Hambo

 Kneippbyns Folkdansgille

Tänker på att min mamma "faktiskt" i modern tid har tävlat i hambo. Sådan som är kilometerlång och dansas på både grus, gräs och asfalt. I folkdräkt dessutom. Hon har alltid älskat att dansa. Det var både hennes vardagsmotion, antidepressiva behandling och sociala överlevnad tror jag. Vi barn har sett henne skutta runt varje vecka när "rätt" låt spelades på radion. Kanske särskilt vi som var hennes andra barnkull. Och hon drog både upp oss själv och med oss på sk kultisevenemang och kurser. För min del var det kul, allt utom mazurka - jag var ju tjock redan på den tiden - folkdans kräver kondition.

Har sökt intensivt på nätet efter texter till en del av de där låtarna jag ska spela för henne idag. De har tydligen dött ut. Eller i alla fall inte uppdaterats på nätet. Man finner dem säkert i gamla sånghäften och böcker, men här är det snabba lösningar som gäller. Så, jag skrev av hambon. Så kan vi sjunga den, hon och jag idag. 

Nig och kuta runt av Ulf Peder Olrog

Folkdansens vänner har idag ökat sitt nig och kutarlag
Svettig av svikthopp sjunger jag, här dansas hambo!
Helyllegossar gillar mest helyllebrudar på en fest
Helyllelåtar låter bäst, här dansas hambo! 

Krumsprång med mig och krumsprång med dig och svikthopp och nig och kuta runt / snarskankar hit och snarkskankar dit och svikthopp och nig och kuta runt / andtäppa upp och andtäppa ner och svikthopp och nig och kuta runt / hemvävda fram och hemvävda bak / här dansas hambo!
 

Förr när man dansa menuett, gick det så sirligt och så lätt
Nu går det inte längre nätt, här dansas hambo!
Slut på att trippa uppå på tå, nej bara klampa och gå på
Tjoflöjt i fötter ska det gå, här dansas hambo!

Krumsprång med mig och krumsprång med dig ...
 

Ledbruten herre lagom tjock, skaffar sig nya åderbråckl
ledbrutna damer hoppa bock, här dansas hambo!
Hej, motionera utan prut, den som ej hjärtfel har förut
Får det med säker-het till slut, här dansas hambo!

Krumsprång med mig och krumsprång med dig ...

                         ~~~~

Så är det ju onsdag idag. Det innebär torgdag på stan. Närproducerat och viltfångat. Ska svänga förbi torget och köpa med mig lite lingon och en påse socker tror jag. Och koka sylt med tanten. Som hon sen kan äta med en skvätt grädde. Hambo & lingon är hennes grej det. Må dagen vara med mig ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0