Julfasoner

Hade ju ransonerat bort det mesta av mina jultraditioner i år. Ändå är jag ikväll med gran. Inte pyntad ännu, men med ljusslinga. En ny.



Kör budgetvarianten istället. Kom nämligen in på Plantagen och hade eventuellt tänkt mig en kvast tallris eller så. Då körde de utförsäljning. Allt julbetonat förutom levande materia med 50% rabatt. Så det fick bli en "konstgran" modell 1,5meter. Den är riktigt näpen och pryder sin plats med mer än väl. En gammal träbobin kom till pass och därmed kom granen upp en bit. Så att man också ser den nya fina ljusslingan ordentligt. Den som kostade hela 15kr hos Rusta.

Varför är jul så förknippat med dåligt samvete?
Jag hade satt så många stopp och ransoneringar. Ändå står jag här nu, mitt i natten, med kakdeg upp till knäna. Fast, jag är lite smartare än annars. Jag halverar varje recept. Och "faktiskt" får en sort stryka på foten i år. Dessutom blir det inget saffransbröd. En saffranskaka kanhända, men inget vetebröd. Och ingen pastej, heminlagd sill, hemgjord korv, sillsallad, brunkål, ris a la malta och ingen ischoklad.

Jag känner mig duktig ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0