BB



Tjejen väggivägg bjöd på kaffekalas idag. Hon fyllde ju år häromdagen och jag strax före det. Det var mycket trevligt, hembakt av alla sorter, på bästa porslinet,  i salen med stilmöbler, på manglad duk och hela kitet. Så som det sig bör när man är av hennes generation. Och själv uppskattar jag verkligen att få ta del av, just hennes generation med allt vad det innebär. Inte minst historierna. Och hur de beskrivs.

Som exempel berättade hon om lokala företeelser och lokala platser. Med kristallklart minne återgav hon hus o byggnader, adresser och företag - eller firmor och direktörer så som det var då. Och hon berättade om sin avlidne make och hans föräldrar som sedan urminnes tider har sina rötter här . Bland mycket annat berättade hon om vart maken var född. Det var liksom lite speciellt med honom. Han var inte född hemma som alla andra barn. Nä, han var född på BB - något som på den tiden bara var till för de extra bemedlade och de av finare sort. 

Fast hon sa inte BB. Hon sa vad det egentligen heter. En benämning som jag väl nånstans måste ha hört, men som jag inte minns. BB vet ju alla vad det är. Och ingen frågar vad det står för. Vet Du? Om man googlar så kommer Big Brother som första sökning. För det är vår tid. Och BB kan även stå för annat. Fast i det här fallet betyder det precis som min lilla grannfru sa; Barnbördshus. Ett ord jag aldrig tror mig ha sagt förut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0