Knuggrattis

Knug


Nej, säg inget ......

Jag och de mina (Lakrits & Strössel) ber istället att få gratulera. På 60års dagen.

Hurra x 4 för knugen den kula !



Nioårsdag

16019-60


Den minste av boysen fyller år. Han blir av mig uppringd på förmiddan och som sig bör; blir sjungen för. Aldrig någonsin annars gillas det när man sjunger för den gossen. Han kan inte delta, inte njuta och inte tillgodoräkna sig som en utvald till de ljuva tonerna.

Idag tog han emot.
Såväl Ja Må Du Leva som det fyrfaldiga hurrandet.
Han sa: Tack!

Så pratade vi en stund. Jag fick veta detaljer om alla de sex paketen han förärats med och om barnkalaset som skulle gå av stapeln mellan kl 14:00 och 16:00. Det skulle bl.a serveras glass och de sju barnen (med alla hans tre favorittjejer inräknade) skulle leka lekar och sen ha skattjakt som pappa ordnat. Och jag fick veta att han kände sig fin. Han hade nämligen den fina KingKongtröjan på sig som han fick av undertecknad i torsdags.

Jag avrundade med att jag önskade honom en riktigt bra dag och sa:  - Din dag lille vän.

- Ja, den här dagen är BARA MIN och ingen annans !


* kramar i mängd *

Regn

Typiskt....
Ledig och hur mycket tid som helst till att åka hoj och hur mycket tid som helst att fotografera.
Då regnar det!

Jag hade ju tänkt så mycket.
Balkongen skulle fräschas upp.
Kanske till och med lite blommor i lådorna.
Hojen.
Kameran.
Långpromenad till naturreservatet.
Vårstäda och vårtvätta bilen ordentligt.

Istället blev det fokus på att stanna inne....


Morgonsur

Måste korrigera min diet idag. Orkar inte med att vakna med magkatarr vareviga morgon. Min mage är inte kompatibel med Skaldeman´s idé om att uteslutande gå på protein & fettdiet. Jag mår bra i övrigt och sympatiserar till fullo med att kolhydrater i form av socker och mjöl inte heller är min grej. Men jag behöver lite fil i den knorriga maggen och lite mjölk  kaffet. Och en å annan grönsak, även från under jord.

När man har så mycket magkatarr att magsyrorna stiger ända upp till frisyren och efterlämnar sig den värsta av skallebang, då kan man förstå att det behövs en lite korrigering.
Jag är alltid väldigt kaffesugen på morgonen och särskilt lediga dagar smakar kaffetåren extragott, men idag har det fått duga med thé. Det berättar definitivt om graden av katarr för den här damen. Sur, är bara förnamnet.

Nä, idag ska jag till frukost istället för ägg & bacon, äta lite fil. Bara tanken känns befriande. Fil smakar surt men innehåller rikligt med basiskt kalium. Jag vet att det kommer balanseras upp där nere och att jag till och med kommer att känna när vätskorna blir neutrala. Just nu känns det som om jag har ett Ph på minus nittioelva..... typ.

Åh, vad det ska bli skönt att slippa mag och skallebang resten av helgen.

Bloggtid

Ofta känns det som om tiden inte räckte till.
För allt som känns kuligt att göra.
För allt oupptäckt.

Priotid för bloggskrivning finns inte och värst av allt: priotid för bloggläsning får stjälas.
Jag behöver MER tid!
Någon... ge mig.

Fast...
Ser man det ur någon annans perspektiv är jag inte det minsta tidspressad.

Som för den utlandsfödda som berättade att bloggande var en av livet bästa livskvaliteter just nu. Både skrivning och läsning.

På TVÅ språk!



~ Saliga äro de fårodiga, ty de skola hava lägre telefonräkning...... ehh, bloggbekymmer... ~


Doft

Få saker känns så härligt gott i min näsa som doften av nystruken nytvättad textil. Nu är det tvättat och klart. Tvättat och struket och ligger i prydliga högar i skåp och lådor. Efter sig har det lämnat en ridå av nystrukendoften i hela mitt bo.

Jag kommer att somna så gott...

Sms-stavning

Skrev nyss ett sms och ville just skriva sms i mitt meddelande.
Stavningskontrollen hade en del förslag innan jag kom rätt:

pos
rös
sor
por
sör
sop
rör
pop
rop
ros
söp
sos
ror

Nr 14: sms


De landade på månen 1969....

Till en ängel

16019-59

Principiellt är jag starkt emot allt vad kejdebrev heter. Såväl i pappersform som via mejl och nu sms.
Ändå är det svårt att inte charmas av en del.
Men jag har mod.
Nog med mod att våga bryta dessa kedjor, som ju oftast bara fungerar som sprängmedel i diverse inkorgar.

Idag kom ett charmigt sms enl ovan. Ett sms från en riktigt änglalik kompis. Det stod:

Det finns mer än 20 änglar här i världen.
Tio av dem sover fridfullt på molnen.
Tio spelar harpa och en,
läser just nu detta sms.
...
Skicka detta besked vidare till 10st av dina vänner (inkl mej).
Om du får 5 tillbaka vill en som du älskar;
överraska dej.
Bryt inte kedjan, den funkar.

Jo, tjena !

Men min kompis funkar.
Hon är en riktig ängel.
Som får ett collage.

Ett änglacollage

Rynningeviken 3

16019-58


Rynningeviken 2

16019-54


Rynningeviken 1

16019-53


Publicerad fördom

I arla morgonstund sitter jag och blir förbannad på Expressens skribent Liza Marklund.
Hon slår ett slag för att det borde fattas ett politiskt belsut om nationellt dna-register i sverige. Det har jag inga problem med. Säkert skulle många oskyldiga slippa personliga kriser ett misstänkligörande för med sig. Nej, jag blir förbannad på att hon låter sitt eget inbakade hat mot våldsmän styra utformningen av artikeln. Som om vi alla kände samma avsky.
För mig är det B att i texten utgå från att vårdpersonal som tar dna-prov inte kan möta dessa patienter som alla andra möts. Dvs med empati och proffession. Hon nedlåter sig att ifrågasätta hur "sjuksköterskans blick" såg ut. Och att samma yrkeskategori grävde fram saliven.

I samma artikel försvarar hon publiceringen Expressen haft och har med foto och namn på den sk Hagamannen.
För att vi, vanliga människor ska förstå att väldtäktsmän är en av oss. Till synes helt vanliga människor och alls inga monster.

Jag blir förbannad på Liza Marklunds hatiska artikel för att jag tycker så fruktansvärt synd om den arma familjen Hagamannen ju faktiskt har. Hur ska sambon kunna överleva? Hur ska framtiden bli för de små barnen? Kan hans föräldrar och syskon överhuvudtaget andas efter detta?

Hur fan kan ett foto på en till synes normal kille få tjejer att förstå vikten av att vara rädda om sig kvälls och nattetid? Jag ser inte hur ett fotografi kan få kvinnfolk att bara röra sig par om par efter skymning, åka taxi, dricka mindre osv.

Varför formar inte Liza Marklund själv fram ett nationellt program som ska lära oss att skydda oss. Varför ser hon inte till att det i punktform finns ett underlag att låta unga tjejer i skolan utveckla skyddstänkande  ifrån. Varför lägger hon ner krut på att få sina egna fördomar publicerade istället för att använda energin till något kreativt.

Hon anser sig nog själv - tillsammans med en stor hoper läsare; vara en begåvad person. Att hon idag inte kunde visa det, gjorde mig så oerhört förbannad.

I arla morgonstund...


Godis

16019-48


Det är alldeles fantastiskt vad man kan göra med teknik.

Till och med bloggkarameller...

Vårpromenad

Sony har varit med på långpromenad i solskenet idag. 

En larvig figur  hade också hittat ut.


Bland hundratals Scillor   och de nostalgiska glädjespridarna Tussilago




* * *

Saliga voro de flanerande i vårsolens sken, som sen pausade bland hängen och pollen  i Wadköping 

                                                                             
                                                                                                 16019-52  

* * *

Me like my Sony

Min Sony DSC-H1 Cybershot

Det tog seven businessdays så hade jag den hos mig. Förpackad i presentpapper och levererad som en "gift". Man är tacksam...

Det kunde ju varit en telefonkatalog, eller nåt sånt i lådan.
Tegelsten kanske, men icke.

Den är så fin att jag knappt tror den är min.
Med massor av finesser jag inte bergiper mig på.... :-)



Annat blir det om några dagar.
Då har vi bekantat oss.
Och den har förevigat blått och gult.

Tussilago & Blåsippor


Mmm...... Mc !

16019-42


Med hjälp av diverse piller gick det att få iordning den här mc-madamen idag och det blev till slut på sen em en riktigt skön tur per Mc. Även om vinden kunde varit något vänligare i både temperatur och form så var det underbart gott att susa fram och få våren piskad rakt på sig, liksom.

Det är ganska skojigt att köra så stor cykel och kanske framförallt att köra den med hjälm som har svart visir. Hela ekipaget är förresten svart om det inte är så att jag låter någon rosa detalj titta fram, eller kör med öppet visir,  så man på trutvallan kan avläsa könstillhörighet.

Fast det finns kanske oxå en å annan knutte med rött på läpparna, vad vet jag.......

Bakom svart visir ser föraren (jag) precis lika bra som med ett öppet. När man står för rött i en korsning brukar bilister först kika på hojen - i alla fall om det är en man bakom ratten. Fågelholken som sen visar sig när han konstaterat att det är en tjej som kör, är stundom obetalbar.

En del är till och med så knasiga att de får fart på pelle och vill axa (accelerera) när det slår om till grönt.
Stackars knasbollar! :-)

* * *

Imorgon är det vardag igen.
Hu, va´ tungt! Jag skulle gärna varit hemma en vecka till.

Fast......................., imorgon är det bara tre dagar kvar så kommer helgen igen!

Däckbyte

Vad finns, efter sura disktrasor som är lika hemskt som att skifta däck på bilen. Jag bara undrar.........                                                                                                                      

Visserligen kostar det bara en spottstyver att engagera någon däcksnubbe som mer än gärna gör det, men just den lilla spottstyvern känns på tok för mycket eftersom inget annat än leda hindrar mig själv att göra det.
Att jag får ont i ryggen av slikt kroppsarbete är just idag underordnat eftersom något virus ändå fått tag i min hälsa och skapat värk både här och där. Mest där, i huvet....

Bad day.

Vill ha kraft och lust att köra hoj idag. Vädret är som gjort för en riktig åkardag, ju.

Avskyr att vara sjuk.
Avskyr när kroppen säger från.
Avskyr att inte orka.

Hmm.....
Kanske skulle ta en Rosenrot i alla fall?


Full i fan

Den damen, kunde varit jag ;-)

Chokladmuffins

Amerikanska chokladmuffins                      


12 st, tidsåtgång ca: 45 minuter

  • 4 dl specialvetemjöl
  • 1 3/4 dl socker
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakaopulver
  • 100g grovhackad mörk choklad
  • 1 ägg
  • 3 dl mjölk
  • 1 dl olja
  • ev ¾ hackade valnötter
Sätt ugnen på 175°. Sikta eller blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Rör om och blanda väl.
Tillsätt chokladhacket (och eventuellt valnötshacket). Vispa ihop ägg, mjölk och olja ca 1 min. Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller enbart 12 st muffinsformar av modellen amerikansk size.
Grädda 20-22 min mitt i ugnen

Pudra för syns skull gärna lite flor över.


Rosenrot

Det var naturligtvis dumt.
Man har kallat mig hypoman förr.

Och jag har sökt för takykardi när andra rötter fick passera mitt kroppsliga system. Ginseng var det den gången.

Nu heter tillskottet Rosenrot och aldrig har jag väl haft SÅ mycket mardrömmar.
Väninnan föreslog att jag skulle låta dem komma på pränt. Och bli rik på skräckisar.

Sticker inte under stol med att det är fantastiskt skojigt att vara glad och pigg som få. När det känns som att man inte längre har något sömnbehov. När allt är genomförbart och till minsta möjliga krav på extraprestation.

Men att leva i ett tillstånd där drömmarna förföljer en som om de vore sanna eller att snarka sig till en vräkning är inte värt alla piggelinpiller i världen.

Rosenrot?

 N E J T A C K !!!


Tjejtjusarna

 16019-37            Roas av vad statistiken berättar för mig.  Min blogg hade flera hundra % fler besökare en viss dag. Det var en av de dagar jag berättar om boysens tillkortakommanden.  Jag har dem till låns ibland.
De boys jag ibland kallar Bill & Bull. Bara för att det lite säger vem de är. Inga indianer precis, men nånting ditåt. Eller framförallt en stor och en liten. Fast egentligen en stor liten och en liten stor, beroende vad de säger och hur de kopplar det till sin verklighet. Åtminstone den ena. Den andre han tycker mest det mesta är pinsamt. Sött. Riktigt sött.
Och för tillfället kan ingen undgå att tjusas över vilka tjejtjusare de är. Båda två fast på olika vis. Jag tror dock ingen använt tjejtjusare som sökord för att läsa mitt bloggbladder om Bill och Bull. 
     
                                                                   
                                                                                                                       16019-38


Ändå var det skoj med en toppnotering. Till boysens ära.

Kåntry änd västern

Märkligt hur den där filmen grep tag i mig.
Brokeback Mountain.
Amor måste varit inblandad....
Jag är pilskjuten.

Tur för min gamblerpersonlighet att jag inte spelat om hur liten risk det finns att jag - MOI - nånsin skulle skaffa mig och därtill spela Country & Western på - MIN- musikmaskin.

Jag hade bergis gått ALL IN.

Pinsamt eftersom jag efter filmen plötsligt släppt in just denna genre i både hjärtat och musikmaskinen.

Toby Keith är en skön kille.

Send not in the Clowns!
Jag klarar mig.

Och mår gott.
Cowboygott

Djurplågeri

Tränade som bäst, på en hemlis.
Men katterna verkade fara illa, så jag gav mig.
För ikväll.

Det verkar i kattvärlden vara nåt trolskt med vissa toner.
Båda har jamat högt framför mig och den kaxigaste av dem kom upp till munnen och försökte vifta till sig det.

Munspelet.


Eller var jag kanske så duktigt på My Bonnie, When The Saints och Nu Grönskar Det  att de var tvungna att kolla om det verkligen var jag som spelade?
Med barnslig enkelt program är det lätt som en plätt.
Fast i egentligen innehåller programmet för mycket bokstäver för mig. 
Pang på rödbetan är bättre, om jag får välja.

Ska fråga dem:

Herr Lakrits     och           Fröken Strössel

Disktrasa

Få saker är så snuskigt som ingredienser vilka vantrivs på en wettex. Och få saker kan få mig på så riktigt dåligt humör som odören av en sur disktrasa. Hur folk öht står ut att ha något så vedervärdigt i köket är för mig obegripligt.

För att inte tala om de föräldrar som i förbifarten bjuder sina ungar på en avtorkning med densamma......... Uäck !!

Mina wettex surnar precis lika bra som andras.
Om de nånsin får chansen vill säga.
Det händer endast om någon annan sköter om dem några dagar och aldrig under mitt inflytande.
Nej, när jag bestämmer i köket och över disktrasorna, får de sig ett kortare bad med klorin eller liknande långt innan faran ens närmar sig.


DISKTRASETIPS:
* Släpp trasan så ursköljd den tillåter i slasken eller diskhon och häll sen direkt från flarran en skvätt klorin såpass att  trasan blir helt fuktig.  

* Glöm den nån kvart/halvtimma.

* Skölj och krama ur först med ljummet/varmt och avsluta med kallt vtn.

* Upprepa vid behov

Ovanstående diskratsetips sparar slantar i hushållskassan eftersom man om och om kan blåsa nytt liv i trasan och därmed slipper köpa nya jämt.  Såvida man inte låter den bada i klor över natten. Då ger den upp helt enkelt. Och liksom smälter medan man sköljer den....
By the way..... disktrasor skall alltid sköljas ur kallt innan man hänger den ifrån sig. Ljummet/varmt blir annars som värsta odlingsvärmen för basiluskerna.

Häpp !

Ny layout

Fåfängar mig en stund och byter design på min blogg. Får se om den känns rätt. Jag gillar inte de där matbilderna högst upp - de krockar ju med min presentation och jag vet´de 17 hur man ändrar. Nu i alla fall. Å andra sidan gillar jag att bokstäverna är en smula mer tilltagna samt att det är på vänstersidan informationen och valen finns. Tycker det går bra att fåfänga på lördagskvällarna. Sitter i en bra båt. Martin Timell gör ju det på tv just nu. Snacka om exhibitionist....

Påsk

                       
                              16019-28

 // Airam


Gotlandslängtan

Gick igenom kamerabilder "framkallade" på CD som saknade signum. Fann lite av varje. Inte bara bebiskort på kär fyrfotning utan även bilder från min första sommar på Gotland och Fårö 1998.

Undrar hur många bilder och foton där finns i folks lådor som redan när det togs fick löfte om att hamna i ett välsorterat, kommenterat och signerat album att ha och kika i sen....... sen när tid fanns över, när åren hade gått eller bara för att återuppleva och förstärka nåt speciellt i minnet.

Här finns det såna kort i drivor.
Förvisso ändå i nån typ av välsorterade drivor - jag vet mycket väl var de är och alla är tillsammans, men det är långt ifrån insmickrande att ta tag i. Hur jag nånsin ska kunna reda nån ordning bland gamla foton är idag en gåta.

Stalaktiter, Stalagmiter och Flou som förevigades vid min första träff med Lummelundagrottan, blev utlovade det. Att hamna inom tilltalande bokryggar med datum och kommentarer tillsammans med lite av historien guiden gav. Sen dess har jag varit där nästan varje sommar och än har det inte skett.

Passar på, här och nu:
 Stalaktiter är formationerna uppifrån och Stalagmiter är de som byggs upp underifrån. Men lite god fantasi kan man här ser de tre vise männen. Eller om det var Kasper, Jesper & Jonathan...... minns inte nu  ;-)

Flou kallas det mjölkaktiga som bildat åsar efter bergsväggen


Det är omöjligt att inte längta tillbaka.....


Få ställen känns så avslappnande för mig som Fårö. När man passerat  deras Färister i det underbara och karga landskapet kan vad som helst  hända:  Plötsligt står de bara där.........

.....rakt upp och ner:


Cirkuskatt

Då i januari 1998, kunde man aldrig föreställa sig vad en så pytteliten gutekisse skulle kunna ställa till med kväll efter kväll som fullvuxen. Han skulle kanske inte fått bli min sambo. Han skulle nog hamnat på cirkus. Det är kanske det han försöker säga....

 Då, foglig, mammig, blyg och lätt tillbakadragen.


 Men visst ser jag i blicken ungefär vad de gula ögonen säger även idag.
"Släpp mig och Du ska få på moppo"

Det börjar vid 22-tiden.
Han ska vara nära nära. Helst halvvägs i munnen på en. Eller grensle över en underarm redo att ta ett mjukt men bestämt bett ovan handleden för att sen inte riktigt veta hur man gör.... det är ju liksom tomma skott i pikadollen.....
Efter den givna åthutningen börjar sen karusellen. Vanvettiga rusningar till hallen för att där riktigt gapa långa lidande mjau:ningar tills matte med sirapsfjäskig röst ropar långa, långa haranger tillbaka:
- Lakrits, snälla Lakrits, kom tillbaka. Du FÅR vara här. Komsi komsi lilla gubben. Du ÄR inte ensam. Du saknas här. Kom mattes egen älskling !

Varpå galningen  kommer rusande utom allt hopp att kunna synkronisera sin vilja med sin innekattskropp varför han i kurvan från hallen in i vardagsrummet liksom sladdar och tappar bakvagnen och får vifta igång den såsom animerade figurer ofta gör på film.
Så hopp rakt upp i knäet på matte för att lika fort sticka iväg igen och yla vid ytterdörren. Om och om igen och ibland som den gångna kvällen i T V Å timmar!

Den dörren som han är alldeles vettskrämd att passera ut igenom om och när det erbjuds......

Knasboll eller clown e frågan....




Cowboykärlek

Åh, vilken underbar film.

Vykortsvacker, välspelad och passionerat läcker från första till sista sekund.
En film som på två timmar till och med reviderade min musikssmak att nu även innehålla C&W.

Tänk att kärlek kan vara så stark i en film att den planterar sig i varje cell hos betraktaren. Jag är berörd till bredden av vad dessa människor förmedlade; att man har rätt att älska vem man vill.

Må den sopa golvet rent på världens alla galor. Denna film är världsklass alla nivåer.

Fönsterputs

Med all respekt för att vi behöver mindre fett i vår matlagning har jag ändå offrat ett tjusigt hjälpmedel till förmån för hygien och smidighet när det gäller städning.
I denna 
blandas 90% vatten med 5% diskmedel - (Yes, ta den bästa) med 5% ammoniak från matvaruaffärens hylla för hemkem.

Blanda och pumpa och sen är det bara att gå lös med blandningen på allt som har en yta skit över sig. Särskilt där fett av något slag finns med.
Tv och datorskärmen är kanske inte så smart, men jäklar vilken fettlösare på fönster, köksinredning (runt spisen är en upplevelse), badrummet osv. Kaffekannan blir som ny liksom fläktfiltret, ugnen och genomjävliga fläckar som inget annat biter på.

Jag har med lätthet sprayat och putsat alla mina fönster superblanka idag.

Hurra för fettsnåla alternativ ;-)

Biffgryta

Eller vad har man den till ?

Känns som en kylig tanke.

Kamera på väg

Vi har korresponderat.
Mr Kamerauktionist har skrivit mail till sverige. Det gör nog inga bedragare from over there.....

Han skriver " It takes 3-5 business days for it to arrive. Thank you."


En stilla undran; håller även amerikanare på med:

Fettisdag
Askonsdag
Skärtorsdag
Långfredag

       ?

I så fall hinner väl inte jag med att närplåta tussilagon, blåsippor och musöron.......


Men när det kommer - för det gör den - säger min intuition, då ska här fotas !

Fett

Radio

Brukar ganska ofta lyssna på SR här vid datorn.
Nu snubblade jag, precis som det ofta är vid internet som av en slump in på ett helt annat alternativ. Ett smörgåsbord i musik. Och jag gottar mig åt allehanda urval. Precis just nu i skrivande stund åt The Supremes men det kommer ständigt nya nostalgitrippar. Jag har förutom den som rullar på sen en stund tillbaka provat blues, smooth jazz och rock.

Tror jag behöver vara ledig en vecka till för att hinna med allt gott som finns där ute bland ettor och nollor.

Musik är oxå livet!




Premiärtur

På flera vis tur:
Tur att slippa införskaffa laddare.
Tur att slippa vänta och bara kunna ta den ur garaget och susa iväg.
Tur med så vacker vårsol.

Premiärturen på min fina Yamma skedde igår em och det var så härligt!

Visst var det en smula ringrostigt och visst var det en ännu större smula olustigt med drivor av lösgrus både här och där i stan, men i det stora hela blev det en riktigt skön åkning.

Äntligen är det dags!



                                                                                      Vårsol

Hundutställningsfolk

Ett av de där hundprogrammen handlade om att lära ekipagen att visa upp sig i utställningsringen. Läraren och tillika domaren var konkret. Det handlar om att visa sig och att bli sedd, sa han.

Så ynkligt. 
Så ledsamt.

Ett forum för människor med bottentom självkänsla alltså.
Jag är inget värd, men se min hund, liksom.

Vår Bassepojke fick efter ivrig övertalning från uppfödaren gå en rond i utställningsringen en gång. Katastrof var bara förnamnet!
Han, men det bästa av alla självförtroenden, liksom husse och matte som bara tyckte spektaklet var pinsamt och patetiskt, fick korn på fläckvisa dofter och ville inte alls visa upp sig med högburet huvud trippandes på tå för någon domare.
Nä, han skulle ju lukta, dofta, hacka tänder, dregla, smaka, pinka lite och sparka bakut alltmedan han med mycket hög svansföring lät höras; passa er allihopa - snart tar jag er en efter en! Somliga för fortplantning och ni andra för att visa vem som bestämmer.

Han fick dock en placering. Han kom tvåa i en tävling jag inte ens minns vad den gick ut på. Och aldrig mer behövde han springa runt på det där simpla viset.

Hans ägare kände sig ju intressanta ändå......
I generellt mer representabla former.

Jag känner medlidande med dem som inte finner sig värdefulla som egna individer. De som försöker sig få bekräftelser via sina hundars (eller katters) anatomi och övriga fysutrustningar.
Min empati vet inga gränser när jag utgår från hur smala deras liv måste vara. Såväl fysiskt, själsligt som andligt.

Stackars människor.

TopDogar

16019-9 Det är som att vara förälskad. Jag tänker på, fantiserar om och känner efter hur det skulle vara med en ny hund i mitt liv. Jag ska inte ha nån, men dagdrömmeriet är skönt.
Trots starkt motstånd till allehanda tv-såpor har jag via zappande sett TopDog ett par gånger. Den enda vovven jag ser där är Majken. Hon är så fulsnygg och egen. Det är nåt med det där uppnosiga som tilltalar.

Men en vovve ska inte finnas i mitt liv enbart för min skull. Nej, jag vill finnas där på samma villkor. Och det kan jag kanske. När det blir dags för pension.....

Varför ser jag inte Walle?
16019-10
Nä, han är så när som en prick mitt på huvet, en kopia av min före detta vovve.
Min alldeles egna Basset som jag aldrig riktigt kommer över. Saknanden var förfärlig.....



Men drömma får man ju!
Och då drömmer jag om en uppnosig variant.

Me Like Schitzu



Emotionell

Kunde inte kontrollera mina ögon och fingrar.

Hamnade via kvällstidningen, fastän jag inte ville; på en blogg där man berättar om sitt outhärdligt svåra läge med förväntad dödlig utgång för en liten kille. Deras egna underbara lille kille.

Huuuu, säger jag bara....

Sven-Bertil har fått sjunga sin pappa Taube i örona på mig - medan snor och tårar gjort sitt.

Nu ska det nog funka att lägga sig.


16019-8

Förlorare?

Den blev min.
Drömkameran.



Om den finns....?

Och om den finns, så är den billig. Riktigt billig.
Frakten är desto dyrare.

Auktionen var spännande. Fast jag kanske budade med bristande impulskontroll.
Först långt senare checkades alla omdömen, information och rekommendationer.
Nåå...
Orkar inte med mer oro nu.
Det är säkert seriöst.

Inte kan det betyda bedrägeri bara för att budgivningen skedde i £ men betalningen var i $. Det gör nog inte det....
Och förresten behövde jag inte betala fulla mitt bud. Jag fick den ju för  sex pund mindre än mitt sista bud. Någon vänlig själ såg till att mina slantar begränsades ;-)

Om - och det hoppas jag verkligen - kameran verkligen är min nu, så är den det för 1400kr mindre än jag hade fått gett för det billigaste utbudet i svedala. Trots dryga femhundringen i frakt och taxor.

Då har jag inte förlorat.
För i så fall har jag vunnit  - extra minne, väska och laddare.

Wow !

E-auktion

Jag är på auktion och har lagt ett bud. Inget skambud, men ändå ett för produkten skamligt billigt bud. Jag E-bay:ar för första gången i mitt liv och det känns pirrigt till tusen.
Kan den goda vännen som passerat 70bast med god marginal, så kan väl jag. Han kan få vara min mentor framåt kvällen. Jag har förstått att det är de sista minutrarna som avgör.

Och jag förstår att av de elva buden som redan lagts, har utgångspriset möjligen höjts med 10pund åt gången. Mitt namn och det för mig urbilliga budet hamnade överst på listan och först då fick jag ett hum om hur prislappen ser ut i denna timma.

Det är fem timmar kvar.

Och det kan få pirra upp till tre.

Tusen.


Genomskådad tradition

Vi satt i bilen. Boysen var på väg hem till sitt, med mig som chaufför. Vi lyssnade på och pratade om olika genrer musik och plötsligt tog 10-åringen spontant till orda:

- Jag vet att tomten inte finns. Jag kom på det nyss.

Jag förvånad :  Va´ säger Du!? ................. Hur menar du med; inte finns ?

- Jo, varje år skriver vi önskelistor till tomten som pappa postar till honom. Sen när julafton kommer så får vi flera av de julklappar vi har önskat oss. Och det är ju pappa som har köpt dem allihopa!

- Hur kan Du vara så säker på det?

- Jamen........ det är ju samma säck  varje år ju !!
Fortsätter viskande: Men säg inget till lillebror. Han tror fortfarande.

Så klokt av Kirkegaard

  Till eftertanke

av Søren Kirkegaard

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det
lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.


Tjejtjusare

Samkväm vid matbordet. Huvudpersonerna är boysen. Bill 10år och Bull 8år.

Jag: Hur är det med kärleken?

Bill en smula purket: Hon har gjort slut.

Jag: Ajdå, det var tråkigt att höra. Hur har du det då lilleman, har du någon flickvän?

Bull med munnen full av pannkaka: Jag har två!

Bill fnyser ljudligt.

Jag: Det var värst. Kan man verkligen ha två flickvänner samtidigt?

Bull: Ja, för de vet ju inte om att vi är ihop.

Jag: Nähä, men du tycker det är okej att ha två stycken samtidigt i alla fall?

Bull, med stort vackert leende: Jaaa....... för de är ju så snygga och fina båda två!

Ensamvargens njutning

För mig är det en ynnest att ibland få vara alldeles ensam.
Fysiskt ensam, men ändå med fullt av umgänge.

Jag har ju musiken som hjälper mig med gamla tankar som ska redas ut och nya tankar som får komma fram i sin okontrollerade form. Så kan jag avsluta tankeprojekt som inte var så bra eller omvandla till det bättre. Vidare så får jag utrymme att dagdrömma, som jag gillar så mycket. 

Lägger märke till att jag är så tyst sånahär gånger.
Annars brukar jag alltid sjunga, vissla, nynna och dansa.
Men idag spelar jag alla sorters musik och jag har inte med en enda ton njutit verbalt. Detta till trots känner jag mig enormt tillfredsställd av musiken. Den går liksom in i mig. Jag blir fylld av toner och ord utan att behöva hålla med på nåt lite lustigt vis. 

Det är dessa gånger jag funderar på att verkligen bli eremit.
Flytta till en koja i skogen eller en öde ö. Och bara lyssna till det som inte finns.
Eller är det som finns. Inom mig?

Nåja, i så fall omvärderar jag nu.
Blir det en koja i skogen så måste jag ha med mig musiken *L*

Rökstopp

Det kommer att gå så bra! Jag bara vet det.
Till skillnad från alla tidigare gånger har jag ingen ångest.
Inte ens den minsta lilla oro.
Jag är glad och känner tillförsikt.
Jag litar på att de inte längre bestämmer över mig. Cigaretterna, nikotinet.
Och jag kommer inte att använda ersättningsmedel. Detta ska jag klara alldeles ensam, precis lika ensamt som jag en gång började.

Vid närmare eftertanke var nog den gången mycket svårare än nu.
När storebror lärde mig. Att röka. På pipa.
Han blev så ledsen när jag berättade det härom sommaren.
Men då var han stolt, stark och världens mest trovärdiga bror. Tyckte han att jag skulle provröka så var det väl för att det fanns nåt gott att hämta, agerade jag..... eller, min redan tidiga beroendepersonlighet. Och sen satt där rökbegäret som en smäck!
Det är inte hans fel. Absolut inte.

Att jag inte slutat förrän nu - trots att mängder, stora mängder med kunskaper, insikter, eländiga sjukdomar på nära håll tillsammans med allehanda biverkningar och rökskador visat sig tydligt under alla år har i min värld med hjärntvätt att göra. Tobaksindustrin har mycket mer makt än man nånsin funderar på.

Allen Carr, en tidigare inbiten nikotinist har nu tvättat rent min hjärna från allt knasigt jag under åren trott mig vara besatt av. Tex behovet att "koppla av" med en cigarett.
Idag vet jag, inte bara med förnuftet att; det är precis tvärtom. Jag stressar och försöker stressa ned med världens mest stressande gift. Och får således ännu mer hjärtklappning.....

"Äntligen icke-rökare" kostade två paket cigaretter och det kändes inte det minsta i plånkan. En blå pocket som lockade med att jag fick röka hela tiden medan jag läste. Det var insmickrande att jag skulle få lust att sluta.

Nu har jag lust!

Och det kommer att gå så bra :-)