dubbelboka tvättstugan. Åtta maskiner fylldes. Från ett rum på femton kvm. Ingen logik därheller. Det är nåt med åldern...?


Gambler

Sällan pinkar trähästen känns äventyrligt, det kan bli missförstånd. Sällan hostar hackspetten är nog bättre. Jag spelade på trav igår. V75. Och fick in sex rätt!



Hela 28 svenska kronor i vinst.
Klirr.
Not!

Duvkärlek

Det har varit sann heldag med plugg på kondis idag igen. Och det har gått bra. Vi är duktiga nu. Och målinriktade. Länge har jag kallat det som pågår för upplopp, men det är egentligen först nu som vi snackar utifrån begreppets verkliga ansats.

Det fanns fler som satt uppkopplade på plats. Bland andra en kille i yngre medelåldern. Vars telefon plötsligt ringde. Det han så glatt svarade med ska jag sätta upp på min önskelista:

- Go´midda min duva!



~  Kärlek är som en duva, håller man den för hårt kvävs den,
håller man för löst flyger så flyger den iväg  ~  


Nakenkonst

Läser i Aftonbladet om konstnären Spencer Tunick. Att han idag har fotograferat 1000 avklädda människor i Manchester och fotograferat dem enligt förutbestämda mönster på välkända platser.



Så vackert!
Och så befriande att få se vanliga människor. Med celluliter, asymmetri, bukfett, hår och i andra sammanhang
avsaknad från perfektion. De visar på det riktiga livet. Det med skavanker. Majoriteten. Äntligen!

Reslysten

Min inre resa med KBT - kognitiv beteendeterapi - är igångsatt. Och nu är jag med läxor. Dagliga läxor. Ännu mer läxor. En hoper dagliga nyckelfrågor förväntas komma på pränt.

1: Vad har hänt?

2A: Hur har du tänkt?

2B: Vilka känslor har händelserna väckt?

2C: Vad gjorde du?

Frågorna 3, 4, och 5 hör till överkursen.

Med tanke på att det far cirka 65'000 automatiska tankar i våra hjärnor dagligen är tre händelser inget att snacka om. Min läxa innebär minst en positiv händelse. Varje dag ska de redogöras för. Framförallt för mig själv, men jag förväntas också redogöra för dem hos min terapeut. Och jag inser redan att man verkligen inte kan förändra någon mer än sig själv.

Fast, jag tror att det oavkortat leder till att man blir annorlunda bemött. Och det är en sann tröst. En resa, min resa är igångsatt. En resa som förvisso har mål, men ännu är ganska okänd. Mången trasslighet med punka, soppatorsk och haveri är inte otänkbar, men jag har bestämt mig - fram ska jag. Utan att skämmas!

 

 


Äggrulle

Sitter på ett konditori i Arboga. Anlände i god tid före min studiekamrat, så det passade bra med någon typ av lunch. Jag trivs här. Det är inte bara inredningsmässigt geniuin dåtid, det är anrikt även i bröd och kondishyllorna. Här finns enorma räkmackor, personalen kan både stava till & utöva service och kaffet är äkta.

 Lånad bild från Krogguiden

Just för tillfället kör jag stenhård LCHF. Varken min fysik eller mitt sinne mäktar med annat. Stundom kan man tillomed kalla det hela för NCHF. Mimimalt med kolhydrater alltså. Och jag känner mig lätt i båda. Man har dock inte så mycket att välja på hos ett anrikt kondis. Allt utbud innehåller överdrivet mycket kolhydrater. Allt.

Räkor och ägg var och är det enda alternativet. Och det är verkligen inte det sämsta. I alla fall inte räkmackorna här. Just detta pålägg är sådant som hela jag mår bra av. Brödet underst skrämde mig inte. Jag blir ju inte "sjuk" av att se eller nudda en thékaka eller andra "förbjudna" produkter. Eller så var det i alla fall som jag trodde, tills för en stund sedan.

Berget med räkor på mackan hade kunnat räcka till två personer. Jag hann till och med tröttna på dem och suktade efter närkontakt med ägget och majonäsen. Eftersom jag satt ensam vid bordet och de närmsta borden omkring var tomma, så var det ingen fara. Jag kunde dissikera mackan. Flytta på räkorna och gräva mig neråt.

Fy vilken besvikelse. Det känns som om det är lag på att det vi stoppar i munnen ska vara manipulerat. Underst på min räkmacka fanns margarin, bara en sån sak. Inget är äckligare än margarin. Ovanpå det hade man tapetserat med slak bladsallad och sen kom yttepyttelite majonäs (säkert light) och äggen.... eller som sanningen är: tre äggskivor. Tre!?

Vem är det som har kommit på att ägg skall delas i vitor & gulor och bilda en korv istället för den utmärkta "förpackning" som redan är. Och vad tillsätter man sedan dessa äckliga äggkorvar? För det är väl någon manipulation där för att få dem att hålla ännu längre. Ägg har ju otroligt lång hållbarhet om man förvarar dem rätt.

Nu mår jag plötsligt illa åt min lunch.
Inte åt räkorna och inte åt det kastade brödet.
Nej, av etiska skäl och säkert även åt att det var nåt skit i äggskivorna.
De manipulerade tre äggskivorna.

Kryss 17

Man kan undra, vart får han alla konstiga låtvariationer ifrån...



Obegriplig Ring-Ring och pekfingerpiano till trots, mig lurar han inte.


RSS 2.0